Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

Biomaxen er der ikke noget galt med - det virker udmærket, og det til en fin pris 22k er vistnok standard. Men med en kæde som vvs-eksperten, som hovedforhandler og serviceudbyder, så ville jeg se mig om efter et andet pillefyr.

nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

og forresten - så skal i jo huske på de regler der er med fyrrum, og hvor vil i have jeres træpiller?
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

vent lidt...solvarmen, er det kun til brugsvand?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

Jeg har en scotte blackstar du gerne må se.
Min far har lige fået installeret en scotte mini.
Min fars er købt og monteret hos Levi (Dansk VVS Center i Gørlev)
Hvis du vælger at købe en scotte, så er det et virkeligt godt sted at købe den. For det første ved de alt om fyret, og så laver de et virkeligt fint stykke arbejde. Smeden laver nærmest ikke andet end at montere scotte, så han kan også forklare hvordan fyret skal justeres.
Til et hus på 132 m2 ville jeg ikke købe et fyr på mere end 10 kw. Men det er et emne der er noget diskustion omkring. Nemo har et fyr med højere ydelse, og dermed også højere minimumsydelse. Han kompentsere for høj minimumsydelse ved at have en akutank monteret.
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

studser lidt over det her med varmepumpen - har i gulvvarme eller radiatorer - eller et mix?

Det er rigtigt at jeg kompenserer ved akkutanken, men jo også ved at fyret ikke kører fra 15/4 til 15/10 - pga solvarme og elpatron og overskudsstrøm fra solceller. Men jeg ville da have foretrukket det hvis min viking bio brænder kunne være på 10kw istedet for de 17kw som jeg har fået den justeret ind på. Kunne godt mase den ned på 12kw, men virkningsgraden bliver for ringe frygter jeg.

Og med jeres setup - hvor fyret ideelt set ikke skal køre mere end 4-5 måneder om året, så gør i ret i

1) køb ikke for dyrt
2) topydelse i lavlast er ikke alfa omega, ej heller mange avancerede styringsmuligheder
3) alt efter forholdene så har i 4 gode og forholdsvist udbredte pillefyr at gå efter - scotte med det store servicenetværk, bedste indkøbspris, billige reservedele og den kan med urstyring spille fint sammen med kombianlægget - måske en keramisk eltænder skulle overvejes (ved dog ikke helt hvad status er på dem) - dannidines herinde kører sin scotte på den måde og bruger ca 3 ton om året til mere end 200m2. MGM er for de magelige, den laver det meste af arbejdet selv men er endnu ikke så udbredt i dk. Vølunds Pellux 100 - nyt fyr, som ganske rigtigt ser ud til at være noget solidt svensk kram - på den lange bane ved vi ikke så meget endnu - den kan indstilles til at modulere mellem 4.5 og 10-11kw cirka (kan gå helt op til 20kw) og tænderen er som min testet til 50.000 tændinger (min har pt 4-6 i døgnet). Atmos d14p - kan indstilles til at køre mellem 4-14 kw, tænder og slukker selv (en kopi af den svenske iwabo brænder, som også er testet til en frygtelig masse tændinger), men den kan ikke fåes i kompaktløsning. Der er to større forhandlere og Atmos fabrikken i Tjekkiet går ikke på røven foreløbigt. Det tror jeg heller ikke Kozlusan (mgm), eller NBE (scotte), eller vølund (pellux 100) gør.

Skal jeg være negativ og slagfærdig kan man sige følgende:

Scotte: Pingelpangel hvor der springes over hvor gærdet er lavest på visse basale dele, der skal vejes piller af - ensidigt fokus på udvikling af styring og magelighedsfeatures, og du skal have en fotosensor og en eltænder liggende, så du kan skifte dem når de ryger.
MGM: Ikke udbredt, ikke så kendt her i DK, lille pillemagasin - tegner godt, men hvordan ser det ud om 5 år, hvor mange forhandlere, serviceteknikere?
Vølunds Pellux 100: Nyt produkt og begrænsede brugererfaringer, allerede nu oplever nogen problemer med at de midterste retardere skal tages ud for at få ordentligt træk - det er sgu ikke godt for virkningsgraden.
Atmos: Håbløst gammeldags - lortet kan ikke en gang modulere. Og så skal du selv rense den!! (hyleriet om det er dog helt overskruet - jeg tror jeg kommer til at brænde fire paller af om året - det bliver til en hovedrens pr palle (10 min), 4 tømninger af askeskuffe, og 4 hurtigrens (5 min) på et år.

Alle pillefyr skal i øvrigt renses i et eller andet omfang - fuldautomatisk rens er smart, men også her skal der en askesuger til en gang om året..

anyways - i går med stor sandsynlighed ikke galt i byen med et af de fire anlæg. Håber Triumph eller en af de andre mere erfarne vil nuancere dette indlæg :D

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

Jeg syntes at det er nogen lidt pudsige konklutioner du når frem til nemo.
Hvordan var det du nåede frem til at fyret kun skulle køre mere end 4-5 md. om året ?

Hvis fyret skal kører mere end 4 md. om året, så er der 2 mulighedder; At gøre som dig, og købe et fyr med en minimusydelse på 6 kw (ved en fornuftig virkningsgrad) og montere en akkutank, fordi fyrets minimus ydelse er højere end forbruget 8 md om året. og så køre start/stop på fyret. Akutanken giver et øget konvektionstab = dårligere virkningsgrad hele året.
Denne løsning strider bare mod 2 af de ting du anbefaler. Køb simpelt og billigt. En installation med akutank fylder, spilder energi, og er dyr.

Eller købe et fyr med rumtermostat / termostat i vvb. Og en minimumsydelse på 2,4 kw, Dette fyr vil kunne brænde inden for det optimale ydelsesområde hele året (det slukker jo bare hvis rum temp bliver for høj) Denne opsætning vil være væsentligt billigere end en opstilling med akutank, og efter min mening give en mere økonomisk drift. Så vidt jeg husker, så har din installation kostet ca. 3 gange mere, end den installation min far har fået.
Man kan naturligtvis bygge rumtermostat på et anlæg med akutank, men det vil blot få konvektionstabet til at blive endnu større.

Jeg vil give dig ret i at scotte ligner pingelpangel. Men jeg er bestemt ikke enig i at der er gået på kompromi med basale dele.
Jo, eltænderen kunne godt være bedre, lågerne mere tætte. og kvalitetskontrollen bedre. Men det korte af det lange er at fyret fungere. Og det fungere bedre end de fleste andre fyr, netop fordi at man kan få det i det ydelsesområde man har behov for. Og man har mulighed for vv prioritering, rum temp følere, start/stop af pumper, osv. Dette er netop ting der udover at øge komforten, også sænker forbruget.
Min brænder er 7-8 år gammel. og fungere perfekt (jeg har kun skiftet en fotocelle, og det var fordi sneglen blev blokeret af et fremmedlegme, så den brændte tilbage).

En scotte kræver at man sætter sig ind i hvordan fyret virker. Men det er ikke raketvidenskab. Naturligvis er det nemmere at få et fyr til at brænde ordenligt hvis det kun skal køre ved høj eller lav last.

Et stort støbejernsmonster, der er umuligt at rengøre, og har en håbløs virkningsgrad. Holder muligvis i 50 år. Men hvem vil ønsker at få sådan en ?

Visse fyr har samme mulighedder i styringen, som Scotte og kan fåes i et fornuftigt ydelses område til 134 m2 (2,4 - 10 kw) Bla. MGM.
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

Trådstarter har solvarme, varmepumpe og akkutank eller solvarmebeholder - det er rammerne i det her konkrete tilfælde. Var ingen af disse ting tilstede, ville jeg nok også være tilbøjelig til at barbere pellux 100 og Atmos af listen.

Nb! Jeg var bevidst strid/urimelig ved alle de fire pillefyr - gentager egentlig bare det, jeg har hørt andre sige. Det var ikke ment som en provokation, men ment som en tydeliggørelse og forenkling af nogle af de ting man kan rende i, når man står og skal vælge mellem de her pilelfyr. Og jeg siger jo at overordnet set så vil alle fire pillefyr fungere udmærket. Hvilket af de fire der har føretrøjen på kan jeg ikke vurdere, det er i høj grad et personligt valg.

Scotten er f.eks indiskutabelt den billigste i anskaffelse - det kan man jo se. Men det kan jo diskuteres om man helst ville have en MGM eller en Scotte eller... ud fra andre parametre også.

Og ja støbejernsmonstre bør man ikke købe. Hvis man vil helt old school og K.I.S.S, så hedder det masseovn med selvcirkulerende solvarme eller noget i den stil, men det er jo slet ikke det der er på tale her.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

Det blev heller ikke modtaget som en provokation icon_cheesygrin.gif
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

godt det er jeg glad for at høre :)
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

nu blev mine spørgsmål spredt lidt ud

så jeg samler lige - trådstarter, hvis du har lyst til at fortælle lidt mere om dit solvarme anlæg, størrelse på tank og effektivt fangereareal på taget, mærket og størrelsen på luft/vand varmepumpen, og om i har gulvvarme, radiatorer - begge ting måske? Og er solvarmen kun til brugsvand eller er det kombi eller er det en akkutank med neddykket varmtvandbeholder - hvad er vi ude i?

Ser lige at jeg kom til at kalde pellux 100 for et gør det selv rens på linje med atmos pillefyr - det er noget sludder, der er et hvis grad af automatisk rensning i det fyr, ligesom ved scotten og MGM.

Besvar