Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 21 dec 2014 20:57

Jeg har et Biotech Toplight 9,2 Kw træpillefyr nu på tredje fyringssæson og må desværre sige, at jeg har /har haft store problemer med det. Første fyrings sæson gik fyret pludselig gået ud, - selvfølgelig mens vi var på skiferie. Jeg kunne ikke få det startet op igen og kontaktede montøren, som brugte en hel eftermiddag på fyret. Han fik det startet op igen, men kunne ikke forklare, hvorfor det bare var stoppet. Næste fyringssæson og efter bare 6 tons træpiller satte fyrets automatiske rensesystem sig fast i skidt & sod. Jeg fik det renset og udskiftet delene i rensesystemet. Igen kunne jeg ikke få nogen forklaring på hvad, der havde forårsaget sammenbruddet. Nu tredje sæson og jeg kan se hvordan det soder til igen og fjedrene i rensesystemet igen begynder at sætte sig fast. Det siger sig selv, at jeg er ved at være temmelig træt af mit Biotech-træpillefyr - mit "Rolls-Royce"-fyr, som sælgeren kaldte det ... :roll:
Røgtemperaturen ligger meget lavt ( 60-75 grader). Jeg har forhørt mig og fået at vide, det ikke skyldes indstillingerne på fyret, men måske min skorsten, som går direkte ned i fyret uden knæk.
Er der nogen, der har lignende erfaringer med Biotech-træpillefyr eller andre selvrensende "Rolls-Royce"-fyr??
PS. Jeg fyrer med 6 mm Flex Heat, ca. 4 tons/år


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af newpas » 21 dec 2014 21:03

Måske irrelevant spørgsmål: Har du shunt og trækstabilisator?

nemocharley

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af nemocharley » 21 dec 2014 21:10

[tag]Fer[/tag] - måske du har et bud?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af newpas » 21 dec 2014 22:46

Hvis der er bare en lille smule ild kan man dårligt have 60-75¤ målt lige efter fyr. Ved et forbrug på ca 5KW har jeg en temp på 100-120. Ved godt det ikke er samme fyr osv men tror alligevel at bålet kan ses i skorsten og 60¤ er jo under kedeltemperatur hvilket for mig ikke er logisk!

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af J-B » 21 dec 2014 23:15

Det tyder på at det er kondens der er problemet, på en velkonstrueret kedel der er det returvandet der møder forbrændingsluften inden skorsten og så kan det være koldere en kedeltemperatur.
Hvis du hæver kedeltemperaturen med 5-10 grader, så kan problemet være løst.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af newpas » 22 dec 2014 00:20

Er vi ikke enige om at der skal være shunt på for at holde returvandstem oppe?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af MichaelK » 22 dec 2014 01:26

newpas skrev:Er vi ikke enige om at der skal være shunt på for at holde returvandstem oppe?
Næh, det kan vi nok ikke blive helt enige om :P Mener ikke der skal shunt på den model?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 22 dec 2014 07:15

Fyret har ingen trækstabilisator og shunt .... øh? hvad er det?

Mht. røgtemp. så kan den faktisk komme under 60 gr. , når ydelsen er lavest. Kedlen er sat til 70 gr. men det kan være, at jeg skal prøve at sætte den til 80 gr.

Og så var der forresten brænderristen, der revnede. Risten i bunden af brænderskålen, der glider frem & tilbage, når der tømmes aske til askeskuffen, opdagede jeg var revnet. - Underligt på et knap to år gammelt fyr, men det siger vel noget om en forbrænding, der ikke kører som den skal.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af MichaelK » 22 dec 2014 08:52

Dine forbrændingsproblemer kan sagtens skyldes den manglende trækstabilisator, hvis
trækket i din skorsten er lidt for godt. Trækstabilisatoren sørger for at der kun er netop
det optimale træk i din skorsten, der er nødvendig for en god og effektiv forbrænding.

Denne indsættes på røgrøret, eller indmures i skorstenen. Dimsen ser sådan her ud:
http://www.twinheat.dk/dk/produkter/til ... bilisator/

I min optik kan det kun gå for langsomt, med at få sådan en installeret :great:



Mvh.


PS.:
En shunt er en "omkørsel" i rørføringen, der tillader sammenblanding af frem- og returløb
på varmestrengen. Blandingen styres via en termostatstyret ventil, og en cirkulationspumpe,
der er placeret inde i "omkørslen".
Nogle kedler skal have en minimumstemperatur retur i kedlen, for at undgå kondens og
tæring af kedlen. Det er dog ikke alle kedler (fabrikater), der kræver denne løsning. Som
Jeg tidligere har skrevet i denne tråd, så mener jeg ikke at en toplight skal have en Shunt
monteret.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

dannidines

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af dannidines » 22 dec 2014 09:10

Hej Suulutk,

Bare for at byde ind med effekten af den trækstabilisator MichaelK linker til, så kørte vi første vinter med pillefyr uden. Det resulterede i besværlig/umulig regulering af korrekt forbrænding, i vores tilfælde steg røgtemp i blæsevejr ifm skorstenen sugede varmen ud af kedlen samt asken blev helt lys/grå - Faktisk kunne man høre hvordan flammen "hvæsede" når det blæste.

Jeg monterede, inden 2. vinter, vores trækstabilisator i væggen (muret skorsten med isokern), da jeg fandt det kosmetisk pænest sådan, samt det var besværligt som røgrøret sad. Resultatet blev en MEGET rolig forbrænding, nem at justerer ind samt asken blev "konstant" kaffegrums og ikke lys/grå som før. Det kan være svært at sammenligne 2 vintre, men vi faldt ca +10% i forbrug (vinteren 9/10 og 10/11 var meget ens) og det læner sig op ad det som beskrives som sideeffekt ved montering.

Jeg har ikke samme fyr som dig, men havde et Woody 16kw og nu et RTB - men fælles for dem er, at de kører ikke godt uden trækstabilisator - tænker mig samme gælder for dit fyr, så op med sådan en hos dig :)

Sidenote, kan du aflæse hvor varmt returen til fyret er? For hvis den er for kold, så kan kondens ødelægge kedlen, men den kan, grundet kondens, godt genere "sod" som du beskriver - jeg ved ikke om din kedel skal have "shunt," men jeg ville undersøge det ved montør/sælger.

God dag, glædelig jul samt held. & lykke med fyret ;)


Besvar