Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleforbrug ved pause fyring

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
mansen70
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 jan 2013 22:45

Pilleforbrug ved pause fyring

Indlæg af mansen70 » 06 jan 2013 01:25

Jeg har en TB Mini (ca 10 år gammel) og har den sidste tid oplevet et øget forbrug, jeg har bemærket specielt ved pausefyringerne at sneglen kører længe. Jeg har gennem flere år kørt fast på niveau 3, men i denne sæson er jeg kommet ned på niveau 1 da jeg har uforbrændte piler i bunden af fyret. Jeg har lavet en kontrol og på niveau 1 køre sneglen hvert 18 sek og køre ca 1,5 sek, på 10 min har den udmadet 430 gr piller, det giver et dagsforbrug på ca 62 kg. Ved pause fyring køre sneglen hvert 2½ min og i ca 3,5 sek og der udmader den en mængde svarende til 1450 gr/time. Det giver sammenlagt et forbrug der ligger væsentlig over mit normale forbrug, som normalt ligger mellem 20 og 45 kg i perioden September - Maj.
Jeg skal nu rense fyret ca hver 4 - 5 dag for ikke at få alarm, hærden er fuld af aske og i bund af kedel ligger mange uforbrændte piller.
- Er der nogen der har haft ligenende problemer, og hvad er løsningen - der er jo ikke mulighed for at ændre sneglens køretid, som jeg formoder er kilden til mine problemer.
- Kan det være styreboxen der har "glemt" programeringen, og kan den evt opdateres eller er det "Ny på"


Jakob J
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 feb 2009 11:20
Mit fyr: Tasso B3 med TB Mini
Areal: 180
Brændsel: 6 mm piller/pt. Lava
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Hesselager

Pilleforbrug ved pause fyring

Indlæg af Jakob J » 07 jan 2013 21:53

Hej

Min pausefyring kører også for ca. hvert 2½ min i ca. 3½ sek. Kører pt. på trin 3, men 2 ville være nok med det milde vejr. Her giver den piller for hver 9 sek. i ca. 1 sek. Hvor meget sneglen giver er jo nok varierende fra det ene anlæg til det andet. Min snegl er eks. 3 meter lang. Om det er den "originale" ved jeg ikke.

Det lyder dog ikke til, at det er tiderne på din snegl, der er problemet.
Med venlig hilsen Jakob

Besvar