Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomi

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
batman100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 13 apr 2012 22:17
Mit fyr: Scotte 20 kw
Areal: 280
Brændsel: piller, Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Årligt forbrug: ca. 8 tons
Geografisk sted: 7160
Modtaget likes: 1 gang

Økonomi

Indlæg af batman100 » 02 okt 2014 11:18

Nej mit er ikke selvrensende, men det tror jeg nok at de helt nye kedler er - det er der sikkert andre der kan berette mere om end jeg. Uagtet det foregår manuelt, tager det mig 20 minutter for en komplet rens af kedel og brænder, inklusiv støvsugning af fyrrum og bad af undertegnede. Det foregår med lange intervaller mellem rensningerne, tror det er tre måneder siden jeg gjorde det sidst selvom fyret har kørt dagligt hele sommeren...

Fandt lige dette tilbud, uden at jeg i øvrigt skal reklamere for meget: http://andresens-bioenergi.dk/produkter ... montering/

Det er da ikke så voldsomt for hele pakken synes jeg :great:


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Økonomi

Indlæg af ktm » 02 okt 2014 13:40

Nu er jeg en gammel, tyk mand, og der er kun lidt plads at agere på, så jeg bruger en halv time hver 14. dag i sæsonen.
Sommeren igennem renser jeg slet ikke. Jeg kan kun få 4-500 kg igennem den på en sommer, og det giver ikke nævneværdig aske.
Især det med at kunne tage aske ud i siden, lyder rigtig godt. Det ville jeg virkelig sætte pris på, men 30-40.000 kr. er også meget at give for det! :D
mvh
ktm

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Økonomi

Indlæg af triumph » 02 okt 2014 17:22

nemocharley skrev:

nej det lægger jeg også mærke til :)

jeg fik skiftet hele mit varmeanlæg for godt et år siden - dengang røg salamanderen ud. Jeg måtte ikke sætte en pillebrænder på den, da den var noget tynd i en af pladerne (kedlen var fra 66 el 67 og havde primært fyret med olie). Skorstensfejer sagde til mig dengang maj 2013 - at det ikke var ulovligt at sætte en brænder på den gamle kedel, da den jo var godkendt i tidernes morgen (men den kunne ikke godkendes ifald den skulle genopsættes på en anden matrikel - jeg måtte altså godt flytte rundt på den i fyrrummet) - så dengang - havde min kedel været i bedre stand, kunne jeg godt have sat en af de ovennævne brændere på.

men der er jo sket en del med lovgivningen sidenhen.

Min svigerfar ville gerne have pillefyr - men han har også en alder, hvor han har svært ved at kunne se økonomien i at skulle bruge titusindvis af kroner for at få det realiseret. Det er egentlig derfor jeg researcher lidt i emnet.

mht til forbruget så har jeg set et par salamandere med to ret forskellige pillebrændere i den virkelige virkelighed. Mit indtryk er at røgvendere gør rigtig meget - og som olli siger så er isolering virkelig bang for your buck, ligeså en eller anden form for styring til at hjælpe i ydersæsonenerne og om sommeren.

I tørre tal er 5 ton ihvertfald ikke noget der burde skræmme til et gammelt men energi-renoveret hus på 200m2 (han havde godt nok solvarme - men alligevel).
Problemet med røgvendere er at de ofte gør det endnu mere besværlig at gøre en salemander ren, end det er i forvejen. Derudover er en salemander sjældendt isoleret udvendigt. Og selv om den står i huset, så er det ikke det samme som at alt spildvarmen nytiggøres. (Slet ikke det der suser ud af skorstenen).
Jeg ved godt at du ikke er vild med scotte, men som sammeligning kan man på hedestokers hjemmeside købe en scotte mini til 20.000.
Hvis du skal have en løs brænder, en styring, en snegl og en silo. Så koster det 18.000. (det koster faktisk 20.000 hvis det skal være den 16 kw brænder, som er godkendt)
Jeg tror ikke der er meget forskel i montageprisen om man skal tilslutte en ny kedel. Eller fremstille en ny frontplade til montage af brænder.
Hvis du køber en pellux er det faktisk billigere at købe et komplet fyr, istedet for en løs brænder, silo og snegl.
Det virker på mig lidt fortænkt at ville beholde det gamle støbejernsmonster.

nemocharley

Økonomi

Indlæg af nemocharley » 02 okt 2014 18:28

jeg er nu nogenlunde okay med scotten - synes faktisk det er et af de bedste i sin prisklasse.

Uden at gå i detaljer, så der kan jo være nogle forhold som gør en montering/rydning af et gammelt fyrrum meget dyrt - så dyrt at en brugt eller endda en ny pillebrænder (ecoteck, scotte 16kw, kmp/px21/pellx) eller noget helt fjerde på salamanderen var at foretrække. At salamanderen ikke er let at rengøre er vist slået fast - at det med røgvendere skulle være xtra besværligt er ikke rigtig værd at nævne i den sammenhæng - det tog vel ovennævnte salamander+solvarme-mand 30 sek at fjerne dem, 30 sek at banke dem rene, og 30 sek at sætte dem på igen.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Økonomi

Indlæg af ktm » 02 okt 2014 19:42

Det er bestemt ikke min røgvender, der betyder noget særlig ekstra besvær ved rensningen.
Mit problem er, at kedlen står inde i et hjørne og pga min stive gamle krop, er det besværligt for mig at komme til at børste den ren inden i og siden støvsuge den ren, med min vildt larmende askesuger. Selve arbejdet, hvis jeg ellers kunne komme til, er i grunden ikke værd at nævne.
Det der virkelig kunne rykke noget for mig, er ene og alene et spørgsmål om meget lettere adgang til rensning. Økonomisk kan jeg jo se, at det overhovedet ikke kan svare sig selv om jeg kunne komme om ved det for 30.000 kr. OG SÅ får jeg en pladejernskedel, som jeg i flere tilfælde har set holder<10 år. Det er jeg heller ikke fascineret af! :)
Jeg takker i øvrigt for de mange gode indlæg!! :)
mvh
ktm


nemocharley

Økonomi

Indlæg af nemocharley » 02 okt 2014 20:13

ja en robust salamander behøver nok ikke shunt... - men altså pladejernskedler, som behandles ordentligt efter forskrifterne tror jeg holder noget længere end 10 år. Men langtidsholdbare som støbejernskedler er de nok ikke.


Besvar