Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fremtidig pillefyr ejer

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 26 dec 2015 00:01

Hej allesammen
Vi har købt et andet hus og i det bytter vi fjernvarme ud med pillefyr. Da jeg ikke ved meget om det udover det jeg har læst mig til her i forummet, har jeg nogle spørgsmål. Vi overtager først huset om et par måneder og forventer at sælger instruere mig i brugen af fyret. Vil bare være lidt forberedt.
Jeg ved med sikkerhed at det er en TB mini fra 2001 men ved ikke hvilken kedel der er på. Ved i hvad den typisk blev monteret på dengang?
Hvad er den forventet restlevetid på fyret sådan ca?
Jeg har læst en del om at der skal være nogle godkendelser på nyere fyr efter 2008? Er det korrekt? Må jeg skifte noget af fyret eller skal det hele skiftes for at imødekomme nye krav?
Hvilken slags piller mener i der er som brænder godt på en TB?
Håber i kan svare på disse spørgsmål og regner med at blive en glad pillefyr ejer.

Mvh
Mvh
Stefan


dannidines

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af dannidines » 26 dec 2015 06:12

Hejsa,

Velkommen på forum.

Jeg mener de fleste TB mini pille brændere blev monteret med en ROCA P30 kedel (støbejernskedel med rød kappe)

Jeg har haft pille brænder på støbejernskedel, dog en Scotte/Woody fra NBE og det kørte fortræffeligt! Dog skulle jeg rense kedel grundigt en gang om ugen, hvilket er overkommeligt. Idag har jeg er RTB fyr (fuldautomatisk) hvilket betyder jeg kun skal sørge for at have piller i magasinet - fyret står for resten = jeg ville ikke undvære dette. Økonomien ved den nye RTB kedel er også markant bedre end den gamle støbejern.

Alt efter budget, så prøv at fyre i det eksisterende fyr vinteren ud og vurder om du ønsker at skifte det ud, eller om det kører tilfredsstillende og arbejdet med det er overkommeligt.

På nye kedler/fyr skal der være en godkendelse der hedder EN303-5 klasse 5 førend det må monteres. Sælger du et gammelt fyr som ikke har denne godkendelse, så er det kun som skrot / reservedele.

TB mini skal af og til svejses i selve brænder skålen (i siderne), men alt efter standen (selvfølgelig!!!) Så er der flere år i den - er kedlen af støbejern, så kan den overleve dit tid ud...

Det kører fint på 8mm piller og er vist ikke så sart ifm. forbrænding, men støv kan vist generer sensoren i faldrøret.

Hvis du beslutter dig for at skifte, så vil jeg mene NBE RTB eller Scotte, MGM Comfort eller Junior samt VØLUND Pellux 100 eller 200 er de fyr med "bang for the buck" i den billige ende, har du dybe lommer så er der nogle fine Østrigske mærker på markedet også.

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 26 dec 2015 11:34

Tak for svar. Det er nok som du nævner en roca. Kan huske at hele fyret er i den røde farve.
Jeg håber på at den kan holde 3 år mere før jeg begynder at lede efter et nyt og mere effektiv fyr. Jeg må også lige tage en snak med fejeren vedrørende skorsten og dens stand. Han kan sikkert også svare på om der er problemer med at fyret ikke er godkendt mere, hvilket det har været den dag det blev monteret, også forsikring mæssigt.
Mvh
Stefan

dannidines

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af dannidines » 26 dec 2015 11:43

Der er ingen problemer med fyrets godkendelse, da det er monteret og var godkendt ved monteringen (det var godkendt i 2001). Det er kun idag, at der skal være den nye godkendelse på et fyr.

Jeg kender flere som har eller har haft TB MINI og som har været glade for det. Der er sket meget med pillefyr siden det (og andre mærker kom frem) og idag er det at fyre med træpiller ikke et "slæb," men næsten lige så nemt som fjernvarme/gas/olie m.v. ... men har du lige handlet hus og vil spare penge sammen - vent med at skifte, der er kun lidt rens og påfyldning i den TP :)

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 26 dec 2015 11:50

Takker for svar. Glæder mig lidt til at komme i gang med det. Har ingen problemer med at afsætte en halv time hver uge til en rens af fyret. Fylde piller på er jo hellere ikke noget der tager længe.
Mvh
Stefan


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af newpas » 26 dec 2015 13:20

Eller skift nu og få prisen "indbygget" i huslånet!

dannidines

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af dannidines » 26 dec 2015 13:22

God ide :great:

Hvis man låner de penge med i 80 % realkreditlånet, så kan man ikke mærke udgiften, kun besparelsen :D
newpas skrev:Eller skift nu og få prisen "indbygget" i huslånet!

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 26 dec 2015 13:39

Ja det er også en god ide. Det kunne jeg lige undersøge. Mener dog at hvis den kører fint og udnyttelsesgraden er nogenlunde kan den fint tygge videre et par år endnu. Jeg kan ikke lige se hvor meget jeg ville spare hvis jeg skiftede den ud med en Woody f.eks.
Mvh
Stefan

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af Magnusmyggen » 26 dec 2015 14:32

Har lige googlet lidt på roca p-30
Så vidt jeg kan læse skulle har den en virkningsgrad på 50% kan det virkelig passe?
De nye skal overholde en virkningsgrad på 92% en mere udnyttelse på 42% . Det lyder af rigtig meget eller er jeg helt galt i byen her?

PS
Har også set 65,9 til 75,5 %
Mvh
Stefan

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Fremtidig pillefyr ejer

Indlæg af HR LUCCA » 26 dec 2015 14:44

Du vil helt sikkert kunne spare nogle piller med et nyt fyr , en anden ting du skal have med i en vurdering er at du kan få et fint energi tilskud hvis du køber et nyt , det er noget man skal søge INDEN man køber det .
Jeg så denne side http://www.hedestoker.dk/ekstra_energitilskud.html hvor det overraskede mig hvor store tilskud nogle har fået icon_cheesygrin.gif


Besvar