Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godkendelse efter DS/EN 303-5

Spørgsmål vedr. BioWin
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af Ulrik » 09 jul 2008 10:11

Seriøst.....
DTI har fiflet med papirerne :shock:

Vi ved med 100% garanti at de IKKE må sælge deres anlæg pga. det manglende stempel.
Igen kan jeg kun henvise til Michaels første indlæg, som det kunne tyde på du ikke har fået læst rigtigt.
Men jeg kan da lige citere det her:
Hej Michael!

Det er helt korrekt at BioWin på nuværende tidspunkt ikke figurer på DTI´s liste over godkendte fyr. Grunden til dette er en længere historie som du her får den korte version af. Det har absolut intet med kvaliteten af produktet eller producenten af produktet at gøre. BioWin har i længere tid figureret på listen over godkendte fyr hos DTI i klasse A. Da denne nye norm indtræder i Danmark 1/6-08 beder Windhager (producenten af BioWin) DTI om at udarbejde en prøvningsattest på dette fyr, hvilket de også gør og sender til os. Denne vedhæfter jeg til dig, på alle størrelser af fyret. Pludselig finder DTI ud af at der på de prøvningsattester de har liggende på BioWin som er udarbejdet at TüV mangler et stempel som viser at TüV er et akkrediteret institut som den danske norm kræver. Dette er ene og alene grunden til at DTI har fjernet os fra listen, men Windhager og TüV arbejder på at fremskaffe det rette dokument som DTI kræver til trods for at Tüv er et af verdens største testinstitutter.

Med venlig hilsen / best regards.

Dorte Bach

Titan Heating A/S
Drejøvej 14
9500 Hobro

Tlf +45 98521000
Fax +45 98523500
http://www.titanheating.dk
Bemærk denne linie: Pludselig finder DTI ud af at der på de prøvningsattester de har liggende på BioWin som er udarbejdet at TüV mangler et stempel som viser at TüV er et akkrediteret institut som den danske norm kræver.

Fakta:
1. Der mangler et stempel der viser at TüV er et akkrediteret institut.
2. Ifølge loven skal testen udføres af et akkrediteret institut.
Resultatet bliver at der er et anlæg der ikke er godkendt pt. (dette kan selvfølgelig ændre sig)
Uanset hvordan du vender og drejer den, så bliver resultatet ikke anderledes.

Og så synes jeg iøvrigt at vi skal forholde os til den manglende godkendelse af Kl i tråden hvor det hører til.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af MichaelK » 09 jul 2008 11:16

Hej

Så er der svar fra Titanheating A/S. Følgende svar modtaget d.d.:

Hej Michael!

Ja det er ærgerligt især når man tænker på at de jo selv i første omgang overhovedet ikke så nogle problemer i at udstede de prøvningsattester som jeg vedhæftede til dig i går. Der er jo absolut ikke nogen tvivl om at BioWin fyret opfylder alle krav i EN303-5 klasse 3 det viser alle tests jo. Dette har DTI jo også selv anerkendt da fyret jo i lang tid har figureret på deres liste over godkendte fyr endda i klasse A. At TüV så ikke skriver på deres dokumenter at de er akkrediteret er jo en bagatel og det rene skrivebords rytteri fra DTI ´s side. Alle og dermed også DTI kan gå ind på følgende link og se alle akkrediterede testinstitutter. Her er også TüV nævnt.

http://www.dar.bam.de/cgi/ast.cgi

Hvis man skriver Tüv i søge feltet på denne hjemmeside kommer det frem. Windhager som jo er producenten af BioWin har på nuværende tidspunkt direkte kontakt med TüV, så jeg regner da med at det hurtigt bliver klaret. Det er jo som sådan ikke noget problem at sælge BioWin fyr, det opfylder jo så rigeligt alle krav i EN303-5 klasse 3. Vi kan fremvise diverse godkendelser udarbejdet på vel et af verdens største test institutter. Det er bare en skam at vi skal bruge så meget tid på at andre ikke har styr på ting som vi ikke har den store indflydelse på.


Med venlig hilsen / Best regards

Dorte Bach
Titan Heating A/S
Drejøvej 14
9500 Hobro
Tel.: 0045 98 52 10 00
Fax.: 0045 98 52 35 00
http://www.titanheating.dk


J.f. ovenstående svar, og link, så ER TüV akkrediteret til at udføre tests efter DS/EN 303-5. Det er altså DTI, som kræver beviser på Tüv's
akkreditation. Hele sitiuationen kan betegnes som det rene skrivbordsrytteri fra DTI's side.

Man venter en hurtig afklaring, der så vil betyde at BioWin pillefyr igen, vil være at finde på DTI's liste over godkendte anlæg.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af Ulrik » 09 jul 2008 11:50

Jeg er ikke helt enig i det skrevne:
At TüV så ikke skriver på deres dokumenter at de er akkrediteret er jo en bagatel og det rene skrivebords rytteri fra DTI ´s side.
Et lovmæssigt krav kan umuligt være en bagatel, men lad nu det ligge. Jeg tror på at det ender med at de får deres godkendelse.

Det har altid været min opfattelse at TÜV SÜD var akkrediteret og at TÜV NORD ikke var.

Jeg har selvfølgelig været inde og kigge på den side du linker til MichaelK, men jeg må indrømme at jeg har svært ved at finde rundt.
Er der nogen der kan hjælpe med et direkte link til en side hvor der står at de er akkrediterede til EN 303-5?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af Lau » 09 jul 2008 20:32

Ak, at tænke sig... DTI (bolsche-butik nr. 1) intet andet end skrivebords-ryttere...
Det anede mig.. (",)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af Lau » 09 jul 2008 20:34

Ulrik skrev: Og så synes jeg iøvrigt at vi skal forholde os til den manglende godkendelse af Kl i tråden hvor det hører til.
Hvem, andre end dig, snakker om KL ?? Altså i denne tråd..


KimW
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 31 dec 2007 00:50

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af KimW » 09 jul 2008 22:14

At DTI ikke vil godkende TÜV´s testresultater, og hvad så?
Godkendte stokere i DK behøves ikke at være godkendte på DTI.
Til gengæld sælger DTI godkendelser, og er derfor ikke upartiske i en sag om et manglende stempel.
Skal vi så også regne med at de stokere der sælges i tyskland og som med stor sandsynlighed er godkendte på TÜV ikke er godkendte?
Godt at DTI kan skære igennem :) ( det er skrevet ironisk)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Godkendelse efter DS/EN 303-5

Indlæg af Ulrik » 09 jul 2008 22:31

KimW skrev:At DTI ikke vil godkende TÜV´s testresultater, og hvad så?
Godkendte stokere i DK behøves ikke at være godkendte på DTI.
Til gengæld sælger DTI godkendelser, og er derfor ikke upartiske i en sag om et manglende stempel.
Skal vi så også regne med at de stokere der sælges i tyskland og som med stor sandsynlighed er godkendte på TÜV ikke er godkendte?
Godt at DTI kan skære igennem :) ( det er skrevet ironisk)
Sagen var jo lige netop at de gerne ville godkende TÜV´s testresultater på BioWin og at de faktisk også gjorde det.
DTI's såkaldte godkendelse beror IKKE på selve testresultaterne, de beror derimod på om de forskellige papirer er iorden.
Hvis papirerne er iorden optages de på DTI's liste over godkendte kedler.

Det eneste vi med sikkerhed kan regne med er, at er instituttet ikke akkrediteret eller ikke kan fremvise papirer på det, så er produktet ikke godkendt i dk.
Det er ikke noget DTI bestemmer, det er vedtaget ved lov.
Selvom en ikke godkendt stoker kan være bedre end en der er godkendt, så er det da noget vi skal tage imod med kyshånd.
Det beskytter nemlig forbrugerne mod dårlige køb.
MvH Ulrik©


Besvar