Pillefodring, luft og slagger

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Pillefodring, luft og slagger

Indlæg af Towle »

Jeg sætter som standard luft som der står i manualen: Hvis fodring står på 4, står luft også på 4.

Mine piller skulle være af en god kvalitet (svenske fra danskenergisalg.dk). Om askemængden er passende, ved jeg jo ikke, (for hvordan opgør man det?), men der dannes slagger på brændepladen.

Jeg har søgt her i forum og de fleste svar jeg finder, antyder at luftmængden er for høj, så nu prøver jeg at skrue lidt ned.

Det med pilletilførsel har jeg aldrig forstået. Hvis jeg sætter min kedeltemperatur, er den vel termostatstyret og når temperaturen bliver for lav, skal der brændes nogle flere piller af. Men nej, så simpelt er det åbenbart ikke.

Hvorfor kan man stille computeren (sneglen) på en skal fra 1 til 7. Hvis det, som jeg har opfattet det, har noget med interval, må det vel været noget i denne stil:

1: Små portioner piller med hurtige mellemrum
2: Lidt større portioner med lidt længere mellemrum
[...]
7: Store portioner med lange mellemrum

Hvordan afgør jeg hvad der er optimalt? Bruges der - alt andet lige - færre piller ved lavt tal end ved et højt?

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Pillefodring, luft og slagger

Indlæg af holberg19 »

Hej Towle!

Styringen gør noget i stil med:

Niveau 1: Få piller med lange mellemrum
Niveau 2: Lidt flere piller, med lidt kortere mellemrum end 1
osvosv
Niveau 7: MANGE piller, med kort mellemrum

Prøv at sætte din styring til eksempelvis 5 og lyt til hvor ofte sneglen køre og hvor meget det larmer i faldskakten når pillerne rammer. Der kommer en del ned og bålet bliver tilsvarende større end ved program 4, 3 osv. Skift derefter til et lavere program - eksempelvis 2 og det er tydeligt at intervallet for hvornår sneglen kører bliver længere og pillerne laver mindre "larm" fordi der kommer færre ned til bålet.
Det er meget tydeligt, synes jeg.

Jeg har også altid haft slagger på herden - dog er det ikke meget (omkring 2x2 cm) og det sidder ikke specielt godt fast. Kan skrabes af med en skruetrækker. Har alle dage været der uanset om fyret får Vida eller Barlinek.

Mht. luft er mine erfaringer, at luft-niveauet skal være lidt mindre end tallet på styringen. Kører jeg på niveau 4 i styring stiller jeg luftmængden til 3 eller 2,5.
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Pillefodring, luft og slagger

Indlæg af Towle »

Hej Holberg :-)
Styringen gør noget i stil med:

Niveau 1: Få piller med lange mellemrum
Niveau 2: Lidt flere piller, med lidt kortere mellemrum end 1
osvosv
Niveau 7: MANGE piller, med kort mellemrum
Så tror da pokker! Der er jo en afgørende forskel på det du skriver og sådan som jeg troede det var. Altså: Jo højere tal, jo højere forbrug.

Det er lige præcist derfor jeg ikke forstår det. Hvis der er er pålideligt termostat på kedlen, hvorfor kan den så ikke give besked til computeren/styringen/fyret om at brænde nogle flere piller af og lukke igen, når temperaturen er på niveau.

Tænkt eksempel: Hvis jeg f.eks. sætter kedeltemperaturen til 40 grader og fuldt skrald (7) på computeren, brændes der altså piller af til ingen nytte? Hvor bliver den varme af? Den havner ikke i vvb'en eller i gulvet, thivertifelle.

Aha, nu skal de glade amatører jo til at eksperimentere: Jeg har f.eks. min kedeltermostat til at stå på 50, men i henhold til ovenstående, kan jeg ikke vide om der i virkeligheden overproduceres varme, der bare fiser ud i ingenting. Nu kan jeg begynde at skrue ned for pillefødningen, et trin ad gangen. Så længe kedeltemperaturen holder, fyres der nok. Når jeg kommer ned på 1 eller to, begynder kedeltemperaturen at falde og så ved jeg cirka hvor computeren skal stå. Har jeg ret, eller har jeg ret?
Mht. luft er mine erfaringer, at luft-niveauet skal være lidt mindre end tallet på styringen. Kører jeg på niveau 4 i styring stiller jeg luftmængden til 3 eller 2,5.
Fint, det står mig efterhånden klart, at jeg har pustet for meget indtil nu.
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Pillefodring, luft og slagger

Indlæg af holberg19 »

Towle » 07 Jan 2011, 13:19 skrev: Hej Holberg :-)
Så tror da pokker! Der er jo en afgørende forskel på det du skriver og sådan som jeg troede det var. Altså: Jo højere tal, jo højere forbrug.

Det er lige præcist derfor jeg ikke forstår det. Hvis der er er pålideligt termostat på kedlen, hvorfor kan den så ikke give besked til computeren/styringen/fyret om at brænde nogle flere piller af og lukke igen, når temperaturen er på niveau.

Tænkt eksempel: Hvis jeg f.eks. sætter kedeltemperaturen til 40 grader og fuldt skrald (7) på computeren, brændes der altså piller af til ingen nytte? Hvor bliver den varme af? Den havner ikke i vvb'en eller i gulvet, thivertifelle.
Trin 7 = STORT bål og meget blæs
Trin 1 = Lille bål og lidt blæs (luftmængden følger trin)

Alt andet lige må et højt trin betyde højere røgtemp. og da Roca kedlen oftest kører med røgtemp mellem 200-350 grader på det trin, forventer jeg en del fyring for gråsspurvene i forhold til lavere trin hvor jeg vil forvente en lavere røgtemp. og dermed en bedre udnyttelse? Det forklarer også, at jeg alt andet lige vil forvente den samme varmeomsætning fra 3kg piller - uanset om de tilføres i trin a 3 eller 7 sek.
Aha, nu skal de glade amatører jo til at eksperimentere: Jeg har f.eks. min kedeltermostat til at stå på 50, men i henhold til ovenstående, kan jeg ikke vide om der i virkeligheden overproduceres varme, der bare fiser ud i ingenting. Nu kan jeg begynde at skrue ned for pillefødningen, et trin ad gangen. Så længe kedeltemperaturen holder, fyres der nok. Når jeg kommer ned på 1 eller to, begynder kedeltemperaturen at falde og så ved jeg cirka hvor computeren skal stå. Har jeg ret, eller har jeg ret?
Korrekt. Sådan har jeg gjort. Når det så bliver koldere, så skruer jeg et trin op. Jeg har en rimelig god indikation for, hvad trin styringen skal stå på, når temperaturen svinger. Det har jeg fået ved at holde lidt øje med, hvor lang tid fyret er om at komme op til den temperatur, der skal være - sammenholdt med vejret udenfor.
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Pillefodring, luft og slagger

Indlæg af holberg19 »

Har du fået noget ud af anstrengelserne?

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Pillefodring, luft og slagger

Indlæg af Towle »

Undskyld den manglende tilbagemelding.

Det gik "helt galt". Huset blev koldere og koldere og jeg begik den klassiske fejl at ændre på flere ting samtidig og havde ikke tålmodighed på at afvente virkningen.

Nu har har i et par dage haft fuld skrue på gulvvarmen og nu kan vi stege hanekyllinger i gemakkerne. Nu vil jeg så, stille og roligt, skrue på een ting ad gangen og vente et par dage, før jeg justerer yderligere.

Jeg kan således ikke sige p.t. at jeg har lært noget og jeg kan derfor ikke drage en konklusion på tråden endnu. Det vil komme til at tage tid.

Besvar