Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En nybegynders trængsler

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

En nybegynders trængsler

Indlæg af Towle » 17 dec 2008 16:38

Købte et hus pr. 1. november og fyret kører sådan set stabilt, men jeg synes jeg bruger for mange piller. Huset er på 235 m2 i to plan og skulle være velisoleret. Der er gulvvarme under klinkegulvet i underetagen - ca. 130 m2.

Kedel: Roca P30
Brænder: TB Mini
Computer (eller hvad det nu hedder): Toresby Ugnen

Uanset hvad jeg gør, ligger mit forbrug på 50 kilo i døgnet.

Jeg har blændet trappeopgangen til 1. sal af med plastic, lukket for alle radiatorer og skruet termostaterne på gulvvarmen ned fra 3,5 til 2,5. Fødningen af fyret har jeg sat ned fra 5 til 4 og luften står også til 4.

Alt dette har ikke givet så meget som et gram piller i besparelse og rumtemperaturen er kun bragt ned fra 24 til 23 grader, hvilket jo er alt for meget. Det e dog et analogt termometer, så om det er præcist vides ikke, men vi kan godt klare en nedsættelse på yderligere en grad eller to.

Hvordan pokker skruer jeg ned for varmen og sparer piller?


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af thoken » 17 dec 2008 17:27

Hej!
og velkommen til
Pausefyrer den ikke meget? Jeg synes umiddelbart det lyder som om den kører på alt for højt trin! Jeg vil umiddelbart tro trin 2 er passende. hvordan er røg temperaturen? Roca kedlen, er jo ikke ligefrem kendt for en høj virkningsgrad, men nogle røgvendere kan hjælpe helt godt.Jeg har også haft en tb-mini, og den kørte altid kun på trin 1, det var rigeligt til mit 140m2 hus! iøvrigt så er det tb-miniens styring, der står torsby ugnen på!
Prøv at skrue ned på et lavere trin(husk at reducere luften også)
Held og lykke med tb-minien
ps. meld lige tilbage når i får løst jeres problem :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af Towle » 17 dec 2008 18:51

Tak for velkomsten. Imponerende forum :-)

Jeg er dum som et brædt til det med pillefyr og kender dårligt nok de rette termer og udtryk, men jeg skal forsøge at holde tungen lige i bukserne.

Kan man høre eller se om de pausefyes? For mig lyder det bare som om, at sneglen kører piller ind med meget korte intervaller.

Når jeg renser fyret forekommer det, at der er lidt fastbrændt slagger på den der plade med hullerne. Det banker/skaber jeg af med en kniv. Asken ser fin ud, synes jeg.

Dip-switchene i styringen (eprom TBM11) står alle til OFF. Fabriksindstillingen for alle 8 switche er OFF, men for switch 5 er det ON. Det kan være min forgænger i embedet der har ændret det, men jeg afviser ikke at jeg selv har efterladt den der en dag hvor jeg eksperimenterede - uden at vide hvad jeg gjorde ;-).

Nu har jeg sat fødning og luft til 2 og så må vi se hvad der sker.

Vandtemperaturen er ikke for høj i forvejen, som regel kun 50 grader, men har dog været oppe at kigge på 55, men jeg husker ikke lige under hvilke omstændigheder. 50 er vel lige i underkanten?

Hvor og hvordan kan jeg aflæse røgtemperaturen?

M.v.h. Towle

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af thoken » 17 dec 2008 19:32

Hej!
Al begyndelse er svær, men husk der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar! :roll:
Nu kan jeg desværre ikke lige huske hvordan de der dip switch skal stå, men der er noget med at man kan slukke for eltændingen, og også slå pausefyringen fra. Men lad du bare dem stå indtil videre! Hvad står din kedel termostat til? Jeg vil mene den nemt burde kunne få kedlen op på 60-65 grader på trin 2, med det vejr vi har nu. Det er ikke bare kedel termostaten der står så lavt? Hvis du ønsker at sænke temperaturen, så kan du jo bare skrue lidt længere ned for dine gulv termostater. Hvad med din vvb(varmtvandsbeholder) hvordan regulerers temperaturen i den, er der en termostat på enten frem eller retur til vvb?. Røgtemperaturen kan du aflæse i røgrøret lige efter kedlen, eller i skorstenen med et termometer.
Er der trækstabilisator i skorstenen(eller røgrøret)? En trækstabilisator er et balance spjæld som kan lukke lidt luft ind i skorstenen, hvis trækket bliver for højt, så varmen ikke bliver suget ud af kedlen og ud til gråspurvene!Hvis du ikke har trækstabilisator, så er det ofte en god investering! Håber du blev lidt klogere! Du skal bare blive ved, det handler om at lære sit anlæg ordentligt at kende!
Jeg havde også tit lidt fastbrændt slagge i herden(pladen med hullerne), bare skrab det væk når du renser. Husk at være meget obs på at pladen ligger rigtigt.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af Scotte Kim » 17 dec 2008 22:55

Hej
Jeg har nøjagtig samme system som dig. Bare med Eprom 8 i stedet. Samme TB mini og roca kedel. Jeg får en røggastemperatur på 200 grader når den kører på fuld drøn og så falder den ned til ca 50 grader før den starter igen. Jeg bruger en eltænder fra en woody som har "U" profil istedet. Den virker meget bedre selvom den ikke er lavet til TB'en oprindeligt.

DET MED RISTEN ER VIGTIGT ! Den skal stå i en ca 40 graders vinkel - den må ikke ligge fladt. Herden (rummer som pillerne ryger ned i) skal være helt fri for aske under normale omstændigheder. Alle huller i risten skal være fri hvis du stopper fyret. Der kan dog godt sidde fastbrændt slagge på risten rundt om hullerne.

Jeg har 145 kvm hus som er 5 år gammelt samt garage på 60 kvm hvor fyret står. Mit forbrug er pt 27 kg i døgnet og det har de seneste uger været 22-25 kilo fra nogle piller med meget smuld. Jeg har ikke nogen trækstabilisator endnu.

Røggastermometer koster ca 200 kr og det borer du bare et hul til i skorstenen og propper ind. Det er nemmest hvis du har en stålskorsten? Tjek om dit fyr har en røgvender i bag den øverste låge.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at køre på trin 1 med 1-1½ i luft trin. Det er rigeligt hos mig.

PS - vandets varme er ikke det som trækker i pilleforbruget. Det er primært varmen til huset.


Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af Scotte Kim » 17 dec 2008 22:57

Her er et billede hvor der IKKE er en røgvender af min Roca kedel. Jeg har efterfølgende sat en i.

http://picasaweb.google.com/Kimhass/Fyr ... 1363190402

Røgvenderen skal sidde i forlængelse af den nederste del med riller. (hvis det ellers giver mening)

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af Towle » 18 dec 2008 08:53

Tak for et par gode indlæg med mange oplysninger. Jeg skiver lige et par kommentarer og vender tilbage i løbet af dagen.

Først resultatet af aftenens ændring: Jeg skruede ned for fødning og luft fra 4 til 2. Her til morgen var rumtemperaturen faldet fra 23-24 grader til 20, men temperaturen i varmtvandsbeholderen er også dalet fra godt 50 til 42 grader og det duer jo ikke. Det var den eneste ændring jeg foretog, for at justere flere parametre på en gang, er jo ikke meget bevendt, da man så ikke ved hvad der har afstedkommet resultatet. Her til morgen har jeg sat fødning og luft op til 4 igen. Næste skridt må være at skrue yderlige ned for termostaterne til gulvvarmen.

Min kedeltermostat står til 60 grader. Faktisk stod den til 80 da jeg købte til huset, men det er der vel ingen grund til, da den alligevel aldrig når op på de 60.

De er ingen temperaturregulator på min varmtvandsbeholder. Der er en drejeknap (vel termostat?), så der kan tændes for el-opvarmning. Rart nok, hvis pillefyret svigter juleaften, men ikke holdbart og alt for dyrt i strøm i længden.

Jeg ved ikke så meget om hvad en trækstabilisator er, men jeg ved at der ikke er en; det fortalte den forrige ejer. Han havde overvejet at montere en, men der er vist ikke plads. Det må vi lige bore lidt mere i i de kommende indlæg.

Ifølge den forrige ejer, er skorstensrøret for stort i diameter. Han havde en "vejrhane" på toppen, men den tog han med sig, da det var en hans far havde lavet og derfor havde affektionsværdi. Jeg har lagt en Leca-blok, så den dækker ca. halvdelen af hullet.

Jeg har ingen røggastermometer, men jeg fornemmer at det er vigtigt, så jeg vil gå på jagt. Der er et pejsecenter i Viborg, men det kan måske også købes i et byggemarked? Min skorsten er muret og selvfølgelig med et-eller-andet indeni. Om det er stål eller andet, ved jeg ikke.

Når jeg senere i formiddag vil rense fyret, vil jeg sammenligne med billedet, evt. tage et af mit eget og uploade. Umiddelbart synes jeg ikke at kunne genkende de øverste kanaler, men jeg er ikke sikker.

kim69b
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 15 dec 2008 08:34
Mit fyr: pellux 100
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: roldskov himmerland
Givet likes: 37 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af kim69b » 18 dec 2008 09:02

hej
jeg har siddet og kikket på mange der har fået en god hjælp til deres stoker.jeg ved ikke om jeg bare har været heldig med mit fyr , det er en kc stoker,for jeg har ikke kunne finde nogen med en kc stoker med problemer,ellers vil de nok bare ikke lade andre få det at vide,men det køre bare der udaf uden de helt store udsving bare man bruger 2-5 om dagen på at vedligeholde.
kim :great: :great:

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 18 dec 2008 09:17

@ Towle

Det lyder som om du regulere din rumtemperatur på fyret/kedelen?
Virker dine termostater ikke? om så fyret banker på 90 gr skulle temperaturen i din stue vel ligge på det du sat din termostat på.
Når fyret når den temperatur du har sat kedelen til, skal fyret slukke eller gå i pause.

Jeg tror sgu heller ikke min gamle mini blev stillet op til mere en trin 1,
i alt fald ikke mere med dette vejr.

KIK lige på side 10 her:
http://www.biovarme.dk/media/pdf/Produk ... %20NET.pdf

Nu er der godt ikke noget billede, men er det nr RP-100 du mangler.
Der er en lille støbejernplade der passer mellem de nederste køleribber og den den øverste låge.
Hygge Ulrich

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: En nybegynders trængsler

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 18 dec 2008 10:21

Og forresten.
Hvordan med pumpen og shunt?
Kan du stille pumpen ned i omdrejninger?
Hvordan står din shunt? kører du hele molevitten ud i anlægget?
Hygge Ulrich


Besvar