Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug ved start af pillefyr

Spørgsmål vedr. BioWin
dkknie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 maj 2008 08:31
Mit fyr: Viesmann vitolig 300
Areal: 270
Brændsel: piller/brænde/45 Vaccumrør fra q-pro
Årligt forbrug: Forventer 4 ton
Geografisk sted: Helsingør

Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af dkknie » 20 jul 2008 19:10

Hej
Er der nogle der ved hvor mange opstarter et pillefyr med selvtænding laver i døgnet, samt hvor mange deciliter piller der går på en opstart.

Jeg har fået at vide at det er en dyr affære at opstarte et pillefyr, til en tænding skulle der gå ca. 5 min samt 4 deciliter piller.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af thoken » 20 jul 2008 20:03

Hej!
Det kommer jo an på flere ting! Jeg kører fx. med stokerkontrol og har her om sommeren 3 opstarter (kl05-0530, kl11-1130, kl17-1730), pr døgn men det er også kun til at varme vvb op! det koster ca 3,5 kg piller pr døgn, og det er da billigt :great: . Det er langt billigere end at varme vvb op med elpatronen!
om vinteren bruger jeg mellem 17-25 kg pr døgn, og der kører den ikke med mange opstarter(hvis over hovedet nogen). Et moderne pillefyr kører jo modulerende drift, dvs den tilpasser den indfyrede effekt til det aktuelle forbrug! Det er absolut ikke dyrt :wink: . Men til en opstart bruges vel en lille håndfuld piller( Dette kan justeres i de fleste styringer)

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

dkknie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 06 maj 2008 08:31
Mit fyr: Viesmann vitolig 300
Areal: 270
Brændsel: piller/brænde/45 Vaccumrør fra q-pro
Årligt forbrug: Forventer 4 ton
Geografisk sted: Helsingør

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af dkknie » 20 jul 2008 20:16

thoken skrev:Hej!
Det kommer jo an på flere ting! Jeg kører fx. med stokerkontrol og har her om sommeren 3 opstarter (kl05-0530, kl11-1130, kl17-1730), pr døgn men det er også kun til at varme vvb op! det koster ca 3,5 kg piller pr døgn, og det er da billigt :great: . Det er langt billigere end at varme vvb op med elpatronen!
om vinteren bruger jeg mellem 17-25 kg pr døgn, og der kører den ikke med mange opstarter(hvis over hovedet nogen). Et moderne pillefyr kører jo modulerende drift, dvs den tilpasser den indfyrede effekt til det aktuelle forbrug! Det er absolut ikke dyrt :wink: . Men til en opstart bruges vel en lille håndfuld piller( Dette kan justeres i de fleste styringer)

Mvh thoken


Hvor langt kan din scotte komme ned i effekt.
Hvordan har du fået droslet den ned.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 20 jul 2008 20:45

"""Dyrt at opstarte et pillefyr""" Det koster da ikke en "to øre" at opstarte et pillefyr. Alle de piller der er i skålen bliver da til go' varme - hvad ellers?? Intet går til spilde. Selv energien fra el-tænderen bliver omsat til varme i kedlen.
Lav du bare lige så mange opstart du orker. Som sagt, alt bliver til varme der omsættes i kedlen.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af thoken » 20 jul 2008 22:35

Hej!
Ang. neddrosling af scotte, se indlæg af petaas under træpillebrændere-faldstokere- scotte, woody, boink osv. Her er en super vejledning. :great:
Jeg mener at den 100(reelt 90 )trins styrings laveste effekt er 1,6 kw.
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af jni » 21 jul 2008 08:53

"""Dyrt at opstarte et pillefyr""" Det koster da ikke en "to øre" at opstarte et pillefyr. Alle de piller der er i skålen bliver da til go' varme - hvad ellers?? Intet går til spilde. Selv energien fra el-tænderen bliver omsat til varme i kedlen.
Lav du bare lige så mange opstart du orker. Som sagt, alt bliver til varme der omsættes i kedlen.

Selvfølig koster det noget at starte et pillefyr....
Fra eltændingen starter til der er ild i pillerne går der ca 2 min, hvis varmelegnet er på 200 w og elprisen er 2 kr/kw giver det næsten ingenting (2/60 x 0,2 x 2 = 1, 3 øre)
Men det der koster er tiden fra træpillerne begynder og gløde, og indtil der er et ordenligt glødebål, der får forbrændt alle gasser fra træpiller. Jeg har læst en anden udenmærket tråd (hvist nok vedr. en benekov) Hvor ejeren havde beregnet årsvirkningsgraden til (vistnok) 88%, mens virkningsgraden ved sommerdrift var helt nede på omkring 60 %.
Nu er et Benekov ellers et fyr der både har iltstyring og en fin forbrænding. Mit fyr har ikke iltstyring, og kan derfor ikke tage højde for om der gang i bålet.
mvh Jesper

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af jni » 21 jul 2008 09:05

Jeg fik vist overdrevet lidt (meget) men aligevel. Her er link til flunk´s fremragende arbejde:
viewtopic.php?f=23&t=3138
mvh jesper

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af Troldmand. » 21 jul 2008 09:43

Hej
I # 1 (indlæg 1) startes der ud med, at det er dyrt at starte op. Når jeg skriver det ikke kan måles, er det fordi der går intet tabt, der er værd at tale om.
Energien fra el-tænderen ryger da direkte ind i kedlen og bliver overført til vandet.
Samtidigt med at el tænderen gløder kører blæsermotoren og så snart de første gasser viser sig bliver de brændt af. I relation til at det skulle være dyrt, holder jeg på, at det er ikke noget man behøver at bekymre sig om, og slet ikke det skulle være dyrt.
Udgiften til en iltstyring for at holde styr på opstart, tror jeg aldrig tjener sig hjem....

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af Ulrik » 21 jul 2008 09:52

Enig med Trolden, det er begrænset hvad en opstart koster.

Nu nævnes virkningsgrad også.
Det er vist almindeligt kendt at virkningsgraden generelt er højere på anlæg med auto tænd/stop.
Og det er det fordi der ikke er økonomi i at have et anlæg der fedtfyrer/pausefyrer. Det sviner også temmelig meget.
MvH Ulrik©

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Forbrug ved start af pillefyr

Indlæg af jni » 21 jul 2008 09:56

Hvis der ikke foregår en ordenlig forbrænding, så koster det. Og under opstart køres med et enormt luftoverskud, hvilket sænker røggastemperaturen, og ødelægger virkningsgraden. Nu kan en benekov køre ret langt ned i ydelse, og uden jeg skal gøre mig klog på Flunks anlæg har det formodentligt haft et moderat antal starter. Da jeg monterede mit anlæg startede og stoppede det konstant. Det medførte et forbrug på 45 kg piller om dagen, i maj måned !
Efter min mening er eltænding dog klart at foretrække frem for pausefyring, og selvom virkningsgraden er dårligere end ved normal drift, er det dog stadigt billigere end el
mvh Jesper


Besvar