tb mini

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
klaaby
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 90
Tilmeldt: 05 nov 2009 16:54
Mit fyr: roca med bio comfort
Areal: 240 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4900

tb mini

Indlæg af klaaby »

hej alle håber nogen kan hjælpe mig mit tb mini kører godt et døgn af gangen men så går den i fejl e6 jeg har ny flammeindikator og ny el tænder har rodet med det i 3 uger nu ,og er rigtig træt af det

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
15
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: tb mini

Indlæg af Scotte Kim »

Er du sikker på at din eltænder virker som den skal? Den original er dårlig. Køb evt en "U" tænder hos Q-pro.
Check om der er utætheder i samlinger og skorsten. Det kan du feks se når TB'en tænder som kommer der en lille røggaseksplosion og rør trykkes ud af samlinger. Det sker hos mig....
Se om din flammeidikator er sodet. Rens den med køkkenrulle. Gnid hårdt på glasset og det bliver helt klart igen.
Sæt evt en af jumpern i din blæser til at blæse ved opstart. Det har jeg på min. Det kan kickstarte trækket i skorstenen.

Sker det ved kold opstart? dvs kold kedel og kold skorsten? Så kunne det tyde på manglende træk?

Håber det var en hjælp? ellers skriv nogle flere detaljer. Feks om du har meget støv i dine piller, temperatuerer mv...

Manualen siger:

5.3 Fejlkode E6
• Flammeindikatoren kan ikke se ild.
5.1.3 Mulige årsager
• Flammeindikatoren er snavset. Hvis flammeindikatoren brændt eller smeltet, er det tegn på dårligt træk i skorsten.
Sørg for at tætne alle samlinger og huller, således at skorstenen trækker optimalt ned gennem TB mini’en.
• Fejl på pille tilførslen (for få piller tilføres)
• Defekt flammeindikator.
• Hvis der er piller i hærden, er optændingen mislykket. Fejlen skyldes at el-tænderen ikke virker.
5.2.3 Genstart
• Gør rent i brænderhovedet
• Tryk på återställningsknappen
Brugeravatar
claus1972
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 aug 2009 01:34
Mit fyr: Ecotech HR 100
Brændsel: Pillebruger
Geografisk sted: djursland

Re: tb mini

Indlæg af claus1972 »

har selv kørt med tb-mini , havde selv dette problem hvis det blæste meget under pause fyring pga for stort træk i skorstenen, pillerene brændte ud inden der blev tilført flere engang imellem :cry: hvis jeg var dig ville jeg sætte en trækstabilsator på så tror jeg at dit problem er væk :great:
Livet leves forlæns, og forstås baglæns icon_cheesygrin.gif
klaaby
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 90
Tilmeldt: 05 nov 2009 16:54
Mit fyr: roca med bio comfort
Areal: 240 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4900

Re: tb mini

Indlæg af klaaby »

tusind tak for jeres svar jeg kan sige af når det sker med den fejl e6 er det på varm kedel den når også af pause fyrer lidt men lige pludselig sker det felj e6 min el tænder er en 500 w od de originale er kun 250w så den er god nok .har prøvet af pille brænderen af når den har lavet fejlen men ingen piller i hærden,er skide træt af fyret troede bare sådan noget ville kører uden for mangr problemer
chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: tb mini

Indlæg af chen4885 »

Hvor bor du ?
Jeg tror ikke dit problem er el-tænderen, på denne årstid burde dit fyr pausefyre og som sådan ikke have brug for el-tænderen.
Flammeindikatoren sidder lidt åndsvagt, da den ("tykke") blå ledning fra indikatoren, skal "følges med" en meget tynd ledning ind i stikket; sidder de rigtigt ?
Du kan "kortslutte" flammeindikatoren, ved at starte fyret op med en spritblok. Når der er flammer, sætter du en "lus" i stikket der hvor de to ledninger fra flammeindikatoren går ind. Nu kan fyret køre uden flammeindikator og hvis det lykkes, er det jo flammeindikatoren der er problemet.
Ved pausefyring bruger fyret kun flammeindikatoren ved opstart og man kan køre i dagevis med denne "finte".
Hvilket effekttrin kører du på ? Hvis du kører på lavt effekttrin og meget luft, brænder bålet alt for hurtigt ud.
Kør på trin 2 og stil blæseren meget tæt på toppen, så plejer det at virke.
Q-Pro sælger flammeindikatorer for 158,- incl. moms for tiden.

klaaby
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 90
Tilmeldt: 05 nov 2009 16:54
Mit fyr: roca med bio comfort
Areal: 240 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4900

Re: tb mini

Indlæg af klaaby »

hej chen jeg bor på lolland ja jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige og hvad jeg skal gører for jeg er nybegynder ang pillefyr
chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: tb mini

Indlæg af chen4885 »

Send mig en privat mail med dit telefonnummer så kan vi lige ringe sammen
klaaby
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 90
Tilmeldt: 05 nov 2009 16:54
Mit fyr: roca med bio comfort
Areal: 240 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4900

Re: tb mini

Indlæg af klaaby »

ja nu hvade jeg lige en fejl igen e6 men der var ild i nogle piller der var i herden det er sku noget mystisk noget med mit rådne pillefyr er sku skide træt af det
chen4885
Stoker II
Stoker II
15
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: tb mini

Indlæg af chen4885 »

Har du en ekstra flammeindikator ? Hvis du har, så prøv at skift den; det tager nogle få minutter. Det KAN jo være den du har, er i stykker selv om den er ny. Jeg har brændt en af på 10 minutter engang :-(
klaaby
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 90
Tilmeldt: 05 nov 2009 16:54
Mit fyr: roca med bio comfort
Areal: 240 m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4900

Re: tb mini

Indlæg af klaaby »

jeg har desværre ikke en ny chen

Besvar