Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgtemperatur

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Røgtemperatur

Indlæg af Flunk » 19 okt 2011 10:00

Nu er røgtemperaturen som regel lavest ved lav last, eller pausefyring, så det er nok der man skal være opmærksom på den aktuelle røgtemperatur.
Men man kan ved at finindstille f.eks PID indstillingerne få den til at køre med stort set konstant last hele døgnet, Herved kan man justere til en passende røgtemperatur ved aktuel last.Jeg kører selv for tiden ca. 30% last med en røgtemp efter kedel på ca. 90-100 grader, og jeg har været oppe i skorsten og måle, og 1 meter nede er der ca. 70 grader.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Røgtemperatur

Indlæg af Bigfoot » 19 okt 2011 12:18

Flunk » 19 Oct 2011, 09:41 skrev:Ok, hvad du får for at have brugt 250 kr på en varmere skorsten?

Ikke ret meget er min påstand.
De farlige stoffer i røgen kondenserer ved væsentligt lavere temperatur end 130 grader.
Man siger normalt at hvis du kan sikre min 60 grader 1 meter nede i skrstenen, altså fra toppen, så er du sikret mod kondensering af den vanddamp, og andre grimme ting i røggassen.
jeg vil også mene at enhver form for røgtemp er total fucking ligegyldig, bare man holder sig til de 60 grader en meter før toppen... så undgår man netop det man skal, nemlig løbesod. Og holder man sig en tør skorsten, så er der heller ikke noget som sætter sig fast.

Jeg kører med en meget kort skorsten, faktisk kun lige omkring 2 meter skorsten, og for at opnå 60 grader i toppen af den, kan jeg nøjes med 90 grader ud af baxien... :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar