Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

klimosz kl 15

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Besvar
HenrikJensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 apr 2014 20:59

klimosz kl 15

Indlæg af HenrikJensen » 03 apr 2014 21:15

Hej folkens.

Min mutter står i den situation at hun lige er flyttet ind i et hus på godt og vel 100kvm2 2.etagers, stue etagen er opvarmet med radiatore og så er badeværelset i kælderen med et radioator monteret osse. fyret står standeret op i kælderen i fyrrummet.
Problemet er så at det har et pokkers højt forbrug af piller, godt 25-30kg om dagen.
Har læst lidt frem og tilbage herinde omkring indstilling af sådan en skidrik, og har printet en masse ud fra forskellige forum's som jeg vil tage med hjem til hende en dag og afprøve, men jeg er osse klar over man ikke bare indstiller fra den ene dag til den anden.
Men har læst at lige denne model skulle heller ikke gå for at være den mest økonomiske, de der boede der før fra flyttede pga varme regningen var for høj (godt 1t om mdr.)
jeg har et link til fyret her, og kan fortælle at fyret er indstillet efter den vejledende indstilling til træpiller herefter, da folk har rodet for meget med det inden de fra flyttede huset, så starter fra bunden af.

http://www.fyrteknik.dk/manual%20KL%20stoker.pdf

U0=65 (ønsket kedeltemperatur)
U1=5sek (driftstid på sneglen)
U2=20sek (pause mellem sneglens driftintervaller)
U3=20min (pausefyringsinterval)
U4=10sek (Blæseren) er ikke angivet i manual, men må være blæseren?


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

klimosz kl 15

Indlæg af timkenneth » 03 apr 2014 22:23

inden du ændre noget i indstillinger (ved ikke engang hvor meget man kan finindstille en sådan KL) skal du have den rengjort 100%
og så skla du sikre dig alle røgvendere, turbolatorer eller hvad der nu er i sådan en kedel er sat i.
kender du røgtemp?

derefter skal du fortælle om isoleringsgrad af hus og hvordan ellers rørføring er isoleret.
kender du et tidligere forbrug af olie?

HenrikJensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 apr 2014 20:59

klimosz kl 15

Indlæg af HenrikJensen » 07 apr 2014 18:57

hey hey. vil undskylde for jeg ikke lige svarer her inde hverdag, men vil så sige at det var første gang jeg så til fyret i søndags, og var meget målløs over hvor møg beskidt det fyr var oppe i røgkammeret, alle kanaler og skorsten var fuldstændigt lukket til i aske. så brugte en god 1 på rengøring af fyret, så nu vil jeg lade det køre i et par dage og se hvordan det opfører sig. men kan konkludere at dem der har boet der før har overhoved ikke haft nogen anelse om hvordan så et fyr skal holde, de har vidst kun tømt askebakken i bunden.
men i kan vente svar om nogle dage :)


Besvar