Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godt råd Og en lille histrorie

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af MichaelK » 04 jan 2013 02:25

Nu er dette forum jo, i udstrakt grad, et forbrugerforum. Vi deler gode, såvel som dårlige oplevelser med hinanden.
Derved kan vi (forbrugere) jo advare hinanden mod "brodne kar" i branchen, eller fortæller hinanden om gode og
dårlige produkter. I den sidste ende skulle det jo gerne føre til, at producenter/importøre og montøre, vil gøre deres
bedste for at levere velfungerende produkter, og -løsninger.

Det vil jo uværgeligt føre til, at nogle vil føle sig uretfærdigt behandlet. Oftest er det dog mit indtryk, at de selv bære
en væsentlig del af skylden herfor. Blandt andet ved at efterlade et indtryk af, at man er mere interesseret i profit,
frem for afhjælpning af de problemer som nogle kunder står med. Omvendt må man heller ikke være bleg for, at der
findes urimelige kunder. En sag har altid 2 sider. Det kan sommetider være svært at huske på i kampens hede.

Men det er jo netop et faktum, at der faktisk er en del forskel, mellem oliefyr og pillefyr. De færreste kan vel være
ueninge i, at både konstruktionen og i særdeleshed brændslet, kan variere meget. Modsat oliefyr, som er rimeligt
ensartede i konstruktion, og hvor brændslet er meget ensartet, uanset hvor det kommer fra. det gør det jo bare lidt
lettere at programere en oliebrænder. Der er knap så mange variabler.

Netop forskellen mellem de enkelte træpilleprodukter, udgør jo en særlig udfordring for producenterne af pillefyr.
Og derfor er der rigtig mange flere variabler, når man skal finde frem til evt. fejl på et anlæg. Oftest er det sikkert
en kombination af flere elementer, der skaber problemer.

Det vigtigste for en producent, er vel konstruktive tilbagemeldinger, der kan føre til en videreudvikling af produktet.
En proces, der gerne skulle skabe opgraderinger, såvel som helt nye produkter til kunderne. Kunststykket, som jeg
ser det, er jo netop at finde det tidspunkt i processen, hvor produktet er forsvarligt at sende på gaden, men hvor man
må påregne, at der stadig kan være nødvendigt med enkelte forbedringer og softwareopdateringer hen ad vejen.

Når man så gennemlæser forummet, så kunne man godt få det indtryk at nogle producenter, forsøger at springe over
hvor gærdet er lidt lavere. Senest har EkoHeat gjort sig uheldigt bemærket, blandt andet ved at optræde uheldigt over
for de kunder, der har problemer med deres anlæg. Man får hvad man betaler for, kunne man fristes til at sige. Men
det er ikke hele sandheden, for også andre har haft problemer. Og endligt er der dem, der er blevet kvalt i arbejdet,
fordi enmandsfirmaer sjældent kan overkomme 1000+ kunder, og samtidigt levere ordentlig salg og service 24/7.

Netop små producenter har sjældent råd til den store udviklingsproces, den må komme hen ad vejen. Og derfor vil de
købere, der står med nogle af de første modeller, sandsynligvis have lidt flere problemer. Det må potentielle kunder
altså også have i baghovedet, når man går på jagt efter et billigt alternativ til olieslugeren.

Det er så også på den konto, at de lidt dyrere anlæg finder en del af deres eksistensberettigelse. Ofte afspejler prisen
en stor del af del udviklingsarbejde, der ligger bag ved produktet. Kvalitet koster oftest lidt mere, og en del af salgsprisen
skulle gerne afspejle serviceniveauet, når det så endeligt går galt.

Ovenstående er hverken en kritik, eller et angreb på bestemte personer/produkter, men generelle betragtninger jeg
har gjort mig, gennem mine efterhånden mange år her på forummet. Jeg betragter mig selv som heldig. Heldig fordi
jeg lykkedes med at finde et rigtigt godt produkt, der bare har fungeret fra dag 1. Men også heldig fordi det lige så
godt kunne havet været mig, der havde gjort et uheldigt køb, og stået med en masse problemer. Jeg kendte ikke til
dette forum inden jeg købte mit anlæg, og heldigvis har det heller ikke været til nogen ulempe. Til gengæld ville jeg
godt nok ønske, at nogle af de medlemmer der har problemer med deres anlæg, havde stødt på dette forum INDEN
de købte deres anlæg. Så kunne de måske have undgået rigtig mange problemer og ærgelser?

Og til sidst en opfordring til sælgere og producenter. I bør nøje overveje, om nogle af de anlæg, der sælges som
"gør det selv anlæg" (Plug&Play?), i virkeligheden burde begrænses til kun at måtte installeres af installatøre med
kendskab til netop jeres produkt. Og i samme åndedrag, skulle kunne henvise til en montør med netop denne viden.
Kunden kan jo ikke altid være sikker på at montøren kender anlæget, selvom han måske påstår det modsatte?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Grevens » 04 jan 2013 12:31

MichaelK skrev:Nu ...
Mvh.
... fandme´ godt skrevet Michael ... - selv om det er begået klokken dolk i nat ... - sobert, smukt, objektivt, :great:
...

Slettet 4927

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Slettet 4927 » 04 jan 2013 12:37

Enig med Grevens. Hvert et ord!!!

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af WoodyHugo » 04 jan 2013 21:14

marlif skrev:


Det er ikke sådan at jeg lever og ånder for dette forum.
Der er også et liv udenfor computer og Internet.

Sommetider har jeg indtryk af at ejere af træpillefyr vil gerne opfatte dem selv som medlemmer af en (hemmelig) loge med egne love og regler. Som om der var forskel på pillefyr og oliekedler.

uha da......så la da vær...

nemocharley

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af nemocharley » 22 jan 2013 13:54

Michael - fantastisk godt indlæg. Tak for det.


pgandersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 okt 2013 23:08
Mit fyr: Interfire 20
Areal: 270
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Årligt forbrug: 6-8ton

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af pgandersen » 19 okt 2013 23:17

Hej
Jeg har lige læst lidt om jeres indlæg vedr røggaseksplosioner, fordi jeg har også lige haft et par stykker hvor røgrøret fløj af H til. Det som jeg kan se er, at problemet næsten udelukkende er kendetegnet ved INTERFIRE 20. Jeg kunne godt tænke mig at have nummeret til ham Karsten fordi jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal gøre.
Et andet spørgsmål kunne være om problemet kunne ligge ved pillerne eftersom jeg har kørt med fyret i flere år uden problemer.
mvh. Peter

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Tom_AT » 19 okt 2013 23:23

pgandersen skrev:Hej
Jeg har lige læst lidt om jeres indlæg vedr røggaseksplosioner, fordi jeg har også lige haft et par stykker hvor røgrøret fløj af H til. Det som jeg kan se er, at problemet næsten udelukkende er kendetegnet ved INTERFIRE 20. Jeg kunne godt tænke mig at have nummeret til ham Karsten fordi jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal gøre.
Et andet spørgsmål kunne være om problemet kunne ligge ved pillerne eftersom jeg har kørt med fyret i flere år uden problemer.
mvh. Peter
Det er jo ret nemt. Karsten bliver nævnt i forbindelse med www.mgm-pillefyr.dk - Altså er det bare at gå ind på hjemmesiden og finde kontaktoplysninger.

pgandersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19 okt 2013 23:08
Mit fyr: Interfire 20
Areal: 270
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6240
Årligt forbrug: 6-8ton

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af pgandersen » 19 okt 2013 23:45

Tak for det.
Jeg har fundet hans kontaktoplysninger og håber der er håb forude.

allank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2012 23:57

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af allank » 20 okt 2013 01:43

Hej med jer alle sammen , lige en lille opdate her fra inden jeg sletter min profil , det er vist bedst . Men fyret køre ok lige nu , dog lige hvert 3 uge skal den lige ha en rensning i brændehoved da den laver en kage i bunden , men det er jo små ting , den skyder heller ikke mere kun lidt da jeg heldigvis var hjemme på ferie og ville prøve den inden vinteren . men et kald til Karsten og en ny lambdasonde så kørte den igen , Pille sug har jeg makket meget for at finde den rigtige studs da jeg har en rum med flad gulv til tank og så bare haft min sugestuds i bunden .men der går jo ikke lang tid så er der en åben kegle ned til den sugestuds , og så er der jo arbejde igen med at skovle piller til , jo jo det gir varmen men fruen synes ikke det er fedt at stå der efter en lang dag på job også og så skal gøre det , så jeg har købt en mulvarpe , ud over den snor slangen rundt så fungere det ok , det er jo bare at løfte den op engang imellem , har jeg lavet med et wire træk , men det næste jeg skal ha lavet ved den er at den først køre en vej og så næste gang den anden vej eller noget i den stil , ved ikke om man kan gøre det med en 220v el motor , men det ved elektrikeren nok :-)
ha en go weekend .

Slettet 4927

Godt råd Og en lille histrorie

Indlæg af Slettet 4927 » 20 okt 2013 02:08

Hvis du skifter til piller fra Danish Agro så slipper du også for den kage i bunden af brænderen. Der er nemlig aldrig nogen efter automatisk rensning.


Besvar