Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Indlæg af Tom_AT »

Jeg er helt enig med dig Nemo.
Jeg hælder selv klart til MGM hvis det er i forhold til Scotte. Som jeg ser det så er Scottens eneste force at det er gennemprøvet teknik. Ja og så at magasinet er en sjat større. MGM'en virker bare som en langt mere helstøbt produkt. Kun tiden vil vise om det holder stik :)

nemocharley

Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Indlæg af nemocharley »

Det var nu ikke for at tale den danske scotte ned - slet ikke. Den har mange forcer; servicenetværk, stor erfaringsmasse, billige reservedele, løbende udvikling, masser af it/styrings muligheder og prisen er god.

MGM fra Tyrkiske Kozlusan har vægtet lidt nogle andre ting i udviklingen, som blandt andet en del automatisk rensning (ikke 100%) og den virker til at være mere solid og det er en sammenbygget enhed med en kort fast snegl, som er med til, at den kan æde de træpiller der serveres.

Men altså each to his own.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Indlæg af Tom_AT »

Jamen selvfølgelig har du ret.
Jeg har da også selv overvejet en scotte.

Min pointe var mere den at jeg synes MGM virker mere gennemført som produkt, hvis man ser på pillefyret alene.
Men selvfølgelig, Scotten har et kæmpe servicenetværk, som MGM ikke kan hamle op med.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Indlæg af HR LUCCA »

pendec skrev: udfra brugerdata så må multi22 have været dårligere en bio18, selvom denne stadig er ringe 7 år efter jeg købte min :)

jeg brugte 5.760 sidste sæson , så skulle jeg spare 2340kg? hmmm, det er jo bedre end en BioWin :) så god er scotte dog ikke.


edit:
Bio18 havde vist en udnyttelsesgrad på 80+ , og scotte er over 90+ nu, så du får nok mere fin aske og lavere forbrug som vel er 10%.
jeg personligt ville se lidt på om de 10% + semirens og måske rengøring og bedre support og elektronisk aflæsning ikke retfærdiggør en fornyelse?
jeg vil dog nok vente en lille stund mere.

Det kan jo godt være han har sparet næsten 40 % , hvis han har pause fyret hele sommeren med multi 22 og brugt feks 15-20 kg i døgnet og en dårliger virkningsgrad om vinteren ,og så skifter til et scotte med varmtvandspriotering og kun bruger 3 kg pr døgn om sommeren og en bedre virkningsgrad så bliver det til noget af en forskel på et år :wink:
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Indlæg af pille bruger »

Forskellen er at det er betydeligt nemmere at rengøre og indstille en Scotte.
Virkningsgraden på en Viadrus kedel bliver temmelig ringe efter nogen tid.
Den har mange kringl kroge, der vanskeligt lader sig rense helt ren.
Da både Multi og Bio18 er på samme kedel, deler de disse ulemper.
Forskellen ses når jeg sammenligner forbrug dengang, med nuværende forbrug.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Bio 18 vs. Scotte 10-16 kw

Indlæg af pendec »

HR LUCCA skrev:Det kan jo godt være han har sparet næsten 40 % , hvis han har pause fyret hele sommeren med multi 22 og brugt feks 15-20 kg i døgnet og en dårliger virkningsgrad om vinteren ,og så skifter til et scotte med varmtvandspriotering og kun bruger 3 kg pr døgn om sommeren og en bedre virkningsgrad så bliver det til noget af en forskel på et år :wink:
det er lidt som at sige at folk har deres kumme frysere på turbofrys 24/7/365 :evil: det er vist sjældent tilfældet.

Besvar