Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Støjende blæser

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Støjende blæser

Indlæg af ktm » 16 nov 2009 03:34

Vil lige fortælle om, hvorledes jeg slap for at købe ny blæser til 1200 kr. igen til min TB, da den var begyndt at hyle og støje.
Køb 2 nye lejer, f.eks. SKF 626-2z
Ud med blæseren og skil motoren ad og læg delene forsigtigt op, så det er til at huske hvor hvad sad.
Lejerne er ikke presset på, hvilket jeg frygtede. De sidder i nogle holdere med pasmål.
De 2 gennemgående bolte holder man med en spidstang, medens man løsner og igen spænder.
Blæserhjulet sidder med en unbracoskrue. Husk at presse det så langt ind i huset som muligt, uden at det rager på i bunden.

Jeg kører min TB på lidt for lav indfyring, faktisk kun trin 1 i denne tid, så den aldrig stopper og nøjes så med en kedeltemp. på ca 60 grader. Derved sparer jeg en masse penge på ikke at skulle skifte tænder og flammeindikator i det uendelige.
Jeg har en simpel kronemuffe på ledningen fra lammeindikatoren ned til stikket. Når der er kommet ild i kedlen efter stop, kortslutter jeg blot et øjeblik og sneglen begynder at køre og fyret er igang.
På den måde sparer jeg at købe utallige af de dyre indikatorer, som smelter ned for et godt ord.

Håber nogen kan få gavn af dette.
mvh
ktm


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Støjende blæser

Indlæg af Ulrik » 16 nov 2009 08:31

Dejligt med noget kreativitet der kan spare nogle kroner :great:
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Støjende blæser

Indlæg af Scotte Kim » 15 mar 2010 13:01

ktm » 16 Nov 2009, 03:34 skrev: Køb 2 nye lejer, f.eks. SKF 626-2z
Var det dette leje du selv skiftede ud til?

Jeg har indkøbt et sæt lejer så jeg selv kan skifte mine ud da min blæser støjer. Har du evt et telefonnummer jeg kunne ringe til dig på undervejs hvis jeg skulle løbe ind i vanskeligheder?

Jeg ville prøve at tage et par fotos undervejs for at vise andre hvad der skal til.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjende blæser

Indlæg af ktm » 15 mar 2010 13:48

Har sendt dig en PM
mvh
ktm

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Støjende blæser

Indlæg af Scotte Kim » 17 mar 2010 14:47

Hmm jeg har ikke modtaget nogen besked??


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjende blæser

Indlæg af ktm » 17 mar 2010 17:21

Jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Tro det eller ej, jeg har forsøgt en 3-4 gange og det ser rigtigt ud når jeg gør det, men jeg kan godt se i "sendt post", at der ikke er sket noget! :(
mvh
ktm

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: Støjende blæser

Indlæg af Scotte Kim » 17 mar 2010 22:32

Hej KTM og andre der måtte have glæde af dette indlæg !

Jeg har nu selv fået skiftet de to lejer. Det var forholdsvis nemt men det kræver tålmodighed og ordenssans for at tingene ikke bliver væk. Der er mange små dele som skal sidde samme sted igen :D Jeg havde ikke selve blæseren af brænderen. Det ville måske gøre det nemmere men ikke nødvendigt.

Det hjælper ikke at smøre eller sprøjte WD40 eller lignende ind ved motoren for lejerne er lukkede og derfor kommer der ikke noget ind og smører :wink:

Bemærk at der rundt om akslen sidder både en lille afstandsring samt en fjeder. Pas på ikke at miste disse to dele.

Jeg havde lidt problemer med at det ene leje var så ødelagt og rustent at jeg ikke kunne trække akslen ud. Med besvær lykkedes det dog alligevel. I øvrigt var det det inderste leje der var så ødelagt at motoren ikke længere kunne køre rundt. Lejet kunne jeg kun lige presse til at bevæge sig :roll: Motoren tager ikke skade af ikke at kunne køre rundt da den er magnetisk drevet og ikke direkte mekanisk.

Det absolut mest bøvlede er at få de to lange skruer i igen. Jeg har heldigvis kontorfingre og kunne derfor holde bolten med en pegefinger. Jeg måtte dog opgive at få de to små ringe på ved boltene.

Jeg brugte ca 1,5 time på "operationen".

Køb bare de lejer som KTM anbefaler. De passer og er lukkede lejer som dem blæseren er født med. I modsætning til KTM's navn (SKF 626-2z) så stod der 626Z1x på mine. De andre så ens ud og passede perfekt.

Så giv jer endelig i kast med "operationen" Det er ikke så svært at spare 1200 kr. Jeg har selv givet 35 kr for to lejer.

Bemærk at i ikke skal købe ekstra lejer da de ikke kan tåle at ligge i mere end 2 år. De må ikke opbevares stående men skal ligge ned....

Tak for hjælpen KTM :great:

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjende blæser

Indlæg af ktm » 17 mar 2010 23:45

Lige netop tålmodighed er en dyd ved denne operation!!
Men det er da en meget god timeløn at holde! :)
mvh
ktm

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Støjende blæser

Indlæg af frølårsraketten » 20 mar 2010 04:44

TB kim » 17 Mar 2010, 22:32 skrev: Motoren tager ikke skade af ikke at kunne køre rundt da den er magnetisk drevet og ikke direkte mekanisk.
Så spørger den gamle smed sig selv: hvilke el-motorer er ikke "magnetisk drevne"? :oops:

Pierre
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Støjende blæser

Indlæg af Meldgård » 20 mar 2010 08:11

Frølåret har godt nok været tidligt oppe,men han er helt vågen icon_cheesygrin.gif

Hvis man har et leje som sidder lidt fast,eller er presset på,tar man en lille gasloddepistol og varmer forsigtigt på inderste ring i lejet,pås på ikke at varme akslen,cirka 40 - 50 gr.er nok.

Når det nye leje skal på,låner man konens strygejern,vender det på hovedet,lægger evt.en serviet eller andet på jernet,lægger jejet på jernet,varmer det til max 40 grader,så glider de på som smurt. :D


Besvar