Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En fyringssæsson går på hæld..

Spørgsmål vedr. BioWin
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af MichaelK » 28 apr 2008 21:23

Så er det efterhånden tid til at gøre status for den første fyrringssæsson med mit Biowin.

Der er efterhånden lang tid mellem opfyldning af magasinet (Min. 1½ uge). Og det er svært at holde
rumtemperaturen under 21 grader.
Lige nu køre fyret mest for det varme vand, så jeg påregner at kunne slukke fyret engang i næste uge.

Forbruget har været som forventet. Pr. 28/4 er der forbrugt 4,08 tons træpiller, og fyret har kørt 3334 timer.
Altså godt 29 kg i gennemsnit pr. døgn. Nu bliver det spændende hvor meget isolering af loft og tagkonstruktion
vil give i besparelse (der er ingenting nu). Nu har jeg da i hvert fald et referencepunkt.

Der har ingen driftsforstyrrelser været overhovedet. Bortset fra en 3-4 gange, hvor jeg glemte at holde øje med
alarmen for mængden af træpiller i magasinet. Det er lidt træls at komme hjem til et halvkoldt hus, bare fordi
man har glemt at fylde magasinet :oops:

Jeg har renset det een gang, og det var mest bare for at holde øje med slagger. Der var intet. Nu skal fyret så
have en gennemgående rensning, og askeskuffen skal tømmes for første gang. Alt i alt en nem omgang.

Havde i øvrigt besøg af skorstensfejeren for første gang i fredags (hans mester var den der synede fyrrummet
i efteråret). Han havde ikke fået at vide af hans mester, at jeg havde fået pillefyr :shock:
Han startede med renselemmen på loftet. Og spurgte om jeg havde fået brændeovn? Nej, svarede jeg. Jeg har
fået pillefyr icon_cheesygrin.gif
Nå, var svaret. Ja, han kunne godt se der var noget anderledes ved belægningen inde i skorstenen. Vi kunne
nu, med glæde, også konstatere at der ingen løbesod var. Og da han til sidst tømte aske ud af renselemmen
i kælderen, kunne der knapt fyldes en fejebakke. Det var han rimeligt imponeret over. Han havde forventet at
der ville have været mere sod/aske. Så konklusionen blev, at fyret forbrændte pillerne meget rent.
Ikke nogen dårlig udmelding, eftersom det var uden nogen som helst kendskab til BioWin, eller pille- og stokerfyr
i det hele taget, at jeg i sin tid købte fyret.

Og så blev der lige spurgt, om det ikke var på tide jeg fik sat det gipsloft op i fyrrummet, jeg skulle have gjort
for længst :oops: Det lovede jeg at få gjort i løbet af sommeren. Og så var der jo lige den vandslange med spreder,
der ikke lige var i fyrrummet (den ligger vidst ovre på værkstedet :wink: ) Men, som han sagde, jeg kunne jo også
købe en 5 kg. pulverslukker istedet. Det vil jeg så overveje.

Når jeg nu kommer til selve rengøringen, må jeg se om jeg husker at uploade nogle billeder af det. Det kunne da
være interessant med lidt kommentare til det.

Efter den næsten overståede sæsson med mit første pillefyr, er jeg ovenud tilfreds. Det håber jeg også at kunne
blive ved med at være.



Mvh.
Michael Koch


PS.:
Jeg kunne godt tænke mig at spørge Ulrik, om det ikke var muligt at placere
en kopi af dette indlæg under min brugeranmeldelse af mit pillefyr?
Det ville da give evt. interesserede en mulighed for, at følge erfaringerne
med denne model. Og så ellers lade dette indlæg være åbent for kommentare.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af Troldmand. » 28 apr 2008 21:41

Hej
Slukker også fyret i næste uge. Elpatronen i VVBen bliver tændt, snupper ca 20 kw om ugen (to personer) Skulle det blive lidt koldt om aftenen tændes Panasonic varmepumpen. Vinterens forbrug i piller ca 4,5 tom, ca en ton mindre end sidste vinter.
Og så kan jeg jo kun sige, dit fyr har kørt som en drøm - en rensning som næsten ikke var nødvendig, synes jeg er overflot, kan måske ikke helt forstå hvor asken er blevet af - men flot er det.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af Ulrik » 28 apr 2008 21:48

Godt med en solstrålehistorie :)
Indlægget er kopieret ind i din anmeldelse.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af Jobak » 28 apr 2008 21:55

MichaelK skrev:Så er det efterhånden tid til at gøre status for den første fyrringssæsson med mit Biowin.

Jeg har renset det een gang, og det var mest bare for at holde øje med slagger. Der var intet. Nu skal fyret så
have en gennemgående rensning, og askeskuffen skal tømmes for første gang. Alt i alt en nem omgang.

Mvh.
Michael Koch
Er der nogen der vil købe en blå 1½ år gammel Baxi 1,5 /350, eller evt bytte med en Biowin ?
Jeg skulle da vist ha hoppet på et rødt fyr istedet.. Renset 1 gang ???? Ja det er i ugen her.
Godt gået.. :great:

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af MichaelK » 28 apr 2008 22:39

Troldmand. skrev:Hej
...... en rensning som næsten ikke var nødvendig, synes jeg er overflot, kan måske ikke helt forstå hvor asken er blevet af - men flot er det.

Asken??? Nåh, du mener det der grå noget der bliver til overs efter afbrænding af træpillerne icon_cheesygrin.gif

Nu skylder jeg så lige at forklare, at askeskuffen er rimelig stor. Den kan indeholde aske efter ca. 6.5 tons træpiller :shock:
For mit vedkomne, nok til een fyrringssæsson.

M.h.t. til rensning, så er fyret jo selvrensende. Så det betyder jo alt andet lige, at jeg ikke behøver at være over det hele tiden.
Jeg skal bare lige kigge til brændskålen en gang i mellem, for at sikre mig af renseanordningen i bunden fungere som den skal.


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af MichaelK » 28 apr 2008 22:39

Ulrik skrev:Godt med en solstrålehistorie :)
Indlægget er kopieret ind i din anmeldelse.

Tak, det var dejligt at du var med på ideen :great:



mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af MichaelK » 28 apr 2008 22:58

Jobak skrev: Er der nogen der vil købe en blå 1½ år gammel Baxi 1,5 /350, eller evt bytte med en Biowin ?
Jeg skulle da vist ha hoppet på et rødt fyr istedet.. Renset 1 gang ???? Ja det er i ugen her.
Godt gået.. :great:
Ja, jeg overvejede at købe en Baxi 1,5 /350. Men da jeg alligevel skulle tage lån i huset for en større renovering,
så satte jeg flere penge af til et fyr der, i højere grad end andre modeller på markedet, kan klare sig uden indblanding
fra min side. Derfor faldt valget på denne fabrikat/model fra BioWin. Et fyr der i høj grad kan passe sig selv.

Jeg kan dog konstatere, at andre producenter er ved at vågne op. Desværre vil det jo nok påvirke det generelle
prisniveau i en mere negativ retning :(

Du kan da i det mindste glæde dig over, at du slap en del billigere end mig icon_cheesygrin.gif
Desuden mener jeg ikke Baxi'en er et ringere anlæg. Det er bare mere arbejde med det.
Noget jeg har betalt rimeligt meget for at slippe uden om!


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af start2008 » 04 maj 2008 13:59

Ja dejligt med en solstråle historie.
Jeg tror generelt at vi burde kigge mere på tyske anlæg.
Tyskland lavede en regel om at alle fyrings anlæg der er opsat, skulle være testet, og overholde en given virkningsgrad.
Hvis de ikke var testet, skulle anlæg udskiftes inden en bestemt dato.
Derfor har der været et kæmpe salg af anlæg i tyskland, og derfor har producenterne naturligvis været på tæerne, og lavet en masse produktudvikling.
Generelt er anlæggene meget automatiserede og derfor dyrere end mange af de anlæg der bliver solgt i Danmark. Men hvis de køre med lavt forbrug/næsten uden arbejde kunne merprisen jo nemt blive spiselig.
Jeg har da også set indlæg her på forumet, der viser væsentlige besparelser ved at købe tyske anlæg i tyskland (var det ikke 35.000 kr. billigere at købe et biowind i tyskland, frem for i Danmark?)
Mvh jesper

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: En fyringssæsson går på hæld..

Indlæg af MichaelK » 05 maj 2008 19:09

@start2008

Du har ret i din betragtninger ang. Tyske/Østrigske anlæg. Eller det vil sige, ikke helt, da
flere danske producenter har set lyset. Der markedsføres et stigende anlæg dansk fremstillede
anlæg, der har nogenlunde, eller lige så gode kvaliteter som mange af de udenlandske.

Den udvikling ser ude til at være kommet rigtigt igang inden for det seneste halve år. Man
kan endda købe dansk producerede kondenserende pillefyr nu.
Det er da også indlysende, at mere brugervenlige anlæg er vejen frem. Det er ikke alle
mennesker der vil, eller har forstand på, at rode med de mere "gammeldags" anlæg.

Mange her på forumet vil nok være noget tilbageholdende med, at give mig ret i den
påstand. Men skal stoker/pillefyring for alvor være hvermandseje, skal brugervenligheden
sættes i højsædet.

Alt for mange brugere har, med rette, anset stoker/pillefyr for at være noget der kræver
en alt for høj grad af opmærksomhed fra brugerens side. Tillige er det blevet anset for at være
mere for praktikeren, i stedet for kontornusseren. Det er en myte, der børe rettes op på.

Nuvel, det koster også mere at købe disse fuldt automatiserede anlæg. Og for førstegangs-
købere, kan investeringen også bedre betale sig. Nuværende stokerbrugere kan ikke i
samme grad tjene investeringen hjem. Idet besparelsen for Dem, ikke er i samme størrelses-
orden, som for folk der eksempelvis udskifter et oliefyr med en pillesvider.

Ang. import fra Tyskland, så er der i hvertfald een ting der afholder de fleste mennesker fra
at tage springet. Der er, efter min mening, for mange ubesvarede spørgsmål ang. service og
forhandlergaranti.
Det er ingen hemmelighed, at vi her i Dannevang, i mange henseender er noget bedre stillet
i kraft af vores rimeligt skarpe købelov, end man er i mange andre EU-lande. Noget vi i nogen
grad også betaler for via højere indkøbspriser ved forhandlerne. Dog synes jeg at forhandler
avancerne i mange tilfælde er for høje.
Skal der siges noget positivt om EU, så må det være muligheden for, at presse priserne på
hjemmemarkedet gennem en lettere parallelimport for private. Og det uden at skulle skelne
til ens egen retsstilling som forbruger. En øget harmonisering af forbrugerlovgivningen EU
landene imellem, vil være med til at fjerne denne handelsbarriere. Jeg mener selvfølgelig, at
De andre EU lande i høj grad skal se på den danske model, når dette lovarbejde bliver lavet.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar