Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomi

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Økonomi

Indlæg af ktm » 01 okt 2014 18:45

Jeg bliver jævnligt ålet og hånet pga mit forældede fyringsanlæg :shock:

Jeg har stadig mit politisk ukorrekte fyringsanlæg med en forhadt Salamander og en tudsegammel TB-mini pillebrænder.
Fyret står i et bryggers/bagindgang og strålevarmen fra det opvarmer mit "kontor" ved siden af bryggerset og halvdelen af vort store køkken, så varmen er ikke spildt. Den varme der måtte gå igennem etageadskillelsen går op på 1.sal.
I afvigte vinter brugte jeg 8-9 paller piller á 2000 kr. + 1 palle træbriketter, ialt ca 20.000 kr., for at varme 300 m2 halvdårligt isoleret, med alm. hulmursisolering og kun 200 mm under taget og desværre noget utæt etageadskillelse, almindelige 20 år gamle billige termoglas.Værkstedet var dog ikke med.
Kan jeg med fordel skifte til et moderne, politisk korrekt anlæg for en 50-60.000 kr. og få det til at hænge samme på en forretningsmæssig forsvarlig måde???
mvh
ktm


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Økonomi

Indlæg af H.S » 01 okt 2014 19:20

Hej
Med den kedel DFJ kan du få et rigtig godt energi tilskud ;-)
lidt hurtig hovedregning ny pumpe og lidt isolering af rør på den gode side af 10.000 gode danske kroner icon_cheesygrin.gif
ved udskiftning til eks. en RTB
og totalt holde dig under det du selv nævner (alt efter hvilket anlæg du vælger og om det er GDS eller med montage) :great:

Dog må din besparelse / investering ikke kunne afskrives på under 12 md. (Fak. mindst ca 38.000 kr før tilskud)

Ud fra de DFJ og lig. Jeg har skiftet med RTB og Scotte vil jeg mene at du over et år kan spare ca 20 til 30 % = ca 4.000 til 5.000 kr
Denne besparelse vil især ligge Forår, Sommer og efterår pga meget bedre regulering og drift muligheder
Samt også en del om vinteren hvis du ikke bremser røggassen i din nuværende kedel
Last edited by 4 on H.S; edited 1 times in total
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Økonomi

Indlæg af Ollii » 01 okt 2014 19:23

ktm skrev:Jeg bliver jævnligt ålet og hånet pga mit forældede fyringsanlæg :shock:

Jeg har stadig mit politisk ukorrekte fyringsanlæg med en forhadt Salamander og en tudsegammel TB-mini pillebrænder.
Fyret står i et bryggers/bagindgang og strålevarmen fra det opvarmer mit "kontor" ved siden af bryggerset og halvdelen af vort store køkken, så varmen er ikke spildt. Den varme der måtte gå igennem etageadskillelsen går op på 1.sal.
I afvigte vinter brugte jeg 8-9 paller piller á 2000 kr. + 1 palle træbriketter, ialt ca 20.000 kr., for at varme 300 m2 halvdårligt isoleret, med alm. hulmursisolering og kun 200 mm under taget og desværre noget utæt etageadskillelse, almindelige 20 år gamle billige termoglas.Værkstedet var dog ikke med.
Kan jeg med fordel skifte til et moderne, politisk korrekt anlæg for en 50-60.000 kr. og få det til at hænge samme på en forretningsmæssig forsvarlig måde???
Rengøring og rensning ville være meget nemmere på en ny kedel. nogle kan endda selv.

Økonomisk vil jeg mene du skal forvente en tilbagebetalings tid på 25+ år.

mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Økonomi

Indlæg af HR LUCCA » 01 okt 2014 19:36

ktm skrev:Jeg bliver jævnligt ålet og hånet pga mit forældede fyringsanlæg :shock:

Jeg har stadig mit politisk ukorrekte fyringsanlæg med en forhadt Salamander og en tudsegammel TB-mini pillebrænder.
Fyret står i et bryggers/bagindgang og strålevarmen fra det opvarmer mit "kontor" ved siden af bryggerset og halvdelen af vort store køkken, så varmen er ikke spildt. Den varme der måtte gå igennem etageadskillelsen går op på 1.sal.
I afvigte vinter brugte jeg 8-9 paller piller á 2000 kr. + 1 palle træbriketter, ialt ca 20.000 kr., for at varme 300 m2 halvdårligt isoleret, med alm. hulmursisolering og kun 200 mm under taget og desværre noget utæt etageadskillelse, almindelige 20 år gamle billige termoglas.Værkstedet var dog ikke med.
Kan jeg med fordel skifte til et moderne, politisk korrekt anlæg for en 50-60.000 kr. og få det til at hænge samme på en forretningsmæssig forsvarlig måde???
Jeg ved ikke hvor mange piller du kan spare , men en dag får du måske et andet problem , stumper til TB mini :wink: når du har pillebrænder nu , må man gå ud fra at rummet og skorsten er som det skal være , hvis du så har skruet hænderne rigtigt på , eller kender en der har , vil jeg mene det kan gøres noget billiger :wink:
Priser på et pillefyr starter vel ved 18-19000 så der er lidt op til 60000 :wink:

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Økonomi

Indlæg af ktm » 01 okt 2014 21:18

Det er lige netop det med at slippe for rengøring, der kunne friste, men en tilbagebetalingstid på 25 år er ikke attråværdig, da min egen restlevetid formentlig ikke er over 10 år. :D

Jeg har taget højde for stumpesituationen ved at have købt et par brugte brændere med udstyr. Styringen kan vist erstattes med noget nyere, modulerende, Siemens???
Pga alder og svækkelse, bliver de håndværkere. :(
mvh
ktm


nemocharley

Økonomi

Indlæg af nemocharley » 02 okt 2014 08:11

Interessant tråd, jeg er lige ved at spørge lidt ind til emnet i en anden tråd.

der er stadig en del brugte tb-miniér som dukker op i den blå eller guloggratis - så der er forsyning lidt tid endnu :).

hvis det går helt galt så kan man vel også skifte til en anden godkendt pillebrænder (scotte, pb20, iwabo, ecoteck, pellx, ulma, viking bio, passat pb23, a25) - eller er det ulovligt efter de sidste skærpelser?

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Økonomi

Indlæg af ktm » 02 okt 2014 08:48

Hvis du spørger de rigtige politisk korrekte, er alle systemer ifm f.eks. Salamander og lgn ulovlige. Der skal sælges nye anlæg for at holde samfundsøkonomien i omdrejninger og tækkes Gutmenschen, som så kan få kors og bånd og stjerner på!
Den dag jeg evt. bliver nødt til at ændre noget, har jeg BESTEMT ikke tænkt mig spørge nogen.
Jeg synes ikke rigtig jeg kan læse, at nogen angriber min økonomi i mit fyringsanlæg????
mvh
ktm

batman100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Modtaget likes: 1 gang

Økonomi

Indlæg af batman100 » 02 okt 2014 09:05

Hej. Dit hus beskrevet ovenfor afviger ikke i væsentlig grad fra mit. Jeg har en ny scotte og som du kan se på mit link har jeg pr. februar 2013 til dd brugt ca. 4,5 palle. Første måned med fyret på stokercloud brugte jeg på indstilling og næste måned på finpudsning af hvordan fyret skal køre, så jeg nu mener det kører optimalt. Altså har forbruget i februar og marts nok været lidt højere end strengt nødvendigt. Jeg regner med at komme op på max. 8 tons ultimo januar, altså for 12 mdr. Således en udgift på 14.200 til piller - i øvrigt leveret på adressen.

Ny scotte fik jeg for ca 21.000. Installationen klarede jeg selv med hjælp fra en vvs-kammerat så ved ikke hvad det koster ude i det virkelige liv. Men som andre siger kan du formentlig genbruge en stor del af din nuværende installation, så måske er det slet ikke så dyrt...

nemocharley

Økonomi

Indlæg af nemocharley » 02 okt 2014 09:17

ktm skrev:Hvis du spørger de rigtige politisk korrekte, er alle systemer ifm f.eks. Salamander og lgn ulovlige. Der skal sælges nye anlæg for at holde samfundsøkonomien i omdrejninger og tækkes Gutmenschen, som så kan få kors og bånd og stjerner på!
Den dag jeg evt. bliver nødt til at ændre noget, har jeg BESTEMT ikke tænkt mig spørge nogen.
Jeg synes ikke rigtig jeg kan læse, at nogen angriber min økonomi i mit fyringsanlæg????

nej det lægger jeg også mærke til :)

jeg fik skiftet hele mit varmeanlæg for godt et år siden - dengang røg salamanderen ud. Jeg måtte ikke sætte en pillebrænder på den, da den var noget tynd i en af pladerne (kedlen var fra 66 el 67 og havde primært fyret med olie). Skorstensfejer sagde til mig dengang maj 2013 - at det ikke var ulovligt at sætte en brænder på den gamle kedel, da den jo var godkendt i tidernes morgen (men den kunne ikke godkendes ifald den skulle genopsættes på en anden matrikel - jeg måtte altså godt flytte rundt på den i fyrrummet) - så dengang - havde min kedel været i bedre stand, kunne jeg godt have sat en af de ovennævne brændere på.

men der er jo sket en del med lovgivningen sidenhen.

Min svigerfar ville gerne have pillefyr - men han har også en alder, hvor han har svært ved at kunne se økonomien i at skulle bruge titusindvis af kroner for at få det realiseret. Det er egentlig derfor jeg researcher lidt i emnet.

mht til forbruget så har jeg set et par salamandere med to ret forskellige pillebrændere i den virkelige virkelighed. Mit indtryk er at røgvendere gør rigtig meget - og som olli siger så er isolering virkelig bang for your buck, ligeså en eller anden form for styring til at hjælpe i ydersæsonenerne og om sommeren.

I tørre tal er 5 ton ihvertfald ikke noget der burde skræmme til et gammelt men energi-renoveret hus på 200m2 (han havde godt nok solvarme - men alligevel).

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Økonomi

Indlæg af ktm » 02 okt 2014 10:26

Jeg regner med at komme op på max. 8 tons ultimo januar, altså for 12 mdr.
Mine 8-9 paller á 900 kg = 7,2 - 8,1 tons og det svarer jo fuldstændig til dine observationer.

Er dit anlæg så selvrensende?
mvh
ktm


Besvar