Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

90 grader?

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Besvar
Carsten1985
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 sep 2014 00:01

90 grader?

Indlæg af Carsten1985 » 11 sep 2014 00:07

Hejsa

Jeg er ny her og generelt helt ny bruger af fyr overhovedet.

Jeg bor på en lejet gård og der er kommet et sprit nyt DSU 6 op herude.
Vi fik det sat igang her forleden MEN!

Jeg fik at vide det skulle køre omkring de 60 grader (den måler der sidder over lågen ind til brandkammeret) den er oppe på 90 og huset er
stegende varmt (gulvvarme i stuen og radiatorer på 1.)

Jeg ville tro at fyret skulle gå ud når det blev så varmt? (alarmen er da sat på ca. 85 grader) men der går ikke længe fra blæseren er gået ud til den begynder at fyre op for luften igen og smide piller ind.

Er det mig der er helt galt på den? eller skal jeg bare lade det være og skrue ned for varmen til gulvarmen? (den står på ca. 45 grader nu, det vand der kommer ind i huset)

I må gerne snakke til mig som om jeg var født igår, for jeg aner INTET om det her, andet end at jeg skal holde beholderen til piller "til ilden" så den ikke løber tør. og pas på med forkortelser :P


dannidines

90 grader?

Indlæg af dannidines » 11 sep 2014 00:15

90 grader? Jeg ville slukke for fyret natten over og ringe til udlejer/montør imorgen.

Noget kunne tyde på en fejl..

Carsten1985
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 sep 2014 00:01

90 grader?

Indlæg af Carsten1985 » 11 sep 2014 00:18

Det er lige netop det jeg frygter, men jeg skal være ærlig, jeg ANER ikke hvordan man skal gøre det.

om man bare rykker stikkene ud eller om man sjasker vand ind i fyret eller hvordan? (sidstenævnte var bare for at illustrere hvor ny jeg er til det her med fyr)

dannidines

90 grader?

Indlæg af dannidines » 11 sep 2014 00:35

Carsten1985 skrev:Det er lige netop det jeg frygter, men jeg skal være ærlig, jeg ANER ikke hvordan man skal gøre det.

om man bare rykker stikkene ud eller om man sjasker vand ind i fyret eller hvordan? (sidstenævnte var bare for at illustrere hvor ny jeg er til det her med fyr)

Jeg kender ikke fyret (googlede det) og umiddelbart lyder det ikke som et godkendt fyr efter de nye EN303-5 klasse 5 (men kan sagtens være det trods min undren)

Hmm, fyr evt. dine radiatorer op på 5 i de rum hvor du kan holde det ud og stop pillefødningen = fyret brænder ud og køles.

Men er du i tvivl, ring til udlejer

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

90 grader?

Indlæg af Jens » 11 sep 2014 00:40

Hvor mange "knapper/æsker" er i din styring ?
Standard styringen:
- har 2 termostater til venstre, derefter 2 relæer - den ene styrer hvor længe sneglen kører og den anden hvor længe mellem sneglen kører, og længst til højre en rød "æske" med overkogs/max termostat.

Er det en sådan styring du har? - eller er der også en "mellemstarter", hvor der vist er 4 relæer mere ?

Hvad står de 2 termostater til venstre på ?
Termostaten til længst til venstre bestemmer, hvornår fyret tror det er gået ud, skal nok stå på ca 48 grader, - lavere hvis der kan kommer voldsomt forbrug, som får kedeltemp til at dykke kortvarigt, måske lidt højere hvis der altid er jævnt forbrug.

Termostaten næst efter "bestemmer" kedeltemperatur, dvs den fyrer indtil den denne temp nås plus det difference på termostaten er sat til (den lille justering på termostaten), fyrer du med piller så sæt termostaten på 60 grader.
Når denne temp er nået, så holder fyret stille indtil temp er faldet under setpunkt minus difference, hvorefter det starter igen, (hvis det da ikke er gået ud i mellemtiden)

Dit problem tyder på du har den store styring med mellemstarter (det andre kalder pausefyring), og at den fyrer for meget ind, - den skal kun lige kunne holde ild/gløder nok i kedlen til at den starte igen, når temp er faldet under setpunkt.
Jeg ved ikke hvordan det justeres, men brugsanvisningen må kunne fortælle dig, hvordan du får den til at køre mindre ind og holde længere pauser mellem den gør det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Carsten1985
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 sep 2014 00:01

90 grader?

Indlæg af Carsten1985 » 11 sep 2014 00:55

Jens skrev:Hvor mange "knapper/æsker" er i din styring ?
Standard styringen:
- har 2 termostater til venstre, derefter 2 relæer - den ene styrer hvor længe sneglen kører og den anden hvor længe mellem sneglen kører, og længst til højre en rød "æske" med overkogs/max termostat.

Er det en sådan styring du har? - eller er der også en "mellemstarter", hvor der vist er 4 relæer mere ?

Hvad står de 2 termostater til venstre på ?
Termostaten til længst til venstre bestemmer, hvornår fyret tror det er gået ud, skal nok stå på ca 48 grader, - lavere hvis der kan kommer voldsomt forbrug, som får kedeltemp til at dykke kortvarigt, måske lidt højere hvis der altid er jævnt forbrug.

Termostaten næst efter "bestemmer" kedeltemperatur, dvs den fyrer indtil den denne temp nås plus det difference på termostaten er sat til (den lille justering på termostaten), fyrer du med piller så sæt termostaten på 60 grader.
Når denne temp er nået, så holder fyret stille indtil temp er faldet under setpunkt minus difference, hvorefter det starter igen, (hvis det da ikke er gået ud i mellemtiden)

Dit problem tyder på du har den store styring med mellemstarter (det andre kalder pausefyring), og at den fyrer for meget ind, - den skal kun lige kunne holde ild/gløder nok i kedlen til at den starte igen, når temp er faldet under setpunkt.
Jeg ved ikke hvordan det justeres, men brugsanvisningen må kunne fortælle dig, hvordan du får den til at køre mindre ind og holde længere pauser mellem den gør det.

Hej Jens.

Det er sådan en her, http://www.danskstoker.dk/styrebokse#!/ ... ry=9889053 den store af slagsen som du nævner.

Det ser ud til at den er indstillet rigtigt. kold = 40 grader, drift = 60 grader T1 og T2 er det montøren der har sat det og alarmen er sat til ca 85 grader.

Når jeg kigger på boksen lige nu står måleren på 90 grader, den røde diode på alarmen/relæet lyser. Det samme gør den på drift-relæet.

Så vidt min logiske sans rækker her, virker det til at alarmen ikke slukker for fyret, men sætter den på pause? for en gang i mellem slukker blæseren og når jeg kigger ind så ser det ud til at "dø ud" men lige inden det dør, så starter blæseren igen og den begynder at føde igen, og så kører vi videre.

Det skal siges at måleren hele tiden står på ca. 90, den falder ikke ti grader, hvis overhovedet 5, før den begynder igen.

Jeg snakkede kort med leverandøren idag og han nævnte noget om luftbobler ved måleren.
Han bad mig skrue lidt på de to første relæer og lidt (har glemt hvordan helt præcist) men han mente vandet stadig var 60 grader?

Jeg er totalt forvirret og egentlig vil jeg bare gerne have det ikke springer i luften :P

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

90 grader?

Indlæg af Jens » 11 sep 2014 01:05

Har du en knap på siden, hvor du kan skifte mellem drift og opstart ? - den skal stå i drift, ellers virker "kold relæet" ikke, men det burde ikke influere på max termostat.
Hmm, tyder på en fejl, når den røde relæ lyser, - så burde den klippe strømmen.

At driftrelæet lyser tyder på at temperaturføler til den ikke sidder rigtigt, den er vel ikke faldet af ?

Der sker intet ved at bare slukke på kontakten, så vil ilden stille dø ud og kedeltemp når ikke at stige yderligere, ellers er et effektivt middel til hurtigt varmeforbrug at åbne et par varmtvandshaner, så skal vvb-en hurtigt tage noget varme.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Carsten1985
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 sep 2014 00:01

90 grader?

Indlæg af Carsten1985 » 11 sep 2014 01:12

Jens skrev:Har du en knap på siden, hvor du kan skifte mellem drift og opstart ? - den skal stå i drift, ellers virker "kold relæet" ikke, men det burde ikke influere på max termostat.
Hmm, tyder på en fejl, når den røde relæ lyser, - så burde den klippe strømmen.

At driftrelæet lyser tyder på at temperaturføler til den ikke sidder rigtigt, den er vel ikke faldet af ?

Der sker intet ved at bare slukke på kontakten, så vil ilden stille dø ud og kedeltemp når ikke at stige yderligere, ellers er et effektivt middel til hurtigt varmeforbrug at åbne et par varmtvandshaner, så skal vvb-en hurtigt tage noget varme.

Jeg tror også at det alarm relæ er defekt, hvis jeg skal være ærlig, enten det eller temp. føleren. (jeg kan ikke se noget der sidder løst så vil tro den sidder på endnu?)

Den står på drift, den har haft stået på start, men blev instrueret i at sætte den på drift (hvilket giver mening)

Jeg tror jeg river stikket ud, så burde det jo som du siger gå ud, så er jeg da i sikkerhed og huset skal nok holde varmen til i morgen, det er jeg ikke et sekund i tvivl om :)

så må jeg ringe efter udlejer i morgen :)

tak for hjælpen til alle, det er fedt der er nogen der kan og vil give en hånd med :)

Eine
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 sep 2014 22:20

90 grader?

Indlæg af Eine » 12 sep 2014 22:54

Hej, Er der nogen der ved om der findes en ordentlig manual til den store styreboks fra Dansk Stoker? Så det er til at forstå hvad indstillingerne på mellemstarteren betyder.
Mvh Einae


Besvar