Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fremtidig pillefyr ejer

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 29 dec 2015 19:06

Nu har jeg fået taget et par billeder. Kedelen er fra hs Tarm. Varmtvandsbeholderen er uden el spiral dvs at fyret altid skal køre. I selve huset er der brændeovn som også bliver brugt flittigt. Huset er fornuftig isoleret. Der bruges mellem 12.000 til 16.000 kr i varme afhængig af vinteren. Det er til piller og til briketter. Ved brændeovnen er der rørføring til evt vandbåren brændeovn.
Vedhæftede filer
fyr 2.jpg
fyr 1.jpg
Mvh
Stefan


Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af ommy » 31 dec 2015 00:41

Hej.
Vi skiftede Tb-mini og roca p30 ud med Scotte mini 10kw for ca 14 mdr siden.
Besparelse har vi ikke rigtig kunnet mærke måske 200-300 kg, men vores forbrug er også under 3000kg.
Vi skiftede mest fordi jeg var meget træt af at rense brænder og kedel hver uge, tog ca 1time og jeg var sort.
Nu fylder vi piller på en gang om ugen. Jeg har renset kedel og tømt askestuffe 3 gange :great: :great: :great:

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 31 dec 2015 14:13

Tak for tilbagemeldingen.
Jeg har besluttet mig for at den skal køre 3 år mere. Du siger at du rensede den hver uge, men jeg forstod på den nuværende ejer at han kun rensede kedelen 1 gang om måneden. Er det for lidt måske eller passer det meget godt?
Mvh
Stefan

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1520
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 52 gange

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Flammen » 31 dec 2015 14:25

der er forskel på hvor tit der skal renses på de forskellige kedler. en røggas temp. føler i røgrøret giver en god indikation for hvornår der skal renses.
jeg renser min vølundkedel 2 gange om året, det er alt rigeligt for den

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af HR LUCCA » 31 dec 2015 15:12

Magnusmyggen skrev:Nu har jeg fået taget et par billeder. Kedelen er fra hs Tarm. Varmtvandsbeholderen er uden el spiral dvs at fyret altid skal køre. I selve huset er der brændeovn som også bliver brugt flittigt. Huset er fornuftig isoleret. Der bruges mellem 12.000 til 16.000 kr i varme afhængig af vinteren. Det er til piller og til briketter. Ved brændeovnen er der rørføring til evt vandbåren brændeovn.
Jeg studser lidt over at fyret skal køre hele tiden for at have varme i VVB , så ville jeg nok vælge en anden VVB med el spiral eller et nyt fyr , med feks et nyt Scotte fyr vil jeg tro dit samlede forbrug vil være mellem 8-10000 kr om året , du ville især kunne spare mange piller i den varme del af året


Skoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 30 sep 2012 00:20
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 185m2
Brændsel: 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Geografisk sted: Horsens

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Skoulsen » 03 jan 2016 00:07

Stod i samme situation som dig for 4 år siden - Købte en ejendom hvor der var en TB Mini på en Roca P30 kedel.
Fik ingen instruktion i fyret - Pga skilsmisse - Så måtte lære det meste på den hårde måde :)
Men her efter jeg har fået styr på fyret, så kører det egentligt meget godt, det har været alt det andet i installationen der har drillet :)
Har skiftet blæser på mit - Og så ryger der en el tænder engang pr sæson (300kr)
Gør rent en gang pr uge, tager 20-30min. Mit køre med 8mm piller, men tror egentligt det er ligeglad om det 6 eller 8mm.
Ellers et meget simpelt fyr, når du først lærer det og kende - Også simpelt og skifte dele.

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 05 jan 2016 22:30

Tak for alle jeres input. Glæder mig faktisk at komme igang med fyret. Jeg mener ikke der er en røggas termometer det kan være jeg skulle investere i sådan en. På den måde kan jeg måske nemmere se hvordan der fyres. Lige et sidste spørgsmål. Hvilken reservedel burde jeg have liggende? Og hvor kan jeg evt købe dem til en fornuftig pris?
Mvh
Stefan

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af HR LUCCA » 05 jan 2016 22:53

Magnusmyggen skrev:Tak for alle jeres input. Glæder mig faktisk at komme igang med fyret. Jeg mener ikke der er en røggas termometer det kan være jeg skulle investere i sådan en. På den måde kan jeg måske nemmere se hvordan der fyres. Lige et sidste spørgsmål. Hvilken reservedel burde jeg have liggende? Og hvor kan jeg evt købe dem til en fornuftig pris?
Kender ikke meget til sådan en brænder , men de gængse ting er eltænder , Flammeindikator og en sikring .
Den nemmeste måde og finde ud af hvor du kan købe det , må være Google , så kan du sammenligne priser icon_cheesygrin.gif

Skoulsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 30 sep 2012 00:20
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 185m2
Brændsel: 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 8751
Geografisk sted: Horsens

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Skoulsen » 05 jan 2016 22:55

El tænder - Den går altid i stykker fredag eftermiddag hvor der er -10grader udenfor :)
Plejer og købe her: http://pillestoker.dk/reservedele/tb-mi ... ebraender/


Besvar