Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buffertank tilslutning

Spørgsmål vedr. BioWin
Besvar
jesperdyhr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 dec 2017 17:51
Mit fyr: Windhager Biowin 21 eksklusiv
Areal: 264
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Årligt forbrug: 8

Buffertank tilslutning

Indlæg af jesperdyhr » 07 jul 2018 08:48

Hej Forum
Jeg har en Biowin 21 KW der kører som en drøm. Den har 10-12 starter om dagen her i sommer og kører ganske kort (20 min max) i hver start. Jeg tænker at man kan få færre starter og længere brændeperioder hvis man sætter en buffer ind i kredsløbet.
Jeg har en 200 liter Metro vandvarmer, som jeg tænker kan bruges, men hvordan skal den monteres. Den kan meget let tilsluttes på frem og reur som om den var en almindelig radiator, og det vil sikkert give en fornuftig buffervirkning, men måske skal det gøre mere smart?
Jeg hører gerne jeres kommentarer og ideer ...


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Buffertank tilslutning

Indlæg af bennylar » 07 jul 2018 09:17

kan det fyr ikke stilles til kun at starte 2 gange i døgnet, til varmt vand samt lidt evt. gulvvarme..?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

jesperdyhr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 dec 2017 17:51
Mit fyr: Windhager Biowin 21 eksklusiv
Areal: 264
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Årligt forbrug: 8

Re: Buffertank tilslutning

Indlæg af jesperdyhr » 09 jul 2018 09:32

Det kan det muligvis godt, men det ville jo give store udsving i varmen. Der er ikke meget vand i selve kedlen, gulvvarmen og spiralen i VVB'en, så så der er ikke meget varme akkumuleret nogen steder. Derfor ville jeg gerne have en buffer, så det netop kun starter nogle få gange, og bufferen derimellem leverer til gulvvarme og VVB'en.

pendec

Re: Buffertank tilslutning

Indlæg af pendec » 09 jul 2018 12:39

Er det ikke farligt/forkert at bruge vvb som buffertank, hvis du fylder dødt vand inde i den, og ikke kun lader den varme brugsvand op?
(den må aldrig bruges til brugsvand eller sælges som sådan igen)

Hvorfor ikke lade vvb varme vand op ved at fylde den med brugsvand og så varme det max op, derefter lader du pumpen fortsætte med at køre og vvb(buffer) kalde på vand til opvarmning. Der sker så det modsatte at vand som løber igennem holdes varmt af beholderen indtil den er kold.
Det er afprøvet her nogle gange når pillefyr dør, så er det vvb som holder gulvvarmen i live nogle timer efter, jeg har dog ingen varmt vand derefter :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Buffertank tilslutning

Indlæg af pelle » 09 jul 2018 12:57

Så, vidt jeg forstår vil du benytte den 200 liters til buffer for centralvarme vand. Så, ville jeg nok glemme alt om spiralen og blot bruge selve beholderen. Jeg ville sætte et par teer på fremløbet. Den ene tee (nærmest kedlen) en kuglehane på den, og op i bund af beholder (den blå) tilslutning. Den anden tee tilsluttes (Den røde) afgang fra beholder bund. placer en kuglehane Imellem de to teer på fremløbet. Så, kan du lukke af til buffer,hvis det ønskes, ved at lukke for den kuglehane op til beholder og åbne den kuglehane mellem teer. Det burde virke og er billigt at lave på den måde.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar