Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bytte gl. oliefyr/kedel med brugt stoker på Salamander

Spørgsmål vedr. Dansk Stoker
Besvar
oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

bytte gl. oliefyr/kedel med brugt stoker på Salamander

Indlæg af oxen » 09 jan 2014 11:27

Hej derude.
Vi har en kvindelig (single) :) bekendt, der bor i eget 70'er hus med en gammel Tasso kedel og oliefyr. Vi skifter vores fremragende Green Heat pillestoker på en Salamander kedel ud med en ny Vølund Pellux. Kun gr. komforten. Jeg har så tilbudt vores single-lady, at hun kunne få Green Heat anlægget og spare vildt mange penge på opvarmning. Hun var glad :great: . Lige til jeg fandt ud af, at det må hun måske ikke?? Hvem ved noget om det her. Det er jo helt vildt hvis man bare skal smide et rigtig velfungerende anlæg ud, når andre kan få glæde af det :cry: .
Kom frit med nogle gode forklaringer og forslag. new9
Oxen


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

bytte gl. oliefyr/kedel med brugt stoker på Salamander

Indlæg af triumph » 09 jan 2014 12:16

Hvis der bliver opsat et nyt anlæg skal det overholde klasse 305-5. Det gør dit anlæg ikke.
Hun må gerne sætte en godkendt træpillebrænder, på sin eksisterende kedel. (Men det er næppe nogen god ide ifh til rengøring)
listen over godkendte anlæg findes her:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

nemocharley

bytte gl. oliefyr/kedel med brugt stoker på Salamander

Indlæg af nemocharley » 09 jan 2014 15:07

og her en kort liste over godkendte løse brændere http://www.biomasse.teknologisk.dk/pill ... egning.asp (godkendte fra dti forståes - der findes både godkendte brændere og kedler fra andre institutter.

Der dog relativt billige pillefyr på markedet som også er gode: Scote og MGM f.eks

oxen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 sep 2012 17:45
Mit fyr: Pellux 100
Areal: 150
Brændsel: German Pellets/Barlinek
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland

bytte gl. oliefyr/kedel med brugt stoker på Salamander

Indlæg af oxen » 09 jan 2014 15:27

tak for input.
Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at skorstensfejeren er gud i den forbindelse. Hvis han tager udgangspunkt i at jeg har et velfungerende og skorstensfejer-godkendt anlæg (green heat/salamander) der blot skal flyttes til et andet hus og køre videre dér kan han vælge at godkende efter devisen: hvis det kan køre og godkendes det ene sted kan det også det andet -godkendt. Det er ham der bestemmer. Han kan også vælge at være trekantet og sige: hvis det ikke har prøvningsattest kan det ikke godkendes - slut. Såå, forslaget til vores single-lady må være: slå håret ud og tage en kort nederdel på og så snak med skorstensfejeren. Vi må se hvad det ender med.
Oxen

nemocharley

bytte gl. oliefyr/kedel med brugt stoker på Salamander

Indlæg af nemocharley » 09 jan 2014 15:49

min kammerat fik købt en brugt stoker som han ikke fik godkendt - men han slog godt nok heller ikke håret ud (han har ikke noget) og nederdel står vistnok lidt træls til hans lægge :)

men pøjpøj med projektet.


Besvar