Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optænding på DSU17

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Besvar
Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Optænding på DSU17

Indlæg af Allrounder » 19 jun 2023 17:41

Vi har et DSU17, som var monteret da vi overtog huset (ville ikke have været vores valg, men nu står det der jo), el-tænderen - eller hvad den nu hedder - er stået af, de varmer ikke mere. Når blæseren går i gang, plejer man at kunne se lidt glød i det midterste hul og det varer ikke længe før pillerne foran hullet fænger. Nu er der ingen glød, pillerne fænger ikke, fyret tænder ikke op. Forsøger et par gange, inden det går i alarm, og så har det jo nærmest overfyldt brændkammeret med piller.

Jeg har lige været inde i service-menu'en og kørte en test på tænder og blæser, der kommer kun kold luft ud af den. Så tænderen er jo nok færdig.

Er der nogen, der har noget vejledning og/eller tegninger/billeder eller andre tips, hvordan jeg kan få det tjekket, evt. lavet? Lige nu er jeg noget handicappet af et gipsben, så har lidt svært ved at kravle rundt bag fyret, men det løser sig jo nok. Kan man overhovedet få reservedele mere? Eller passer noget fra et andet fyr? Udskiftning klarer jeg selv, bare jeg har stumper - og er blevet nogenlunde mobil igen.

Så vidt jeg har fået indtryk er at Dansk Stoker eventyret drejede sig om hurtigt tjente penge og så konkurs... Og nu står man så her...
Senest rettet af Allrounder 19 jun 2023 18:08, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Optænding på DS17

Indlæg af MichaelK » 19 jun 2023 17:48

Kender ikke fyret, men på de fleste stokere/pillefyr, kan man slippe afsted
med en manuel optænding. Skulle det mon ikke være muligt her?

Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke løser problemet med den defekte
eltænder, men så man man i det mindste få varmt vand.

Har Du prøvet på www.danskstoker.dk ?


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Re: Optænding på DSU17

Indlæg af Allrounder » 19 jun 2023 18:42

Har lige været ude og tænde op igen med optændingsblokke, gjorde jeg også i aftes, så vi havde varmt vand. Er bare lidt bøvlet, og skal så jo gøres en gang om dagen, for at holde temperatur på varmtvandsbeholderen. Og der skal lidt held til at der holdes liv i optændingsblokkene, enten puster blæseren dem ud eller de bliver dænget til med piller... Nå, men som nødløsning går det her i "sommervarmen".

Har kigget på danskstoker.dk og også set at reservedelssalg er gået over til Leif Buller (Sodborg, fandt jeg ud af, da jeg googlede lidt). Virker ikke videre seriøst - på hans facebook profil står at han har arbejdet hos "Danskstoka" :-) blandt meget andet... Men må prøve at ringe til manden i morgen og høre ad.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Optænding på DSU17

Indlæg af Jens » 19 jun 2023 19:01

Som alternativ til tændblokke kan der bruges træpiller lagt i blød i sprit, som opbevares i tætsluttende beholder.
Sådan 2 dl træpiller synes jeg virkede perfekt, da jeg havde en dsu 6, som ikke havde eltænder.
Solgte den iøvrigt som reservedele til netop Leif Buller, min opfattelse var, at det er en okay og reel mand.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Re: Optænding på DSU17

Indlæg af Allrounder » 20 jun 2023 16:50

Også en idé med spritten...

Det med useriøs var nu også mest møntet på DSU, deres hjemmeside (utroligt, den stadig er oppe) og markedsføring... De har jo ikke lige fået rosende ord herinde, kvaliteten er vist ikke noget at skrive hjem om, vores skorstensfejer anbefalede tidligere ejer netop IKKE at købe det fyr - og han gjorde det alligevel, dokumentationen, der fulgte med fyret er nærmest ubrugelig. Men tak for din vurdering af manden!

Men nu er det installeret, i øvrigt sammen med en ret så eventyrlig setup på varmeanlægget, som er skruet sammen af vist nok en elektriker, der har skrabet sammen hvad han kunne finde bag i en vvs-varevogn...

Nå, foreløbig må jeg se om jeg kan få det til at køre igen, så må jeg se om jeg tager en stor vinkelsliber og saver det hele ned og starter forfra med rørlægning og opsætning ved lejlighed. Eller endnu bedre: Få sig et ordentligt pillefyr i samme ombæring.

Skulle man have varmepumpe, ville der nok skulle ombygges gevaldigt på hele ejendommen (hovedhus er gammel skole fra 1832), lige nu er der en skøn blanding af støbejernsradiatorer, moderne pladeradiatorer (ved indervægge, ikke under vinduerne) og gulvvarme på samme streng... Og jeg har ikke råd til det - og i øvrigt heller ikke meget lyst til at rive næsten alle gulve op for at installere gulvvarme over det hele.

Nåede ikke lige at ringe til ham i dag, må prøve i morgen. Måske er jeg jo så heldig at han har en el-tænder liggende.


Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Re: Optænding på DSU17

Indlæg af Allrounder » 22 jun 2023 14:24

Så har jeg lige snakket med Leif, han havde ikke stumper til 17'eren, men henviste til Søren fra Beck-Ballum - 30km herfra. Han har tænderne til DSU17, så kører derover i morgen og henter den. Så må jeg se hvornår jeg er frisk nok til at kravle ind bag fyret og få den skiftet. Satser på at det kan gøres med en smule omtanke og fingersnilde


Besvar