Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spjæld til ventilator

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Spjæld til ventilator

Indlæg af Jakob J » 16 sep 2009 21:47

Hej

Har købt ny ventilator til TB'en. Jeg har det originale spjæld, men der må originalt sidde en eller anden form for plade på ventilatoren, da spjældet i sig selv ikke kan dække for indsugningshullet i ventilatoren.

Pt. kører den gl. ventilator med en hjemmegjort plade, som den lokale smed har klampet sammen. Den passer ad h til. Nogle der kan hjælpe med sådan en plade? Evt. et billede af hvordan den originalt ser ud??

Hilsen Jakob
Med venlig hilsen Jakob


chen4885
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: Spjæld til ventilator

Indlæg af chen4885 » 16 sep 2009 22:39

TB Mini er jo utrolig low-tech, så hvis du har det originale spjæld, så skal der i det nederste venstre hjørne være et hul. Det passer med en lille skrue ud for ventilatoren. I den anden ende af spjældet er en stang. Den stang skal, når skjoldet er monteret henover blæseren, stikke ud gennem skjoldet og så er det den pind du bruger til at justere luftmængden med. Jo mere du trækker op i pinden, jo mere går pladen ind og dækker for ventilatoren = mindre luft; jo mere du kører stangen nedad, jo mere går pladen nedad = mere luft. Det skal ikke slutte helt tæt og selv når pinden er trukket helt til tops, vil der stadig kunne komme luft til ventilatoren.
Iøvrigt skal spjældet , når din TB er i drift, være næsten være helt lukket; altså skal pinden stå næsten i toppen af dit skjold; bare 1-2 cm. åbent.
Hvis du har skiftet ventilatoren fordi den larmer, kan den som regel reddes med noget WD 40 og ellers ligger der faktisk et firma i Ringe hvor man angiveligt kan købe nye lejer.
Jeg har forgæves prøvet at få puttet en tegning ind, men ellers skriv igen, så kan jeg tage et billede.
Mvh. Carsten

chen4885
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: Spjæld til ventilator

Indlæg af chen4885 » 16 sep 2009 23:22

I anden omgang forstod jeg dit spørgsmål. Jo der sidder en plade for ventilatorhullet med en diameter på 50 mm. Det er denne plade man monterer spjældet på. Jeg er ude af stand til at putte billeder på her, så send mig lige en mail med din private mailadresse, så har jeg taget et billede. Carsten


Besvar