Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Novo Pellet - Problemer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Martin Pedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 maj 2012 23:37
Mit fyr: Baxi novo pellet 24 spk
Areal: 160 +110 værksted
Brændsel: 6mm Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 30kg
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Martin Pedersen » 04 aug 2015 01:17

Det var da en ordentlig mundfuld , hvordan med opstart og garanti da fyret var nyt ,har du været i kontakt med Baxi , de reservedele du nævner hvor har du købt dem?
Mvh Martin


lundager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 02 apr 2009 19:25

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af lundager » 12 nov 2015 23:48

Jeg vil også gerne melde mig på banen i denne klagesang over Baxi Novo pellet.
Jeg fik installeret fyret for lige knap 5 år siden.
Det første år gik det nogenlunde, men jeg kunne ikke stole på fyret da det ofte var driftsstop grundet smuld på fotocelle i pilleføder.
Men så begyndte problemerne for alvor.
Det startede med, at ophængene til renseturbolatorerne brændte over - og også selve toppen af turbolatorerne, så det hele måtte skiftes. Efter parlamenteren med Baxi fik jeg dem til at tage det på garantien, men de skulle da lige forsøge sig med en regning først.
Siden begyndte fyret at sode helt vildt. Efter flere besøg af tekniker fandt han ud af at der var brændkammeret der var tæret igennem. Dette sket efter de første 2 år, og jeg måtte igen diskutere med Baxi for at få dem til at betale. Det lykkedes. Siden er styringselektronikken (ISR styring) blevet udskiftet. Jeg har fået udskiftet varme(tænd)blæseren 2 gange. Motoren som styrer ilttilførslen er blevet skiftet. Motoren til kedelrensning er blevet skiftet. Røggasventilatoren er blevet skiftet 2 gange. Turbolatorerne og den bro de hænger på er blevet skiftet 2 gange, og jeg står netop nu foran udskiftning af de forreste turbolatorer samt ophæng for 3. gang (har fået pris på stumperne i dag: 7890 kr). Jeg skal selv skifte dem.
Jeg er efterhånden ved at være godt træt af at tilbringe så megen tid i det fyrrum, for slet ikke at tale om de enorme summer jeg har betalt for et lortefyr der ikke virker som det skal. Jeg tror faktisk, at jeg efterhånden er ved at have betalt det 2 gange. Er der nogen af jer der ved, hvad vi kan stille op med Baxi ?
PS jeg er begyndt at undersøge alternativer, da jeg ikke kan se en ende på udgifter der stadig måtte komme. Er der nogen det har erfaring med gode alternativer, som både er billigere og bedre- gerne med automatisk fyring fra silo, og med mulighed for fyring med høvlspåner og savsmuld (som jeg har savnet meget at kunne med Novo pellet, da jeg har en del affald fra en lille hobbygesjæft)

nemocharley

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2015 06:54

Jeg synes det er godt at novopellet ejere kan bruge dette forum til at mødes. Er i mange nok, må i kunne lægge et større pres på Baxi. Det er simpelthen ikke i orden at sælge så dyrt et fyr, når det giver så meget bøvl - gad vide hvor mange andre, der oplever det samme?

Du spørger til et andet fyr som kan tage spåner og savssmuld. Dit opvarmede areal er 350m2, hvor mange ton bruger du om året?

Der skal ihvertfald omrører i stokeren - den ideelle ydelse på fyret kan jeg ikke lige sige noget om - 20kw måske? Og så må det ikke være for dyrt. Den gamle KSM model er stadig i handlen - så et forsigtigt bud kunne være 275-18, der kan købes til cirka 40K ved Bioeksperten, dertil skal lægges prisen for omrører. Jeg er noget mere usikker på det med automatisk fyring fra silo, hvordan det lige skal sættes op, jeg ved nemlig ikke om KSM stadig fører automatic modellen i den gamle serie. Men der er sikkert mange andre muligheder også.

nemocharley

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2015 07:39

Lige en tilføjelse: Stokerfyr er jo dyrere end pillefyr, og med den oplevelse du har været igennem, så kan jeg godt forstå, at du vil bruge mindst muligt - men for at komme under de 30k (for selve fyret) så er det mest pillefyr, som dukker op - RTB 16 og MGM 15 er to gode bud når det er med piller fra fjernlager.

lundager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 02 apr 2009 19:25

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af lundager » 13 nov 2015 09:02

Jeg synes også det er godt, at vi kan mødes her for at klage vores nød, men jeg orker næsten ikke at spekulere mere på det skide fyr. Det har fyldt så meget af mit liv de sidste 5 år, og jeg vil gerne snart have noget mere positivt at tænke på. Det ville naturligvis være dejligt at få en form for kompensation fra Baxi.
I dette forløb, er de sket det, at den eneste tekniker, som rigtig viste noget om Novo Pellet, har søgt andre græsgange. De sidste par gange, hvor jeg har haft brug for teknikerbistand, har jeg alligevel benyttet ham igennem det nye firma, hvor han nu er ansat. Han er en yderst behagelig og hjælpsom person, med hvem jeg gennem årerne har haft mange nyttige telefonkonsultationer, som har hjulpet mig til at få gang i fyret igen efter et af de hyppige nedbrud - især på tidspunkter, hvor den såkaldte serviceafdeling hos Baxi ikke har været tilgængelig, og hvor jeg kun kunne komme til at tale med Falck/Securitas, som så skulle vide, om jeg var forhandler, og hvis ikke skulle jeg henvende mig til min forhandler, som så kunne henvende sig til Baxi - ja man tro det er løgn. Hvorom alting er, den omtalte tekniker har stadig kontakt til Baxi, som benytter ham bl.a. når der er problemerne med Novo Pellet, og han køber også delene fra Baxi når han foretager reparationer.

Tak også for forslag til pillefyr. Er der nogen der har erfaring med Joma fyr? De forhandles gennem Sydjysk Stoker, og jeg har bedt dem komme for at give mig et tilbud


nemocharley

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af nemocharley » 13 nov 2015 09:19

Hej igen. Prøv at starte en ny tråd under hvilket pillefyr skal jeg vælge - ellers bliver det hele blandet for meget sammen. Husk at opgive hvormeget du bruger nu, ønsker, opvarmet areal etc - ellers får du ikke så god rådgivning som du kunne have fået. Jeg kender intet til Jøma, beklager.

lundager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 02 apr 2009 19:25

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af lundager » 13 nov 2015 09:39

Tak - det er taget ad notam :)

Kent D Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:48

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Kent D Nielsen » 22 dec 2015 21:00

Kære jer alle som har problemer med Novo Pellet 24.

Jeg har som sagt haft rigtig mange problemer med fyret og det er de samme fejl som I har beskrevet som går igen. Vi har kæmpet med 2 hovedproblemstillinger ud over de mange småfejl som I også har beskrevet.

1. Fyret tærer i brændkammer, brænderrist (har skiftet 5 stk på 4 år) og røg turbolatorrør.
- Løsning fra Baxi : at stille fyret ned i temperatur.

2. Efter nedsættelse af driftstemperatur kokser fyret til og kræver hovedrengøring 2-4 gange om måneden. Skorsten er våd.
- Løsning fra Baxi : at stille fyret op i temperatur og så er vi tilbage ved problemstilling 1.

Baxi har installeret buffertank, forlænget skortsten, udskiftet rigtig mange dele men uden at opnå en driftsikker og stabil kedel. Efter lang tids tovtrækkeri og over 20 tekniker besøg fra Baxi har vi netop (igår) fået byttet kedlen til en ny Novo Pellet 24. Alt u/b fra Baxi.

Men... vi er på ferie og her til aften ringer naboen med besked om at fyret ikke kører, dette under 24 timer efter at vi har fået installeret en sprit ny kedel. Brænderfejl...... Efter at have taget strømmen er vi dog oppe at køre igen. Spørgsmålet er hvor længe.

lundager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 02 apr 2009 19:25

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af lundager » 22 dec 2015 22:55

Det lyder godt nok interessant. Som jeg skrev i et tidligere indlæg har jeg haft nøjagtig de samme problemer. Din sag må jo kunne danne præsedens for andre i samme situation. Jeg vil kontakte Baxi og forlange tilsvarende service. Har du navnet på den tekniker der har tilset dir fyr - går ud fra, at det er den samme som har været hos mig (han har nu fået arbejde i et andet firma, men Baxi benytter ham stadig)

Kent D Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:48

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Kent D Nielsen » 23 dec 2015 09:57

Jeg har haft besøg af 8-10 forskellige teknikere uden at de har kunnet løse problemet. Den sidste der kiggede og stillede på kedlen er Per fra Ikast VVS som Baxi er begyndt at benytte. Han fik for alvor stillet kedlen så mange af de driftsproblemer/stop blev fjernet. Han har droslet kedlen så langt ned nu at den kører på et absolut minimum i temperatur men nu er skorstenen våd og kedlen har svært ved at følge med.

Baxi vil i forbindelse med udskiftning til den nye kedel sætte kedlen op men selv på lavdrift ses der tydelige spor af tæringer på brænder risten.

Jeg tvivler meget på at den udskiftning af kedlen vil løse de problematikker som vi står over for men jeg er ikke den professionelle her og må afvente at se hvordan driften er på den nye kedel.

Til Lundager, din kommentarer omkring hvor meget det fyr har fyldt i dit liv de sidste 5 år kan jeg kun nikke gentagne gange til. Det er sindsygt opslidende at vågne kl 3 om natten for at finde ud at at fyret igen ikke kører. Det er altid i weekenden og på det mest ubelejlige tidspunkt. I de fleste tilfælde finder man selv årsagen og kan udbedre det.Efterfølgende er man lidt bange for at være for kritisk da fyret igen kører.

Men..... er det ok at så dyr en kedel skal have så mange driftsstop? Ville man have så stor tålmodighed hvis det var en ny bil der havde samme problemer?

Til alle jer der har uløste problemer med kedlen. Send mig gerne en personlig besked så vil jeg gerne sørge for at vi fælles holder hånd i problemer samt løsninger.


Besvar