Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Første "rigtige"vinter

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Henrik Ancher
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 jan 2010 09:16

Første "rigtige"vinter

Indlæg af Henrik Ancher » 20 jan 2010 20:21

Hej alle.
Jeg har med stor interesse siddet og læst mange indlæg de sidste dage,jeg faldt over dette forum ved et tilfælde,da jeg søgte på "Dansk Stoker" her i sidste Weekend.Jeg må sige jeg har fået flere gode idèer til at tune den gamle "T35".
Jeg købte et brugt DS årg.06.i foråret og fik taget mig sammen til at sætte det op her sidst i Oktober.Det brænder glimrende,men!!
Den første måneds tid brugte jeg kun piller,det kørte rigtig godt,ingen slagger,og næsten ingen aske.Kørte faktisk næsten en hel måned uden at skulle rense det,udover røgkanaler forstås.Fornuftig besparelse i stedet for olie,men man kunne vel gøre det til næsten det halve med korn,så jeg fik fat i min halm leverandør og fik en aftale om at jeg kunne hente en trailerfuld hvede ca 1m3.med en vægtfylde på 0.76-0,78 altså små 800 kg.
Så begyndte problemerne.Det gik ud hele tiden,satte mig ned og begyndte at tænke lidt over det,jeg justerede tider og interval,luft og temp. Til sidst var jeg ved at kyle det skide fyr tværs gennem fyrrummet!!!!Men ak,det var for tungt!Jeg satte tiden til det der fungerede med piller, og hældte fifty/fifty piller/korn i tønden,det brændte jo fint.Fik endnu engang blod på tanden,og brugte mange timer i fyrrummet,og idag kører jeg faktist mest korn,blander 1-1,5 sække piller i pr uge,så skide godt.

Spørgsmålet er så hvordan med forbruget,jeg sidder misundeligt og ser flere med et forbrug på 25-35 kg piller i døgnet,med et opvarmet areal på ofte 2-300 m2!!
Gælder det også med den vinter vi har i år med blæst og indtil 2 cifrede -grader??.

Jeg opvarmer ca 160 m2.Deraf 10 m2 gulvvarme.Huset er vel middel isoleret.Jeg bruger et trailerlæs + 100-150kg. piller(45-55 kg.døgn) på ca 3 uger 18-20 dage måske,er det helt i skoven??!

Fyret er med den primitive medfødte styring
Vi spare ikke på varmen ca 24-25 grader.

Jeg gav 16000 for det hele+ en kombi vandvarmer så jeg tror det var en god pris,og jeg er blevet rigtig glad for anlæget.Til foråret overvejer jeg at sætte en anden styring på,men det er ikke noget jeg gider bruge penge på hvis I ikke mener der kan hentes guldstykker i fyret efterfølgende.

De "varmeste" hilsner Henrik (Bornholm)


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af Ulrik » 20 jan 2010 20:43

Med chance for at blive korsfæstet....
Det er det samme med stoker ejere der fortæller om forbrug som lystfiskeren der fortæller om fangsten icon_cheesygrin.gif

Det kan være at folk glemmer at fortælle at de også har solvarme og/eller brændeovn eller anden opvarmningskilde til at supplere med.
MvH Ulrik©

Henrik Ancher
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 jan 2010 09:16

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af Henrik Ancher » 20 jan 2010 20:46

Hvad mener du??Jeg er også lystfisker,jeg fanger altid store fisk!!;)

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af paw » 20 jan 2010 20:58

Hej Henrik, de store fisk jeg får på, falder altid af :cry:

Henrik Ancher
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16 jan 2010 09:16

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af Henrik Ancher » 20 jan 2010 21:03

Hehe,ja det kan der være noget om.Det er altid de RIGTIG store.Der var faktisk engang da jeg var ude med min båd.........!


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af MichaelK » 20 jan 2010 21:31

Hej


Jeg er også lidt lystfisker, men jeg synes der er langt mellem de store fangster icon_cheesygrin.gif

Nå, spøg til side. De 45 -55 kg pr. døgn, er vel ikke så galt. Du spare jo , som du selv
påpeger, ikke på varmen. Jeg har 21 grader, og bruger ca. 36 kg. træpiller/døgn med
de udendørs temperature vi har i øjeblikket. Det er jo de sidste grader i stuetemperatur,
der er de dyreste. Desuden er der jo ikke så mange KW i korn/pilller blandingen, som
der er i en ren påfyldning med piller. Så misundelig synes jeg såmænd ikke du skal være :P



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af Ole S. » 20 jan 2010 21:32

Ulrik skrev:Med chance for at blive korsfæstet....
Det er det samme med stoker ejere der fortæller om forbrug som lystfiskeren der fortæller om fangsten icon_cheesygrin.gif

Det kan være at folk glemmer at fortælle at de også har solvarme og/eller brændeovn eller anden opvarmningskilde til at supplere med.
Hej
Du blir ikke korsfæstet af mig, på dette område. :lol:
Fordi jeg kunne ikke være mere enig, nogle gange er det altså vilde underdrivelser man kan læse sig til. :roll:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af Smut 25 » 20 jan 2010 22:12

Ole S. skrev: Hej
Du blir ikke korsfæstet af mig, på dette område. :lol:
Fordi jeg kunne ikke være mere enig, nogle gange er det altså vilde underdrivelser man kan læse sig til. :roll:
Takker så er det ikke kun mig der sidder og tænker det, har jo næste været flov over og ha været oppe
på 90 kg om dagen er dog nede på 70 kg. :D holder 22 gr i hele huset icon_cheesygrin.gif
Jeg har haft samme vrøvl med ren hvede den første uge gik det tjuhej derudaf også bang
blander også med træpiller nu 60 kg hvede og 20 kg træ piller og lidt kridt det kører super.
jeg har ingen anden varme end et par hyggelys indimellem.
hvis asken er løs og luftig og ikke har ubrændt korn og piller så tror jeg ikke den kan køre meget bedre.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af thy » 20 jan 2010 23:36

30-32 kilo de sidste 6 dage og brændeovn 80% af tiden ca24-25grader
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Første "rigtige"vinter

Indlæg af paw » 21 jan 2010 00:28

Hej alle, da det var rigtig koldt 17-19 minus, brugte jeg 30-35 kg i døgnet, og jeg har kun 72 m2. Men jeg har så næsten isolering, sne på taget er IKKE et problem, det er smeltet inden det når at lande. Forbruget hænger altid sammen med isolering eller mangel på samme. Bare se de nye A+ huse, de producerer mere energi end de bruger.


Besvar