Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
nemocharley

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af nemocharley » 30 dec 2014 07:19

ok - jeg håber du får det løst - vend lige tilbage uanset. Godt Nytår.


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af Fer » 02 jan 2015 20:23

Undres meget over du skriver det er et Biotech Toplight 9,2kw.

Mit ser sådan her ud.

http://www.solbjerghus.com/product.asp?product=31

Er det sådan et her du har? http://www.biotech-heizung.com/de/Produ ... M-MBW.html

Som jeg kan se det er det et Top Light MBW du har. Det er ikke 9,2Kw. Der imod et 14,9kW fyr. Top Light som jeg har har kun 4 røgrør. Som jeg kan se det har du 8 røgrør. Det vil helt sikkert gøre at din røggas bliver så kold.

http://www.biotech-heizung.com/uploads/ ... 3_2013.pdf

På side 37 kan du se at du skal have shunt på dit fyr. Denne skal sikre at din retur aldrig kommer under 55 grader, når fyret er i drift. Dvs at din røggas temperatur vil stige. Jeg er sikker på at mange af dine problemer stammer herfra.
Hvilket nok giver dig kondensproblemer i kedlen, derfor stopper din rense mekanisme nok til.

Din røggas er MEGET kold, i forhold til mit Top light. Der ligger jeg altid over 100 grader. Ved 9 kw, omkring 150 grader. (Faktisk højere end jeg mener godt er) Mit fyr er tunet til 12,4KW. Da det er for småt til mit hus. Jeg brænder 8 tons piller om året.

Jeg mener at du er blevet dårligt vejledt. Dit fyr er for stort til dit forbrug.

For at komme videre, vil jeg mene at du skal have gjort 2 ting snarest:

1. Shunt der holder din retur oppe på 55 grader (En enkelt løsning, for at afprøve det her er at lave en snyde shunt, i form at den radiator der er tættest på fyret skruet helt op, og pakkes ind i håndklæder.) så vil din retur temperatur stige. Så burde din røggastemperatur stige, og fugt problemer falde.
2. Træk stabilisator:

Ved lavlast, vil din røggas suger køre minimum, og alligevel vil du få for meget flow igennem dit fyr. Dette er især udpræget da du vil køre meget i lavlast med dit fyr. (Da det er 14,9kw.) Dit hus har nok kun brug for max 6kW med dit årlige forbrug. Du kan selv som om dette er tilfældet, ved at gå ind i din menu hvor du kan se lambda data. Som jeg husker det er punkt 3. og så trykke på lambda. Der kan du se hvor meget flow fyret beder om i primærluft, hvis tilfældet er at din skorsten trækker mere end der er brug for. Vil du se at dne f.eks. vil have 41 luft enheder, men den får 55. Røggassugeren vil så køre langsomt.

Håber du kan bruge det til noget. Jeg er ikke så tit herinde, men skal nok se om jeg kan huske at kigge tilbage. Vi skal da have dig i mål så du kan nyde dit Biotech fyr. Kan fortælle dig, at mit fyr er fra 2007. Jeg har haft et dårligt leje i min røggassuger. Dertil har jeg nu indkøbt nye kul til min tændblæser, da der kun er 1/3 tilbage. Fik en fejl på fyret omkring dårlige kul. Ganske rigtigt sad det ene kul fast og rørte ikke rotoren. I år har jeg tømt min askeskuffe nogen gange, og hældt piller på. Fyret har dog stoppet 2 gange, da der var fremmedlegmer i pillerne, da læste doserings skruen. Hvilke må siges at være fair nok.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 02 jan 2015 21:18

Hej igen - rart at høre fra en der også har et Biotech-pillefyr - og tak for manualen, den skal jeg have studeret :)

Du har ret - Mit fyr hedder helt præcist Biotech Topligth M 9,2 kw (MBW) og er med 8 røgrør. Mener du, at mit 9,2 KW-fyr har 4 røgrør for meget og jeg derfor har kondensproblemer?? Så er det jo en konstruktionsfejl ...
Jeg synes dog det lyder temmelig underligt, at vores to 9,2 kw Biotech-pillefyre har henholdsvis 4 og 8 røgrør.

Jeg har spurgt montøren mht. shunt. Han siger, at når fyret har styring, der gør at kedeltemp. aldrig kommer under 55 grader, så skal der ikke være shunt på fyret. Jeg kan ikke lige finde det i manualen på tysk.

:great:

dannidines

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af dannidines » 02 jan 2015 22:18

se i michaelk link, side 36/37, der er illustreret 55graders shuntventil
SuulutK skrev:Hej igen - rart at høre fra en der også har et Biotech-pillefyr - og tak for manualen, den skal jeg have studeret :)

Du har ret - Mit fyr hedder helt præcist Biotech Topligth M 9,2 kw (MBW) og er med 8 røgrør. Mener du, at mit 9,2 KW-fyr har 4 røgrør for meget og jeg derfor har kondensproblemer?? Så er det jo en konstruktionsfejl ...
Jeg synes dog det lyder temmelig underligt, at vores to 9,2 kw Biotech-pillefyre har henholdsvis 4 og 8 røgrør.

Jeg har spurgt montøren mht. shunt. Han siger, at når fyret har styring, der gør at kedeltemp. aldrig kommer under 55 grader, så skal der ikke være shunt på fyret. Jeg kan ikke lige finde det i manualen på tysk.

:great:

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af newpas » 02 jan 2015 23:15

Hej Michael K. Se venligst mit--og dit svar fra den 22dec og se Fers svar i dag. (jeg drikker faxe :great: )


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af MichaelK » 03 jan 2015 00:37

Jeg giver ikke øl, da jeg overhovedet ikke udtalte mig skråsikkert :P

Citat: "Jeg mener ikke, der skal shunt på den model" - Det er, i mine øjne, langt fra en sikker udmelding.
Så nej, ingen kvajebajere fra mig 8) Jeg har dog lært, at en Biotech Toplight så ikke ligner en BioWin
i opbygningen, så meget som jeg troede. Min skal der nemlig ingen shunt på.

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

SuulutK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21 dec 2014 11:51
Mit fyr: Biotech Toplight M 9,2 kw (MBW)
Areal: 158 m2
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 5762
Årligt forbrug: 4
Geografisk sted: Sydfyn

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af SuulutK » 03 jan 2015 15:13

@Fer

Jeg har prøvet at lave en "snyde-shunt" ved at pakke radiatoren tættest ved fyret ind i tæpper. Jeg synes ikke rigtigt at det virker. Når returvandet bliver for varmt, går fyret bare ned i ydelse.

Jeg er blevet ret nysgerrig på, at min fyr har dobbelt så mange røgrør som dit. Selvom mit er et Toplight M, så er det også "bare" på 9,2 kw. Jeg har snakket med Ecoteck, som står for Biotech-fyr i DK, om man evt. kan blokere for et par røgrør.
Jeg glæder mig til de kommer og kigger på sagen ....

Jeg kan se, at min røggastemp. skal ligge fra 79 grader til 125 grader ved del/fuld- ydelse. På fuld ydelse ligger det på 83 gr. og ved minimum gerne lige under 60! Dit skulle gerne ligge fra 54 - 95 gr. - så 150 gr. er ret hot, men det skyldes din tuning af fyret :)

nemocharley

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af nemocharley » 03 jan 2015 15:30

ved du med sikkerhed at det er en 9,2kw du har fået? Og hvordan ved du det?

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af Fer » 03 jan 2015 15:39

Jeg syntes ikke jeg kan finde et Top Light M med kun 9,2kw ydelse nogen steder? Men kig på siden, der er et klistermærke hvor ydelsen står.

Mit fyr har aldrig kørt så lavt i temperatur som de skriver, jeg har en fjernvarme måler på, så jeg kan se hvor mange kw mit fyr yder. Så jeg er ret sikker ;) Har tænkt lidt over om mine rense spiraler er blevet slidt med tiden?

Men den med shunten, det står der altså i deres egen vejledning at der skal være.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Biotech TOPLIGHT 9,2 kw med problemer

Indlæg af newpas » 03 jan 2015 15:42

Jeg kaldte det ikke kvajebajer (det må stå for din egen regning :lol: :lol: )


Besvar