Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Piller til Biolyt (Biowin)

Spørgsmål vedr. BioWin
Besvar
JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af JClausen » 20 sep 2013 08:33

Hej Forum

Selvom jeg har en Hoval Biolyt tillader jeg mig at skrive herinde i Biowin-forummet, da jeg har den gamle model som næsten ens med Biowin.

Fyret blev installeret i sommers (2013) og er min første erfaring med pillefyr. Fyret er nu lidt over halvvejs igennem den palle DLG-piller der blev indkøbt i hast. Så jeg skal til at finde ud af hvad jeg skal bestille hjem til fyringssæsonen. Jeg hælder til en af følgende muligheder:

- German Pellets, sandsynligvis fra Pillemadsen, da denne forhandler omtales i rosende ord her på siden
- GB-træpiller som er lokal og også får pæne ord herinde.
- PSpack. Ligeledes lokal, og jeg mener at have set en enkelt positiv omtale herinde.

Hvad bruger I andre med fuldautomatiske "Østrig"-fyr?

Mine overvejelser går mest på at bevare "fuldatomatiseringen". Jeg har læst andetsteds herinde at et Biotech-fyr blev ramt af slaggedannelse og megen aske ved en dårlig pille.


nemocharley

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 08:49

altså som jeg forstår det med de her sammenbyggede kvalitetspillefyr, så er de ikke bange for smuld - men som du skriver så kan slaggedannelse være et problem.

Nørager trælast sælger grenii piller (8mm), som jeg indtil videre er tilfreds med. Hvis mit fyr kan køre med dem, så kan dit også. Flexheat er et andet mærke du kan se på - en i nabo landsbyen har brugt dette mærke i årevis på hans Biotech uden problemer. Der er også en fyr i Terndrup, som sælger en god lille pille.

Jeg har ikke prøvet de mærker du nævner. Pspack har min kammerat brugt i hans gamle viadrus, han siger der er markant mindre rengøring med dem, og at de holder en god kvalitet.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af MichaelK » 20 sep 2013 19:51

Vores "østriger kvalitetsfyr" skal helst have 6 mm. piller. Jeg fyrer selv med GP, men
har bestilt "IKEA Piller" fra Globalbrænde. Dem har jeg fyret med før, uden problemer.

Dog er det efterhånden meget svært at opdrive 6 mm. piller, syd for grænsen i denne
tid. Pillemadsen melder stort set alt udsolgt, og Globalbrænde har 2-3 ugers
leveringstid.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af JClausen » 23 sep 2013 10:44

Tak nemocharley og MikaelK for rådene.

Jeg kan forstå at der er rift om 6 mm pillerne syd for grænsen. Jeg tror at jeg prøver en af de lokale leverandører.

Med venlig hilsen
JClausen

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af Ugelvig » 23 sep 2013 13:03

Hvad med Stampemøllen... De laver gode kvalitetspiller også i 6 mm... Jeg bruger dem i 8 mm og er yderst tilfreds med dem!Så vidt jeg ved fra dem, har de piller på lager.

http://www.stampemollen.eu/Priser/De-be ... til-prisen Læg også mærke til, at der er 960 kg pr. palle.

Jeg har altid været glad for FlexHeat også, bruger dem i vores træpilleovn. Men det irriterer mig, at der "kun" er 896 kg på en palle... :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


hezi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 feb 2008 13:05

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af hezi » 20 dec 2013 15:30

har selv en biolyt og fyrer med BARLINEK piller (efter min mening den bedste)

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Piller til Biolyt (Biowin)

Indlæg af JClausen » 23 dec 2013 07:21

Tak for kommentarerne. Jeg valgte at prøve en af de lokale leverandører, GB-træpiller. Indtil videre ser det ud som om det går fint. Jeg har dog endnu ikke skullet rense mit fyr, så mit erfaringsgrundlag er nærmest ikke-eksisterende.


Besvar