Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Påtænker Pelburn 16 kW

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nielshm » 27 feb 2015 23:26

Min lokale smed mener at sådan et Pelburn 16 kW lige er sagen for mig. Jeg kender ikke fyret og søger lidt brugererfaringer hvis nogen har et magen til. At se til ligner det Blackstar, men smeden mener at brænderen og styringen er bedre.
Prisen er attraktiv alt andet lige, og alt er bedre end den gamle Benekov jeg har i dag.
Jeg er ikke voldsom krævende, det skal være let at gå til, og let at gøre rent, men det er de jo næsten alle sammen.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af Tom_AT » 28 feb 2015 00:21

Hvorfor mener han den er bedre end fx Scotte?
Alså, kan godt se brænderen måske ser lidt mere solid ud.

Scotten har jo selv en pænt avanceret styring, så hvorfor gøre det potentielt endnu mere kompliceret?

Der står som et af Pelburns salgsargumenter "Markedets mest avancerede touch styring med utallige funktioner." Er det i sig selv et plus? I min verden skal det være så simpelt som muligt og lige til at gå til. Men selvfølgelig med de funktioner man måtte ønske.

Ved ikke hvad du har af budget. Men tag lige et kig på denne tråd og en MGM Comfort/Junior.
viewtopic.php?f=156&t=23095&start=100

dannidines

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af dannidines » 28 feb 2015 05:45

Hejsa,

Jeg har godt kigget på Pelburn før og i min optik er der ikke noget ved den som trækker den op ift en alm Scotte.. Men folk er forskellige.

Hvis jeg skulle vælge fyr i den billige ende, så var det mellem Scotte/MGM/Pellux jeg ville kigge - etablerede mærker med mange brugere og forhandlere.

Ærligt, så lyder det mere som din smed har forhandlingen af Pelburn

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nielshm » 28 feb 2015 07:01

Smeden er sandelig forhandler af fyret, og selvfølgelig farvet af den rolle. Derfor kan fyret jo være rigtig godt, det er derfor jeg spørger jer.
Et plus for mig er at både fabrikken og smeden bor tæt på mig. Og så igen, betyder det noget når først fyret kører?

dannidines

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af dannidines » 28 feb 2015 07:14

Nej, det er HELT SIKKERT et plus med fabrikken/producenten lige rundt hjørnet, ingen tvivl om det :)

Har siddet og kigget lidt på pelburn.dk og fyret ser ok ud, men der er lidt salgsgas over hjemmesiden og personligt virker deres bluetoothløsning lidt spøjs i min optik.


Det er selvfølgelig en smagssag og når fyret først kører, ja så varmer det jo fint :) men man kan intet finde om reservedele og priser på nettet, faktisk er informationerne begrænset til producentens hjemmeside, et par online vvs'er som linker til samme side samt et par indlæg her - alt ialt forhold hvor jeg ville se andre veje (MGM/Pellux/NBE).. Men en tosse som mig ved jo ikke bedre og jo flere brugere af pelburn, jo mere info :)


nemocharley

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 07:45

Jeg har besøgt en fyr som har sådan en Pelburn - kedlen er Tjekkisk, Brænderen er danskudviklet på Herning-kanten, hvis jeg husker ret. Så der minder den jo lidt om scotten. Han var glad for købet men fandt at den havde lidt for mange stop i de mildere måneder, hvilket han havde svært ved at styre sig ud af uden at få en returtemp. som på sigt ville give kondens/tæring.

For mig at se var hans problem at de 16kw var for meget til et gennemrenoveret hus på 110m2 (de brugte 1500l olie tidligere). Så selve fyret virkede godt men 16kw uden en buffertank eller en accept af mange stop er nu engang 16kw. Så hvis du har et lavt forbrug så skal du måske have et mindre fyr?

Det er klart en fordel af forhandler/producent/installatør bor tæt ved - men Jylland er altså ikke så stor igen, og MGM og Hedestoker holder da også til på Herning-egnen.

Pelburn virker til at være udmærket, men der er ikke noget ved det, som for alvor adskiller det fra de andre nævnte pillefyr - så jeg synes da du skal kigge dig lidt mere omkring, og vælge dit fyr ud fra et mere informeret grundlag.

En helt simpel løsning kunne jo også være Atmos dxxp? Eller Bioheat er f.eks også kommet langt ned i pris ved Hedestoker.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af triumph » 28 feb 2015 07:54

hvad størrelse hus har du / hvad er dit pilleforbrug ?

Ps
Hvorfor er jeg ikke overrasket over Nemo naturligvis har besøgt en bruger af Pelburn icon_cheesygrin.gif :great:

nemocharley

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nemocharley » 28 feb 2015 07:55

Det var et tilfælde - jeg sværger :)

nielshm
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 jan 2009 20:24
Mit fyr: MGM Comfort 15 Kw
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Årligt forbrug: 8 tons
Modtaget likes: 1 gang

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af nielshm » 28 feb 2015 08:55

Jeg har set på Blackstar og RTB. Dem har jeg ikke afvist, men ville for en ordens skyld høre smeden ad.
Det eneste ved RTB som trigger mig, er at jeg ikke visuelt kan holde øje med tingenes tilstand. Det er jeg i høj grad afhængig af med det gamle skrammel jeg har i dag.
Jeg fyrer pt ikke om sommeren og bruger 8 tons. Dengang med olie brugte jeg 3500-4000 liter.

calle

Påtænker Pelburn 16 kW

Indlæg af calle » 28 feb 2015 09:03

Hej Nielshm

Velkommen til her på Stoker Pro :)

Når der nu linkes til et af mine indlæg i forbindelse med udtalelser/vurdering/anbefaling af pillefyr, så vil jeg lige tilføje, at det er meget afgørende for mig, at jeg selv kan reparere lortet, når det går i stykker. Det kan jeg med min Scotte :great: Ved ikke hvordan det forholder sig med de andre fyr.

Venlig hilsen


Besvar