Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

er dansk stoker forum død

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Besvar
Brugeravatar
metalman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 16 jun 2007 06:34
Mit fyr: smedegården DSU 6 3-35kw
Areal: 235 +60 m2 værksted
Brændsel: affalds træ,småkager piller korn
Fremviser gerne i postnummer: 8783
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: ca 8tons hård vinter
Geografisk sted: horsens

er dansk stoker forum død

Indlæg af metalman » 18 aug 2009 19:23

ikke meget der sker herinde.

nogle der har hørt om brænder+kedel er blevet lovlig
alt kan brænde bare spørgsmål om varme og luft


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Fyrteknik » 20 aug 2009 14:19

Har lige talt med en skorstensfejer fra nyborg og der var stadig problemer med godkendelsen for en af hans kunder
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Winther » 02 jan 2010 13:40

Hej og Godt Nytår.

Det er ufatteligt så lidt der sker her, er der ingen som har denne forkætrede kedel/anlæg, eller virker det bare??

Nu har min kørt i snart 3 år rimeligt tilfredsstillende, selvom der nok kunne pines noget mere ud af kornet. Det mest irriterende er støvet fra rengøring, men i forhold til tyske koks er det småting, her var alt sort incl. en selv.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Jens » 10 jan 2010 13:08

Winther skrev:Hej og Godt Nytår.

Det er ufatteligt så lidt der sker her, er der ingen som har denne forkætrede kedel/anlæg, eller virker det bare??

Nu har min kørt i snart 3 år rimeligt tilfredsstillende, selvom der nok kunne pines noget mere ud af kornet. Det mest irriterende er støvet fra rengøring, men i forhold til tyske koks er det småting, her var alt sort incl. en selv.
Hej

Jeg tror såmænd nok at der findes en del af disse anlæg i danske land, men den enkle opbygning og manglen på fancy udstyr og indstillingsmuligheder, gør nok at der er flere kunder i den ældre generation, som nok ikke er så aktive her på nettet.

Det kan jo også skyldes at det er så simpelt at det bare virker :great:
Hvis man har investeret i en mellemstarter eller en anden styring, jamen så kører det jo bare, - i de tre vintre hvor jeg har kørt med træpiller, har jeg endnu aldrig oplevet et driftsstop :great:

Lidt ekstra røgvendere, en anden styring og den kører stabilt med en røgtemperatur mellem 75 og 120 grader, og en udnyttelsesgrad fra > 85 % i november til > 92 i denne kolde tid.
Lige pt hvor det er så hundekoldt kører den så også med en ydelse på 8 - 10 kw i timen, så det skal naturligvis også helst give en høj udnyttelsesgrad.

Men støbejernskedlen er da stadig træls at gøre ren :wink:

Ville gerne over at køre på korn igen (pga prisen :lol: ), men orker ikke slaggerproblemerne det giver, - har du fundet en løsning til det at begrænse det ?
Hvor ofte må du rage slagger ud af herden ?
Hvilken kornsort kører du / andre på ?
Da jeg prøvede, var det med byg og da skulle jeg fjerne slagger minimum en gang i døgnet :evil:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Winther » 10 jan 2010 14:02

Hej Jens.

Jeg har kørt på korn i 3 år og ja, det giver noget extra "svinearbejde" end piller, men set i lyset af de billige kornpriser og at jeg går hjemme, så er det attaktivt. Jeg har kun prøvet hvede iblandet en slat piller og det kører fint. Pillerne holder ild under pause, men den kan sagtens køre på ren korn, gider dog ikke at have risikoen for lortet går ud. Selv her i denne kolde tid fjerner jeg kun slagge en gang i døgnet og kan til nød køre i to dage.
Jeg har en af Smedegårdens kridtfiduser og den virker fint.
Sammenlagt opvarmer jeg ca 200 m2 og bruger ca 6 tons hvede og ca 1 tons piller årligt. Ved hård frost som nu hjælper brændeovnen til, ellers ville forbruget nok ligge noget højere. Lige i tiden bliver der også brugt ganske meget varmt vand til hestene.
Sidste år havde jeg kun et par enkelte driftstop, hvilket var helt klart "fejl 40" og det kan man kun laste sig selv for.

Jeg har overvejet en anden styring, men er ikke kommet længere. Røgtemperaturen ligger på ca 120-140, dog noget højere hvis kosten ikke har været brugt nogle dage.

Min kammerat påtænker at anskaffe samme anlæg, er der stadig vrøvl med godkendelse??
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Jens » 10 jan 2010 14:24

Nej, der skulle ikke være vrøvl med godkendelsen. Den er kommet med på Miljøstyrelsens positivliste,

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndigh ... purt%23%23

Vælg listen opstillet efter producentnavn og centralvarmekedler, der står den under Smedegaarden Nr.Vollum.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Ole S. » 10 jan 2010 15:48

Winther skrev:Hej Jens.

Jeg har kørt på korn i 3 år og ja, det giver noget extra "svinearbejde" end piller, men set i lyset af de billige kornpriser og at jeg går hjemme, så er det attaktivt. Jeg har kun prøvet hvede iblandet en slat piller og det kører fint. Pillerne holder ild under pause, men den kan sagtens køre på ren korn, gider dog ikke at have risikoen for lortet går ud. Selv her i denne kolde tid fjerner jeg kun slagge en gang i døgnet og kan til nød køre i to dage.
Jeg har en af Smedegårdens kridtfiduser og den virker fint.
Sammenlagt opvarmer jeg ca 200 m2 og bruger ca 6 tons hvede og ca 1 tons piller årligt. Ved hård frost som nu hjælper brændeovnen til, ellers ville forbruget nok ligge noget højere. Lige i tiden bliver der også brugt ganske meget varmt vand til hestene.
Sidste år havde jeg kun et par enkelte driftstop, hvilket var helt klart "fejl 40" og det kan man kun laste sig selv for.

Jeg har overvejet en anden styring, men er ikke kommet længere. Røgtemperaturen ligger på ca 120-140, dog noget højere hvis kosten ikke har været brugt nogle dage.

Min kammerat påtænker at anskaffe samme anlæg, er der stadig vrøvl med godkendelse??
Hej
Øhh varmt vand til hestene??? Du er vel klar over at varmt vand fryser før end koldt vand, har jeg ihvertfald hørt.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Winther » 10 jan 2010 16:31

Hej Ole.

Faktisk har vi oplevet det modsatte, hestene får vand i det fri og her har vi kunnet holde vandet stort set isfri i 2 døgn under den hårde frost. Det kan vi ikke med koldt vand fra hanen.
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

Brugeravatar
Uthsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 23 okt 2009 19:36
Mit fyr: Woody 24kw, opop 418, samt Atmos DC32s.
Areal: 255 m2
Brændsel: Træpiller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: 9460 Brovst/Nordjylland
Kontakt:

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Uthsen » 10 jan 2010 17:18

Jeg har også hørt den, men mener nu også at det er en skrøne, da jeg en dag satte mig for at prøve det efter.

Det kolde vand frøs først, hvilket egentligt også er logisk nok. Men måske videnskaben ikke er enig i dette, men det kolde vand frøs nu først den dag i hvert fald... icon_cheesygrin.gif

Det varme vand skal jo først køles ned til nul grader fra måske 70 grader, og det tager tid. Det kolde vand på ca. 5 grader kan jo meget hurtigere afkøles til under nul grader...
Med Venlig Hilsen
Uthsen....

"Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt"

"Rigtige mænd får enæggede tvillinger"

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: er dansk stoker forum død

Indlæg af Ole S. » 10 jan 2010 18:47

Uthsen skrev:Jeg har også hørt den, men mener nu også at det er en skrøne, da jeg en dag satte mig for at prøve det efter.

Det kolde vand frøs først, hvilket egentligt også er logisk nok. Men måske videnskaben ikke er enig i dette, men det kolde vand frøs nu først den dag i hvert fald... icon_cheesygrin.gif

Det varme vand skal jo først køles ned til nul grader fra måske 70 grader, og det tager tid. Det kolde vand på ca. 5 grader kan jo meget hurtigere afkøles til under nul grader...
Hej
Ok videnskabelige undersøgelser, må jeg selvfølgelig respektere. icon_cheesygrin.gif
Spøg til side, mener at det er noget med iltindholdet i vandet. Men sikkert en der kan forklare bedre.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar