Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Testresultater af Dansk stoker

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Brugeravatar
metalman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 16 jun 2007 06:34
Mit fyr: smedegården DSU 6 3-35kw
Areal: 235 +60 m2 værksted
Brændsel: affalds træ,småkager piller korn
Fremviser gerne i postnummer: 8783
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: ca 8tons hård vinter
Geografisk sted: horsens

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af metalman » 01 sep 2008 21:25

hvad blev enden endeligt på det med om den var godkendt eller ej.
jens har du evt et diagram over hvordan du har monteret den Pavitronic-styring, kunne være man skulle lege med at få sat sådan en på
alt kan brænde bare spørgsmål om varme og luft


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af Julehund » 02 sep 2008 05:46

ikke for at blande mig.. (eller lave reklame) men vælger du en styring fra technomatic, kan du få en masse hjælp og fif fra alle "liagro-drengene" hvis der er nogen der piller ved "banditten" er det dem!! jeg har selv fået indputs til en styring som jeg monterede på et stoker fyr fra gejs! (og det køre bare der ud af!! :great:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af Jens » 02 sep 2008 11:40

Om den er godkendt eller ej, kan der endnu ikke svares på :-(

Har talt med Miljøstyrelsen, - ifølge brændeovnsbekendtgørelsen, skal de modtage en kopi af prøvningsattest, - de har indtil videre modtaget over 500 prøvningsattester, herunder også en på DSU 6 fra Dansk Stoker (Smedegården Nr. Vollum).

MEN de kan/vil ikke svare, før de har gennemgået alle attester med hensyn til prøvningsresultater, akkreditering af prøvningsinstitut osv.

NÅR de har gennemgået alle, så vil de lave en hjemmeside hvoraf resultaterne vil fremgå (i løbet af efteråret), - men de vil ikke offentliggøre resultat for nogle importører/producenter, før alle er gennemgået.
Dette for at undgå tvivl om, hvorvidt en producent/importør ikke er på listen fordi pågældende anlæg ikke er godkendt eller om det blot skyldes at Miljøstyrelsen ikke har nået at behandle den indsendte attest.

Så svaret blæser i vinden, - sikkert det samme der er gældende i KL-sagen :-(

Angående Pavitronic-en, så får den strøm fra strømudgang til blæser på den Oprindelige Styring (OS), kedelsetpunkt er så hævet til 85 grader på OS, så er der altid strøm til Pavi, der har et setpunkt på 65 grader.
Overkogssikring på den OS virker stadig, da følerne stadig er monteret.
Blæser og snegl kobles til Pavi, ny røgtemperaturføler og ny kedeltempføler kobles også til Pavi.
Det var vist ca det.

Men vil ikke afvise at en TM3006, kan være bedre og med betydelig mere support herinde, men jeg kiggede lidt på prisen dengang, og så havde den en funktion jeg syntes kunne være smart, men jeg har glemt, hvad det var - så det har nok ikke være vigtigt, når det kom til stykket ;-))

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af Ulrik » 02 sep 2008 12:05

Jens skrev:Om den er godkendt eller ej, kan der endnu ikke svares på :-(
Jo,man kan se på deres hjemmeside at skorstenfejerne ikke vil godkende den.
Yderligere kan man læse lidt på EN 303-5 og se at de anvendte målinger IKKE lever op til den (se mit tidligere indlæg)

Jeg er ikke i tvivl.
MvH Ulrik©

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af Jens » 02 sep 2008 12:32

Nej, jeg tror det såmænd heller ikke. Men da jeg ikke kan fremlægge et endegyldigt bevis, så må tvivlen komme den anklagede til gode.
Jeg havde jo netop håbet at få det endegyldige svar ved Miljøstyrelsen, men desværre ikke endnu :-(

Problemet med skorstenfejerne er at de heller intet har at rette sig efter, før listen fra Miljøstyrelsen er færdig. Hvilket resultere i at hvad der kan godkendes i den ene kommune, kan blive kasseret i en anden.
Ingen skal bilde mig ind at alle skorstenfejere har styr på hvilke udenlandske institutter, der er akkrediterede og nej heller ikke skorstenfejerlauget.
Der findes så mange institutter, og det skulle undre mig meget om nogle af de mere ukendte ikke alligevel er godkendte gennem et større institut.

Og da Miljøstyrelsen endnu ikke har besluttet, hvordan de vil gribe det an, hvis de modtager attester der ikke er i orden, - så er det vist for tidligt at dømme nogle endegyldigt.
For muligvis vil der blive bedt om attest fra anerkendt institut, - er den i orden så kommer firmaet jo også på positivlisten, og det er jo med tilbagevirkende effekt, hvis der ikke er ændret på fyret i mellemtiden.

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af Ulrik » 02 sep 2008 13:12

Jeg er godt klar over problematikken, men jeg er alt andet end enig.

Det handler ikke om at tvivlen skal komme den anklagede tilgode.
Men det handler om at tvivlen skal være afgørende i forhold til om anlægget kan anbefales til forumets brugere.
Netop for at undgå den situation hvor en bruger har købt om monteret et anlæg som han efterfølgende IKKE kan få godkendt og derfor ikke må tage i brug.
Vi sidder her ikke for forhandlernes skyld, vi sidder her for brugernes skyld.
Derfor vil brugeren altid være det primære.
MvH Ulrik©

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Testresultater af Dansk stoker

Indlæg af Jens » 03 sep 2008 14:24

Vi er måske alligevel ikke helt uenige, Ulrik.
For jeg håber da bestemt IKKE nogle kunne finde på at købe ved Smedegården, før den optræder på positivlisten ved Miljøstyrelsen.
Synes egentlig også at det jeg har skrevet, burde få alarmklokkerne til at ringe!!
Grunden til at jeg skrev svaret fra Miljøstyrelsen, var også netop at for at folk som er i tvivl kan vide, at der kommer altså en officiel liste, som man kan rette sig efter, - så vent, hvis det er et sådan fyr man har kig på.

Måske kommer den på listen, så er det godt for dem (og os, der har et sådan fyr), og hvis ikke, så bliver der nok ro på dem (og vi der har et sådan fyr, hænger på den til vi skrotter den).

Vi er i hvertfald enige om at det er brugerne, der er i højsædet, - synes nu heller ikke jeg har kæmpet forhandlernes sag ;-)

Mvh Jens
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar