Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
lamse
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 okt 2013 17:40

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af lamse »

Jo mere vi læser, jo mere forvirrede bliver vi, suk

Vi er i undersøgelsesfasen om hvilket pillefyr vi skal have og vi har efterhånden set på en del, samt forsøgt på nettet at finde info om alt det hersens alternative -men vi er STADIG i tvivl....endnu større SUK new11

Det seneste vi har kigget på er et Ekoheat 9 (tror jeg det var) men er stadig i tvivl om at dette er ok? Kan jo forstå at herinde er der nogen der har dårlige erfaringer med det?

Vi bor i et hus på 132 kvm og har indtil nu haft et luft til vand anlæg samt solvarme anlæg.
Der er ingen tvivl om at vi i den grad skal have skiftet vores luft til vand anlæg ud til noget meget mere fornuftigt, både varmemæssigt samt også økonomisk :shock:

Hjælp modtages gerne til at afgøre hvilket et i varmt kan anbefale, på forhånd tak :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af Tom_AT »

Hvad er budgettet?

Ekoheat ville jeg holde mig fra. Der er trods alt for mange dårlige skriverier om det, til at det er noget jeg ville overveje.
Hold dig også fra VVS-Eksperten generelt. Deres produkter er middelmådige, og deres service er direkte elendig.

Overvej i stedet:
MGM
Scotte
Vølund
Atmos
Passat

Og sikkert mange flere :-)
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

Her er en liste over godkendte biobrændselsanlæg fra DTI (Atmos er ikke på, men den er godkendt). De små træpillebrændere fra Passat er heller ikke på - jeg ved ikke hvorfor, men jeg vil være varsom med at købe dem: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Når i nu har et vandlager til solvarme og en luft/vand varme pumpe - så er vi jo ude i noget kombihalløj - bruger solvarmen og varmepumpen den samme vandtank til at varme ind i?

Jeg har selv et kombianlæg, med akkutanken som den centrale og styrende del af varmeanlægget. Med den løsning landede jeg på et pillefyr, som i funktion minder en del om Atmos, og lidt om vølunds pellux 100. Hvis jeres setup minder om mit, så er det de to fyr jeg ville kigge på. Selvom, at det er gør det selv rens fyr, så er de ret nemme at have med at gøre.

De fyr Tom_AT nævner er alle til at komme til for under 30k (har fornylig set Atmos til 22.100).

Hvis i vil bruge mange penge på pillefyr (50k+++) så hedder mærkerne/typerne:

Baxi´s MG 15+
Passats Bioheat
Windhagers Biowin eller Variowin
Hovals Biolyt
Hapero
Biotech Toplight
Hargassner
Herz

Og ganske sikkert mange flere.

Vær obs på at fuld modulation, eller at ramme det helt rigtige kw fyr - er lidt mindre vigtigt, når pillefyret arbejder ind i en varmetank. Med måde - (jeg skyder 20kw ind i 300liter til et 8kw hus - 10-12 kw havde nok været bedre) - anlægget er nyt, men det kører indtil videre upåklageligt. Fyret skal have en solid eltænder - altså kunne holde til at starte og stoppe uden for meget bøvl i mange år, er min anbefaling.
Senest rettet af nemocharley 18 okt 2013 20:01, rettet i alt 1 gang.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af triumph »

du må ud og sparke fyr, hvis du skriver hvor du kommer fra, så er der helt sikkert nogen der åbner døren
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

Ja Triumph har ret - ned på jorden, se nogle fyr i aktion, det gør en meget klogere. Og så kan jeg kun tilslutte mig det Tom_AT skriver om både Ekoheat og Vvs-eksperten.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af snubbi »

lamse skrev:Jo mere vi læser, jo mere forvirrede bliver vi, suk

Vi er i undersøgelsesfasen om hvilket pillefyr vi skal have og vi har efterhånden set på en del, samt forsøgt på nettet at finde info om alt det hersens alternative -men vi er STADIG i tvivl....endnu større SUK new11

Det seneste vi har kigget på er et Ekoheat 9 (tror jeg det var) men er stadig i tvivl om at dette er ok? Kan jo forstå at herinde er der nogen der har dårlige erfaringer med det?

Vi bor i et hus på 132 kvm og har indtil nu haft et luft til vand anlæg samt solvarme anlæg.
Der er ingen tvivl om at vi i den grad skal have skiftet vores luft til vand anlæg ud til noget meget mere fornuftigt, både varmemæssigt samt også økonomisk :shock:

Hjælp modtages gerne til at afgøre hvilket et i varmt kan anbefale, på forhånd tak :)
hej velkomme til
skal vi ikke starte med en ca pris i vil bruge på anlæget for hvis det er 25-30 kilo så er det scorte eller mgm eller ligne .
hvis i vil bruge mere, er der flere pille fyr at vælge i mellem. :great:
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

Ser lige i vil skifte luft/vand anlægget ud. Måske I skulle lade det være (medmindre det er direkte udtjent) og sætte pillefyret til: Det giver fleksibilitet, og I kan jo selv styre hvor meget varmepumpen skal køre.

Overordnet er modellen - solvarme om sommeren, varmepumpen når der er ned til 2-5 grader udenfor, pillefyr for resten af tiden.

Dptvarme.dk ved en del om kombianlæg.

Og ja varmepumpen kan sagtens smides ud, hvis den stadig er en strømsluger ved ovenstående scenarie - så har i pillefyr med solvarme, hvilket jo også er en fin kombination.
lamse
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 okt 2013 17:40

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af lamse »

Hej alle og tak for velkomsten :-)
Tusind tak for alle jeres gode forslag og idéer og jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan (tilgiv, lige hvis jeg ej heller har fået placeret mit spørgsmål i den rette kategori? er lidt ny udi en sådan side)

Vi vil bruge ca 30 K på et pillefyr og ja, vi regner helt klart med at det skal være en form for kombi. Solvarmen kører upåklageligt på 6 år så den er et must til vores brugsvand om sommeren.

Nemo: vores varmepumpe og solvarme bruger samme vandtank men de har hver deres kredsløb.

Vi har nu i næsten 3 måneder "cirklet" rundt til mange forskellige fx VVS og alle har de hver især deres foretrukne, suk....

Vi har faktisk haft kig på både et MGM og et Pellux 100.
MGM tiltaler os rent pladsmæssigt og Pellux fordi vi synes det virker som om der er lidt mere "kram" over det?

Vi har brugt dette år på at efterisolere og kan se at det har hjulpet en del (vi er sat ned i el forbrug ca 1000 kr men desværre har vi ikke kunnet mærke det synderligt da afgifterne jo så blot er sat op, endnu større suk)

Håber jeg har bragt lidt større klarhed over det hele og nå ja, vi bor i Vestsjælland ;-)
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af 2009bokke »

Prøv at kig på biomax 16 ved godt det er letter forhadt herinde... men vil jeg skide på jeg er hammer glad for mit ;-) så kan du holde dig under de 30.000
nemocharley

Hjælp -hvilket pillefyr skal vi vælge?

Indlæg af nemocharley »

hvordan er vandtanken - størrelse, er det med spiralvekslere, neddykket varmtvandbeholder etc. Hvem har sat det op og hvornår, og hvilke mærker er der tale om. Hvad hedder solvarmestyringen. Detaljer og billeder.

MGM og Pellux er begge gode på hver deres måde - begge vil virke fint til jeres anlæg. I anskaffelsespris ligger vi i lejet 26-28k. Atmos er også et kig værd, når den nu kan anskaffes til 22k ved vvs1dk, men den kan man ikke få i kompaktløsning. Er pladsen meget trang, er der meget som taler for MGM Junior. Og en scotte 10kw er svær at komme uden om - Henrik Schack fra q-pro sælger dem til 20k og han ved en del om både varmepumper, solvarme og samspillet imellem dem.

Med et loft på 30k ville min short list være atmos, mgm, pellux og scotte (der findes også edil kamin og mini bio, som virker til at være rigtig gode, men de er bare ikke ret udbredte i dk, eller de fylder ihvertfald ikke meget her på forum). Læs dig ind på pillefyrene på de forskellige underfora, vælg 3-4 stykker ud, og få dem beset i virkeligheden. Ugelvig herinde kører med Atmos og en svensk iwabobrænder, det er noget solidt kram og han lader til at være meget glad for den løsning. Find basis-data om fyrene (dimensioner osv.) ved de forsk producenter/forhandlere. MGM-Pillefyr, Biovarme/atmos, Vølund/Pellux 100, NBE/Scotte. Og igen med opv. ind i vandtank er det ikke modulationsevnen der bør være dit hoved fokus, det vigtigste er at den kan tænde og slukke - længe, godt og stabilt.
Senest rettet af nemocharley 19 okt 2013 00:24, rettet i alt 1 gang.

Besvar