Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hoval BioLyt

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Skovfogeden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22 maj 2011 17:56

Hoval BioLyt

Indlæg af Skovfogeden » 02 maj 2012 21:22

Som mit brugernavn svagt indikerer, så har jeg lidt kontakt til skovbruget.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide om Biolytten kan håndtere pilleflis?
Det kunne være noget interessant.

Er der nogen som har en kommentar til det?


elmeskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26 okt 2008 09:01
Mit fyr: biowin 100
Areal: 230
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Årligt forbrug: 5,5
Geografisk sted: sydsjælland

Hoval BioLyt

Indlæg af elmeskov » 02 maj 2012 22:09

hej skovfogeden

ja det må være dejligt at have "ubegrænsede muligeheder for billig varme"

men du vil aldrig kunne få bioytten tilat køre på flis selv mini flis , med begrundelse at biolyt skal holde en minimum temperatur
på kammerføleren og det kan den ikke da pillesneglen har en tollerance at arbejde indenfor. det svarer til at du skal kunne
sige til sneglen at den skal køre ca 2,5 gang hurtigere.og dette parameter kan ikke justeres da dette fyr kun er fremstillet til træpiller
skal man lege med andet end piller/og er økonomien i orden vil jeg anbefale dig at have en pillekedel og en brændekedel, windhager
har lige lanceret en brændekedel som selv tænder op i brændet når varmebehovet er der.den hedder logWIN

Med Venlig Hilse Preben
Windhager Danmark
Importør
Ledende service teknikker
Kompetence partner

Skovfogeden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22 maj 2011 17:56

Hoval BioLyt

Indlæg af Skovfogeden » 02 maj 2012 22:19

Tak for svaret Elmeskov.
At Biolytten ikke kan spise pilleflis er der ikke noget at gøre ved. Men tanken slog mig da det netop er ret fint og småt flis.

Men jeg er nu stadig ret interesseret i dete fyr, pta. at den kun kan håndtere piller.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hoval BioLyt

Indlæg af timkenneth » 03 maj 2012 06:52

synes da godt nok det er synd du ikke vil se på en rigtig stoker der kan æde flis når du har så let adgang til det.

men så vidt jeg husker er det pga. automatikken og kvaliteten, ikke?

Skovfogeden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22 maj 2011 17:56

Hoval BioLyt

Indlæg af Skovfogeden » 03 maj 2012 09:23

Både ja og nej. Jeg har virkelig gode muligheder for at skaffe flis. Både til den rette pris og kvalitet. Men jeg har bare ikke den fornødne plads til et størrer flislager. Derfor vil jeg fyrer med piller, som så skal blæses op i en silo. Det er ret driftsikkert, og det passer godt ind i den hverdag vi har, hvor vi arbejder en del.

Mht. til pilleflisen så kunne den jo måske også have været i siloen...det var bare den tanke jeg havde...

Men ja, jeg vil have et fyr med både høj kvalitet og automatik.


Bonde
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 aug 2012 17:33

Hoval BioLyt

Indlæg af Bonde » 23 aug 2012 17:39

Jeg har en manual over fyr og sug. Godt nok på engelsk, men let at forstå.

Skovfogeden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22 maj 2011 17:56

Hoval BioLyt

Indlæg af Skovfogeden » 24 aug 2012 17:01

Tak for det Bonde, men jeg fik for ca. et par uger siden leveret et nyt fyr m. sug....og der er manual med :-) Nu mangler jeg bare at blive klar til at kunne slutte det til.

Rom blev ikke bygget på én dag, har jeg fundet ud af.

LeifG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 aug 2012 18:28

Hoval BioLyt

Indlæg af LeifG » 24 aug 2012 22:45

Lige en kommentar til starten af denne tråd omkring støv...
Jeg har som installatør valgt at installere ÖkoFEN fyr blandt meget andet fordi, det har løst alle problemer omkring dette. Fødningen af piller foregår modsat det fleste andre ved at pillerne bliver tilført forbrændingen nedefra som i mulvarpeskud, det er så ingen problemer med at brænde støvet, der kan ikke modsat når pillerne bliver kastet ned på bålet ovenfra opstå eksplosiv forbrænding, gør bl.a. også den forskel at vi ikke har brug for lamdasonde for styre forbrændingen, da bålet ikke bliver "ødelagt" af at vi kommer mere brændsel på, det sker jo altid i en afbrænding når der kommer ny brændsel på, jfr. når du kommer mere brænde på et havebål eller brændeovn.
Yderligere er ÖkoFEN's siloer lavet af et kraftigt kunststof materiale, der når pillerne blæses ind i siloen lader blæseluften kommer ud og støvet bliver på indersiden af siloen, falder ned i siloen til pillerne og bliver trukket med ud til forbrændingen som før omtalt. Har snart lavet 35 anlæg og har aldring oplevet noget problemer med det uanset om det er med snekke eller vacuumsug. Eneste problem jeg har haft er problemer med pillekvalitet. Det er vigtigt at der hverken er søm eller skruer i eller store spånplade rester, forsæt selv listen. Dog har de fleste ÖkoFEN kunder nu valgt den samme pilleleverandør, så vi har nu et stærkt værktøj til at styre kvaliteten. Fyrer man med sækkevarer er det jo let at kontrollere kvalitet det er jo straks sværere når vi har indblæsning og ikke kan se hvad der bliver blæst ind.

En brugermanual til et fyr solgt i danmark skal da naturligvis være på dansk og ikke oversat af Google translate eller en oversætter det intet aner om produkt eller fagområde.

En lille ting omkring pris, som med næsten alt andet undtagen mode varer, så hænger pris og kvalitet næsten altid sammen. Man forventer jo heller ikke at en Fiat kører lige så fedt og holder lige så godt som en Mercedes.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hoval BioLyt

Indlæg af triumph » 25 aug 2012 10:14

Jeg syntes da at i skal lave en kompelt anmedelse af jeres anlæg, jeg har i årevis fundet okooffen intressant, kender ikke hoval. Jeg vil gerne høre mere, er den kondenserende ?, hvad er forbruget /opfyrede areal. pris på installation mm.


Besvar