Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Parallelimport af Biowin

Spørgsmål vedr. BioWin
Hobitten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2008 18:34
Mit fyr: Er i søgefasen
Areal: 160 kvm på 3 plan
Brændsel: pt naturgas
Geografisk sted: Ølstykke

Parallelimport af Biowin

Indlæg af Hobitten » 05 mar 2008 22:26

I min søgen efter pillefyr, har jeg funderet over prissætningen.

Listenprisen for et BioWIN Exclusiv med fuldautomatisk pilletilførsel fra Titan er på kr. 92.497,- incl moms
Læser jeg teksten rigtigt, kan jeg købe det tilsvarende fyr fra Tyskland frit leveret til grænsen for EURO 8.076 eller knap 60.570 http://www.raatschen-shop.de/windhager/ ... index.html

Ifølge testen på Konsumentverket af BioWIN http://www.titanheating.dk/fileadmin/br ... r_2005.pdf (side 43) producerer Windhager også BioWIN for Viessmann under navnet Vitolig 300. I samme webshop kan Vitolig 300 med automatisk sug købes til EURO 8.629 hvilket stadig er en god pris.

Det er indlysende, at der er mange fordele ved at have en dansk leverandør lige ved hånden, jeg ville også have behov for en lokal smed, men jeg kan sørme få oversat meget tekst fra tysk til dansk for prisforskellen.

Jeg har to spørgsmål:
1. Er der nogen som her erfaring med selv at hjemtage fra Tyskland?
2. Er der andre argumenter, som taler for at jeg skal foretrække at købe i Danmark, trods den højere pris?
Vågn op og få en krammer, det' dig vi holder af


pendec

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af pendec » 05 mar 2008 22:43

Jeg tror slet ikke den forretning vil sælge produktet til dig over grænsen. Så bryder de nok aftalen med Windhager, og kan sikkert så ikke fortsætte med at sælge dem..

Fragten ved jeg heller ikke om den holder €100, til Danmark?

Så er der også den hage ved købet at den skulle kørt fint de første 3-4 år, så begynder service delen at vise sig, og så får du virkelig brug for kvalificeret service hjælp og så skal du hente den i Tyskland for den merpris det koster..

Og så skal du nok lægge Visakort gebyr fra Tyskland oveni (4%), som er normalt ved internet handel.

Ellers er det jo en rigtig god pris, set udfra dens pris i Tyskland er Dansk pris ex. moms her.

Hobitten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2008 18:34
Mit fyr: Er i søgefasen
Areal: 160 kvm på 3 plan
Brændsel: pt naturgas
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af Hobitten » 05 mar 2008 22:58

Ja, netop service / aftersales maner til eftertanke, men burde min lokale smed ikke kunne købe reservedele i Danmark?

Vedrørende forsendelse skriver de, at den er gratis inden for Tyskland ved køb over EURO 100, så i tankeeksperimentet kunne jeg bruge købmanden i Flensborg, eller "poste restante" i Burg.

Betaling er et andet "bekymringspunkt" for det er ikke med kort, men derimod bankoverførsel. Jeg har en pc-bank hvor det er gratis at overføre penge til udlandet, men sikkerheden for at få pengene tilbage er jo anderledes ved bankoverførsel.
Vågn op og få en krammer, det' dig vi holder af

pendec

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af pendec » 05 mar 2008 23:15

Hobitten skrev:Ja, netop service / aftersales maner til eftertanke, men burde min lokale smed ikke kunne købe reservedele i Danmark?
- autoriseret dele skal sikkert købes i Tyskland, hvis de vil sælge dem løse..
- Titan vil nok nægte at sælge dig delene, eller at du får lov at betale en høj pris for dem.

Og levering "poste restante"? det vil jeg ikke gøre med 60.000Kr?

Du kan jo tage ned og besøge et af stederne og betale kontant?

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af Brian B » 06 mar 2008 00:41

Hej
Hvorfor skulle de nægte at sælge reservedele til den ? de tjener jo stadig penge på delene.
jeg har set at fleegaard(tror jeg) sælger vvs det kunne ligefrem være de kunne skaffe den til dig
Det er lidt tankevækkende at de skal tjene mindst 32000 kr på at hente den til dk.. man skulle næsten tro den skal smugles over grænsen ilegalt til den prisforskel
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Hobitten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 24 feb 2008 18:34
Mit fyr: Er i søgefasen
Areal: 160 kvm på 3 plan
Brændsel: pt naturgas
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af Hobitten » 06 mar 2008 06:58

Fleggaard var et rigtig godt forslag. Jeg ser at de bl.a. har VVS, og også har en "Fandt du ikke hvad du søger" hvor man kan bede om at få et "kanontilbud", så mon ikke en skaffevare til 60K kan arrangeres. Og ellers er besparelsen nok en lånebil og en køretur værd.

Da en HT bus kørte sidespejlet af på min bil, kørte jeg forbi værkstedet om eftermiddagen. De tog billeder af skaden til forsikringen, og sagde "Kom igen i morgen efter 07:00, så her vi et nyt spejl til dig i den rigtige farve". Jeg måtte vente natten over fordi de først skulle have sidespejlet hjem fra Stuttgart, så jeg er ikke ræd over ventetider ved tanken om bestilling i udlandet.
Vågn op og få en krammer, det' dig vi holder af

levi

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af levi » 06 mar 2008 10:49

Hej Hobitten.

Jeg syntes helt klart du skal kaste dig ud i din glimrende ide.

Der er 2 ting du mister ved denne handel

1 - Service

2 - Garanti du kan bruge til noget.

Men for 32000 kr så havde jeg ikke haft nogen betænkeligheder. (OG det er endda på den vejledende tyske pris).

Derudover ser vi efterhånden ofte at det er de samme der laver anlæggene, og så skifter anlægget navn hvergang det sælges til en forhandler.

De danske priser på anlægget er helt hen i hegnet, og skyldes der pt. er monopol på anlægget.

Vores gasogen kedel (Orlan) er den samme Viessmann kører med i Tyskland, der skifter den bare farve og navn - men det er den samme kedel, og den samme producent - hos viessmann koster kedlen bare 3 gange prisen vi tager for en Orlan - tankevækkende hvad "mærkevare" koster....

Og sådan kunne vi blive ved og ved og.......

Hop ud i det - og vær ikke bange for at overføre til et tysk firma, de har som regel meget styr på tingene "ordnung muss sein".

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af coctail » 09 mar 2008 17:42

Spring ud i det.. mht. til service og reservedele, kan du med garanti alligevel kontakte den danske forhandler, da de jo ikke kan vide om fyret har skiftet ejer osv. - desuden så vil de jo også tjene penge på reservedelene, uanset om fyret er købt i tyskland, danmark eller Litauen.

Du kan også vælge en anden løsning, hvor du nok ikke kan spare så meget, men stadigvæk beholde den danske garanti/reklamationsret.. Du vil nok "kun" kunne spare 20-25k kr. Du skal bare sige til den danske forhandler at du vil give xxxxx kr for det fyr, da du har set man man kan få det 60.000 kr i tyskland, men så skal du også være villig til at forlade butikken uden noget i hænderne, hvis han hverken til at hugge eller stikke i!/ ikke vil sælge til din pris.

levi

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af levi » 09 mar 2008 17:55

Han sælger ikke til Tysk pris, det kan I være 1000 procent sikker på.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Parallelimport af Biowin

Indlæg af MichaelK » 09 mar 2008 18:17

Hej

Tian Heating er ikke nemme at handle med. Det lykkedes dog at hente 7500,- i rabat for
mit vedkomne. Dog uden automatisk pillesug!
Men havde jeg haft kendskab til de tyske priser, ville det måske have været muligt, at
presse prisen yderligere.

Jeg kan kun foreslå dig, at fremlægge de tyske priser hos sælgeren, og se hvad han siger.

Ellers ville jeg nok se om handlen i Tyskland er mulig at gennemføre.


Mvh

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar