Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med opstart

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
Mharregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 dec 2009 12:42

Problemer med opstart

Indlæg af Mharregaard » 27 apr 2010 11:03

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en TB mini med en Roca kedel.

Og ja, det meste af tiden er jeg lykkelig. Den er økonomisk, kører stabilt osv. osv. osv. Mit eneste problem er, at når jeg skal starte fyret op igen, efter at have rengjort kedel og brænder, så går den ud. Nogle gange skal jeg kun starte den to gange for at den kører upåklageligt, andre gange kan jeg bruge en hel dag på at gå og starte den. Fejlmeldingerne er lidt varierende og har ikke rigtig sammenhæng med, at den er gået ud.

Er der nogle, der har lignende problemer eller har en ide om, hvorfor mit ellers dejlige fyr absolut vil drille ved opstart?

På forhånd tak


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Problemer med opstart

Indlæg af Scotte Kim » 27 apr 2010 11:32

Jeg har lidt samme problem ved koldstart. Her kan den nogle gange ikke tænde og derfor fejl fra flammevagt. Andre gange smider den røgen ud ved glassene og derved fejl i fotosensor. Jeg tror at ringe træk i skorstenen er peblemet.

For at afhjælpe problemet hos mig har jeg sat den til at blæse svagt ved opstart. Det har hjulpet. Jeg har en Eprom 8 hvor det er muligt.

Mharregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 dec 2009 12:42

Re: Problemer med opstart

Indlæg af Mharregaard » 28 apr 2010 07:42

Jeg har nu prøvet at sætte fyret på 2 istedet for 3 - og indtil videre har det hjulpet.

Mharregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 dec 2009 12:42

Re: Problemer med opstart

Indlæg af Mharregaard » 28 apr 2010 08:59

Nå - det var ikke nogen langvarig succes.

Nogle, der har gode råd?? Synes at det er underligt, at ved hver eneste opstart efter rengøring, er der problemer.

chen4885
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: Problemer med opstart

Indlæg af chen4885 » 23 maj 2010 22:22

Jeg har tidligere haft samme problem og efter at have prøvet ALT, fandt jeg ud af, at problemet måtte være skorstenstrækket. Derfor har jeg lavet min egen skorstensfejerkost med wire, kost og et lod. Nu renser jeg skorstenen ca. hver 3. måned og alt kører fint. Man må gerne selv feje sin skorsten, blot man fortsat får sit årlige skorstensfejerbesøg. Husk at man ikke må feje mens TB'en er i drift, men kun når den er slukket. Go' fornøjelse.


Mharregaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 30 dec 2009 12:42

Re: Problemer med opstart

Indlæg af Mharregaard » 23 maj 2010 22:39

Ville problemet kunne afhjælpes med en trækstabilisator?


Besvar