Pillefyr fra Edilkamin?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Thomas Rasmussen
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 sep 2014 10:20

Pillefyr fra Edilkamin?

Indlæg af Thomas Rasmussen »

Hej alle,

Står over for at skal have skiftet vores gl. oliefyr ud med et pillefyr.
Huset er fra 1966, 174 km2 stort, ikke særligt godt isoleret (flat tag). Gulvvarme i gangarealer, bryggers samt på toiletterne - alm radiatorer i resten af huset.
Vi bruger årligt ca. 3500L olie til varme samt brugsvand - så derfor søger vi anden varmekilde.
Vores "lokale" broker anbefaler pillefyr fra Edilkamin - men jeg har absolut intet forhold til dettte mærke som vist produceres i Italien.
Har nogen af jer erfaringer med dette mærke?
Hvor meget arbejde er der i at holde fyret kørende? Er ikke bleg for at skulle fylde piller op ugentligt og rense/vedligeholde.
Hvad skal jeg gå efter i "Effekt" 10, 16, 20. 24 kw?
Håber fra inputs ang. mærket.
Forslag til andre mærker er også meget velkomne.

Vh. Thomas

nemocharley

Pillefyr fra Edilkamin?

Indlæg af nemocharley »

et hus på 174km2 tør jeg ikke engang regne på..

174m2 m. ok isolering har det fint med 10kw omend 3500l olie måske peger på en tand mere 11-18kw ifølge DTI´s beregner. Det kan godt svare sig at smide lidt penge efter ekstra isolering.

edil kamin har jeg kun set på udstilling i det vestjydske men har det samme problem som den sikkert også udmærkede minibio (den er ikke så udbredt)

se også på pellux 100, scotte, rtb, mgm, atmos, passat, bioheat - alt efter temperament og pengepung
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Pillefyr fra Edilkamin?

Indlæg af MichaelK »

Altså, hvis der bruges 3500 liter olie til 174 m2, så skal man helt sikkert gå efter en 16 kW.

Alt efter budgettet, så er der jo en del at vælge imellem. Jeg sværger til at meget automatik som muligt, der
dog desværre oftest har en negativ indvirkning på prisen. Som en blød mellemvare, ville jeg nok se på en RTB,
MGM eller lign.?

Det skriver jeg, selvom jeg personligt gerne anbefaler folk af købe de "lidt" dyrere østrigske/tyske træpillefyr.
Når jeg nu alligevel nævner de andre, så er det i en erkendelse af, at ikke alle har lyst og råd til at lave den
helt store investering i anlægget. Nøgternt set, så skal man jo bare have varme i huset. Der er bare forskellige
måde at få det på :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar