Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af holberg19 » 19 dec 2010 17:20

Jeg kom til at tænke på, om der egentlig er noget der taler imod at lave en indsats som pladen kan ligge på i stedet for at hænge ned fra "loftet"? En plade på et stykke jern (10x10 cm) hvor der er svejst en cylinder på og så igen en jernplade på til slut 10x10 eller blot noget lignende. På denne kan skamolpladen så ligge da det i min kedel er rimelig besværligt at afmontere samt montere pladen.


krone
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 18 aug 2010 17:34
Mit fyr: Black Star Scotte 16KW
Areal: 185
Brændsel: Træpiller Barinek
Dagligt forbrug: ca.20kg
Årligt forbrug: ca.6t
Geografisk sted: Nær vadehavet
Kontakt:

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af krone » 19 dec 2010 18:12

Hej igen Holberg Din røgvender ser fin ud Du kan godt lave en stativ du kan ligge skamolpalden på (det var der i min da jeg overtog kedel og brænder) men så skal du tage det ud hver gang du renser det tager meget tid og sviner Hvordan har du hængt din plade op ?
Fidusen ved at sænke den ned mod brænder er af bundristen skal aftage så meget varme som muligt (kan se din hænger lidt høj)

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af holberg19 » 19 dec 2010 20:21

Hej Krone!

Jeg har hængt min plade op i anden række af de loft-lameller, der sidder i kedlen. Der er et lille mellemrum mellem første og anden række jeg kan få mengeleret pindene der holder pladen ind imellem, men det er besværligt. Hænger jeg pindene i den første række, så kan den originale røgvender ikke monteres. Eller - den sidder i hvert fald ret dårligt og en smule ustabilt.

Det er i hvert fald lettere at pille et stativ ud af kedlen end at afmontere de pinde pladen hænger i som det er pt.

Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af marbjergper » 27 dec 2010 18:49

hej, dette er da fantastisk,har selv tumlet med tanken og her er løsningen.fantastisk,STORT TAK herfra.
må sige at jeg har kørt men min tp er siden 2003 og har været rigtigt godt tilfreds,har kun skiftet lejer i blæsermotor 1 gang og har ligr skiftet fotodcellen for første gang i sidste uge.aldrig skiftet eltænder!(endnu)
Så alt i alt den har været en tro svend men den kan godt lide at bruge piller når det er koldt som nu
så jeg glæder mig til at prøve den plade.
Mvh Per Jensen. :great:

Ronni W
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 20 jan 2010 21:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw
Areal: 300
Brændsel: Vida
Fremviser gerne i postnummer: 4520
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 8025 kg
Geografisk sted: Svinninge, Sjælland

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af Ronni W » 30 dec 2010 21:05

Hej Arne

Det er sku dejligt at høre, du har fået det til at spille, kører du med den orginale styring eller 9002 ?
Savner du ikke dine låger :D
Skulle du være så uheldig igen med en lille tilbagebrænd, så har jeg fået gravet et lille stykke flexslange frem, du kan få med.

Hilsen Ronni W


bennas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29 dec 2010 20:16
Mit fyr: Wolf BPH-15/Biotech Toplight M
Areal: 270m2
Brændsel: Pilller
Geografisk sted: Als /Sønderjylland

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af bennas » 30 dec 2010 22:40

Hej til alle TB Mini folk
Jeg er ny her på forum men har da en gang imellen kigget forbi da jeg selv har haft en TB Mini på Roca P30-6
i en del år men blev sat på pension i september i år til fordel for nyere teknik,Det nye fyr vil jeg lave et indlæg om senere.
TBen har jeg sådant set været godt tilfreds med,men som mange af jer jo kender så er det svært at holde røgafg.
temp.Nede.Jeg har et hus hvor vi opvarmer ca.270m2 så når det rigtig skulle arbejde kunne den godt ligge på 250-
350 gr.Så fyrer man altså for fuglene! Jeg prøvede også forskellige løsninger med plader men det gav aldrig den ønskede effekt. Så er der den med støv på glassene det løste jeg ved at montere en lille slange ved hvert glas som så blev blæst rene med luft via en styring med timer på den måde kom jeg ikke hjem til et fyr der var gået ud fordi
man havde været væk et par dage.
Rengøring:
TBen som sådan er jo ikke så slem at gøre ren men det er til gengæld Rocaen om vinterren skal den renses Hver uge og det støver selv om man bruger støvsuger.Det var faktisk det og så at den var meget sulten der gjorde udslaget, Jeg ved godt Rocaen ikke er den bedste kedel til pillefyr men det var heller ikke meningen i starten den var faktisk til træfyring.Forbruget fra sept.2009 til sept.2010 10.Tons
Reparationer siden 2002 Fik i vinters ny blæser og rist.Sneglemotoren var heller ikke for god så jeg monterede en
Linex det krævede lidt ændring men det var ikke så slemt.Den har også kørt med original styring uden problemer.
De nye regler opfylder den jo ikke iflg.303-5 Jeg har skrev til Thorsbyungen i Sverig som fremstiller TB Mini
da de på deres hjemmeside skriver at den er testet af svensk prøveinstitut så må de jo også kunne fremvise en
prøveattest De har læst mailen men har ikke svaret.
mvh bennas

krone
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 18 aug 2010 17:34
Mit fyr: Black Star Scotte 16KW
Areal: 185
Brændsel: Træpiller Barinek
Dagligt forbrug: ca.20kg
Årligt forbrug: ca.6t
Geografisk sted: Nær vadehavet
Kontakt:

Re: Effektiv røgvender til Roca og TB mini

Indlæg af krone » 02 jan 2011 07:53

Ronni W skrev:Hej Arne

Det er sku dejligt at høre, du har fået det til at spille, kører du med den orginale styring eller 9002 ?
Savner du ikke dine låger :D
Skulle du være så uheldig igen med en lille tilbagebrænd, så har jeg fået gravet et lille stykke flexslange frem, du kan få med.

Hilsen Ronni W
Hej Ronni og Godt Nytår

Tak for det ……. Ja den køre bare super nu …….og det var min egen skyld den drillede i starten fik i min iver efter lav røg temperatur lukket for meget for trækket bag på kedlen.

Nu skal jeg i gang med at monter kompressor rens har fundet løsningen (har kørt manuel kompressor rens nogle dage )og det virker bare godt, men venter på magnetventil så kommer det til at køre automatisk.

Skal nok komme med beskrivelse og billeder nå det er monteret

Kikker forbi nå jeg kommer på dine kanter igen

Hilsen Arne


Besvar