Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Kennetga
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 feb 2014 19:03
Mit fyr: Dansk stoker
Areal: 270
Brændsel: piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Geografisk sted: Klitmøller

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af Kennetga » 26 apr 2014 19:13

Hej
Jeg overvejer at investere i en DSU 6 til opvarmning af 270m2 to plans hus med isolering anno 1973 :wink: Jeg vil primært fyre med træpiller, men i perioder hvor jeg er hjemme tænker jeg også at fyre med brænde.

Jeg er særligt intresseret i at høre om jeres erfaringer med den røggaskøler som er kommet på anlægget for at få virkningsgraden op, er lidt nysgerrig efter at se den invendig så, hvis en vil tage et billede og lægge op eller sende mig på kennetgandreasen@gmail.com vil det være super. Derudover, hvor tit skal røggaskøleren renses og er det til at gøre uden for meget besvær?

Hvilke inputs er det "mellemstarteren" reagerer på, jeg kunne godt bruge en præcis beskrivelse af dennes funktion :roll:
Jeg overvejer at bruge den gamle varmtvandsbeholder fra det nuværende oliefyr, mon det kan lade sig gøre?

På forhånd tak for gode inputs

/Kennet


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af HR LUCCA » 27 apr 2014 21:53

Du kan måske bruge dette gamle link viewtopic.php?f=158&t=8095 men hvorfor ikke købe et moderne pillefyr :wink: mange der kan fyre med andet end piller , fyre kun med piller , det er langt det nemmeste icon_cheesygrin.gif , efter jeg har fået pillefyr har jeg ikke brugt min brænde ovn :lol:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af timkenneth » 28 apr 2014 07:23

hvor mange rummeter regner du med at bruge?
du skal have akkumulering på hvis du vil bruge træ. det går ikke at håndfyre i sådan et anlæg, det vil du ikke kunne styre og få en skidt forbrænding samt svine din kedel til.

Kennetga
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 feb 2014 19:03
Mit fyr: Dansk stoker
Areal: 270
Brændsel: piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Geografisk sted: Klitmøller

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af Kennetga » 28 apr 2014 12:32

Tak for jeres input. Jeg kunne stadig godt tænke mig at høre fra folk som har erfaring med røggaskøleren og meget gerne et billede med lågen afmonteret. \n\nTimkenneth, jeg ved ikke hvor mange rummeter jeg kommer til at bruge. Jeg har nu ellers kendskab til folk som med held supplerer med brænde i anlægget så længe man ikke fylder den med brænde, men lægger i efter forventet forbrug...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af Tom_AT » 28 apr 2014 13:18

Men hvorfor? Bare fordi nogen føler det virker for dem behøver det jo ikke være en korrekt eller optimal løsning.

Disse kombi-løsninger er altid skrammel, og medfører kun ringe fyringsøkonomi. Taler desværre af erfaring.


snorebissen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jan 2014 21:24
Mit fyr: Dsu 6 fra 4/2014 & olie
Areal: 150 + 100
Brændsel: korn & brænde, olie
Fremviser gerne i postnummer: 5400
Geografisk sted: Nordfyn

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af snorebissen » 30 apr 2014 21:10

Hej Kennet

Jeg startede min DSU 6 op 2 påske dag, så mine erfaringer er ikke de største inu.

Men jeg har kendskab til 3 andre som alle er sat op iløbet af det sidste år.

Fyr 1: Er monteret foråret 2013, uden røggaskøler. Det er monteret med en 300l akkumuleringstank.
Her bliver der fyret med træpiller, og når han er hjemme, og i lav last perioder bliver der fyret med træ.
Erfaringen er her at træ hurtig fyre 300L op.

Fyr 2: Er monteret i januar 2014, med røggaskøler, uden tank.
Her køre det på korn med 2-5% træpiller i.

Fyr 3: Er monteret i marts 2014, med røggaskøler, uden tank.
Også her køres med korn og 2-5% træpiller.

Alle 3 har mellemstarter.

Fyr 4: ( Mit fyr ) Er monteret i April 2014, med røggaskøler, 1000l akkumuleringstank og Scheider Rondo skorsten.
Jeg har ikke mellemstarter, men har lavet min egen, da jeg har lidt andre ting som jeg ønsker mig at får med i styringen.
Jeg fyre også med korn + lidt træpiller, men supplere også med træ.
Jeg vil gå det næste stykke tid og prøve mig lidt ( meget ) frem til at få det til at køre rent korn.

Røggaskøleren er lavet af rustfri indvendig, og man kan pille begge sider af. ( Sider med 6 skruger hver).

Ind til nu har jeg ikke set røg temperaturen være over 80 grader, selv ved fyring med træ.

Mvh Jimmy

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af Tom_AT » 30 apr 2014 21:54

"Erfaringen er her at træ hurtig fyre 300L op."

Man fristes til at sige: "No shit Sherlock" :D

men godt at høre det hele kører.
Jeg ville nu alligevel aldrig vælge en kombi-løsning.

Kennetga
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 feb 2014 19:03
Mit fyr: Dansk stoker
Areal: 270
Brændsel: piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Geografisk sted: Klitmøller

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af Kennetga » 30 apr 2014 22:06

Hej Jimmy
Tak! For information, jeg er spændt på at høre mere om dit anlæg når du får lidt erfaringer med det. Jeg tror også at jeg ender med at lave mellemstarter funktionen selv plus hvad jeg ellers finder på. Jeg er også forberedt på at skulle anskaffe en tank på et tidspunkt for at kunne få ordentlig fut i brændefyring.
Hvor tit renser du slagger ud når du fyrer med korn?
Det træ du har prøvet med er det bare lagt i hærden også har du kørt med blæseren eller har du mekanisk trækregulator på også?
Får du røggassen til at kondensere i køleren?

Jeg vil være super taknemmelig hvis du vil tage et billede af røggaskøleren indvendig en dag ved lejlighed

/Kennet

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af HR LUCCA » 01 maj 2014 12:39

[quote="snorebissen"]Hej Kennet

Jeg startede min DSU 6 op 2 påske dag, så mine erfaringer er ikke de største inu.

Men jeg har kendskab til 3 andre som alle er sat op iløbet af det sidste år.

Fyr 1: Er monteret foråret 2013, uden røggaskøler. Det er monteret med en 300l akkumuleringstank.
Her bliver der fyret med træpiller, og når han er hjemme, og i lav last perioder bliver der fyret med træ.
Erfaringen er her at træ hurtig fyre 300L op.




Der vil jeg godt komme med et spørgsmål angående til fyr 1 , hvorfor fyre med brænde forår/efterår, vil det ikke være bedre med piller når der ikke er brug for så meget varme , og så bruge brændet om vinteren ?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Røggaskøler mm på Dansk stoker

Indlæg af Jens » 01 maj 2014 22:05

Hej Kennet

Nu er jeg jo ejer af en sådan DSU6, installeret tilbage i januar 2007. Jo, jo - den har da leveret varmen alle vintrene, men jeg synes måske nok, at du skulle gøre dig den ulejlighed at prøve at se på et par andre fyr også.

Da jeg købte den, vidste jeg ikke så meget om stoker og pillefyr, og var også så naiv at jeg stolede på hvad sælgeren (=producent og indehaver) fortalte om fyret.

Rent korn kræver et stort og JÆVNT forbrug, for at det er til at holde ild i, - til gengæld kan det give nogle gode røggaseksplosioner, når ilden er for længe om at komme i gang efter en pause.
Tilsat 10% træpiller så går det bedre med at holde ild i det, MEN korn og træpiller skal blandes (evt også med kridt) og der skal fjernes slagger en gang i døgnet, måske kan det nogen gange klemmes op på hver anden døgn.
Så efter 1½ vinter og kornet brugt, så har der ikke siden været korn i den.
Helt ærligt, så er der mange andre og bedre ting at bruge tiden på, end at blande korn med træpiller og rage slagger ud, - plus skal man lige huske på, hvor kort tid man kan være hjemmefra, uden der er nogen der skal passe fyret for en.

Jeg har aldrig fyret med træ i den (har en Atmos ved siden af), men tvivler på at den udnytter brændet bedre end en gammel Salamander kedel, - røggaskøleren vil hjælpe lidt på det, men en kokskedel baseret på gennemforbrændingsprincippet vil aldrig udnytte træet ordentlig, da de brændbare gasser vil suse uforbrændte ud af skorstenen.

Jeg synes virkelig du skulle overveje noget lidt mere moderne og uptodate, - i min verden bør minimumskravet være fyret kan modulere jævnt fra minimum til maksimum ydelse, og at det kan tænde selv. Kan det ikke det, er det om ikke ubrugeligt om sommeren, - så i hvert fald meget uøkonomisk at køre med. Og DSU-en er ingen undtagelse, den soder fuldstændig til med de temperaturer der er nu.
Slukkede min i første uge af april, og den kører endda med en TM3006 styring, og kan modulere ganske langt ned.

Synes du skulle kigge på et rigtigt pillefyr, - Scotte, MGM eller andet som baserer sig på nutidens teknik og viden, og ikke et fyr, som hænger i fortiden, og hvor der ingen udvikling er sket siden de første relæstyrede stokere kom på markedet.
Uden at vide, hvad importøren siger til det, - så tror jeg faktisk at MGM vil være rigtig god til korn, med det selvrensende brændehoved og så vidt jeg ved også varmluftstænding, - den gad jeg godt prøve.

Brændet synes jeg du skal sælge til nogen med enten et rigtigt brændefyr eller brændeovn.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar