Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug på gammelt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af Renevinum » 17 nov 2013 20:00

energi-kriger skrev:Den helt korte version er:
Indfyret effekt minus røggastab = virkningsgrad
plus/minus nogle vedtaget værdier for strålingstab, asketab, ilt% mv.
Eks. I grove tal så brænder træ optimalt ved temperature på 900 grader eller der over. Her fra trækkes ganske enkelt røggastemperaturen (virkningstabet) og man har groft sagt virkningsgraden.
Så skal jeg så ind og måle hvor varmt der er over flammen fra rapseafrensen ? :-)


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Forbrug på gammelt pillefyr

Indlæg af energi-kriger » 17 nov 2013 21:54

For der ikke skal være tvivl om hvad der menes med virkningsgraden, er det nødvendig at vide, hvad der menes med virkningsgrad. Der er 3 fælles begreber: System virkningsgrad, kedlens virkningsgrad og forbrændings virkningsgrad.
Den opmærksomme læser vil se jeg tidligere i tråden tog forbehold for og med udgangspunkt i at nævnte fyr (brænder) er korrekt indstillet. Justeret til ca. 13% CO2. Blæseren ikke pumper uacceptabel meget overskudsluft ud af røgrøret. Der ikke er minus 10-20 grader eller plus 30-40 grader varmt i fyrrummet etc. (samt mange andre variabler og præmisser).
Kan vi blive enig om en kontekst og antage, at udtaget effekt/tilført effekt=virkningsgrad...!

En strøgtanke "Der må være falsk luft i de berørte kedler" 8)

Besvar