Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landevejsridderen » 26 okt 2010 12:34

Hej alle.

Som emnet indikerer er jeg helt grøn vedr. fyring med stoker.

Jeg har efter adskillige år med hhv. fastbrændsel, fjernvarme og sidst olie, købt et lille hus på landet, og installeret en JA-stoker på Tasso US kedel, efter oliefyrets uventede selvmord i den lange vinter.

Alt i alt synes jeg fyret kører glimrende. Og det var jo som at stjæle slik fra børn at installere og starte det. :wink:

Nu kommer så alt det sjove: :roll:

1. Jeg kiggede idag i askeskuffen for at se om den ikke snart skulle tømmes (har brændt ca 100 kg på en uge), men der var kun ca 1 dl. vand deri. Asken ligger ved bagvæggen i fyret, og selvom jeg skubber til det, så det ryger ned, kommer der ikke noget i skuffen endnu. (sneglene kører fint).

2. Den hvide aske jeg hører så meget om, er her næsten sort, og temmelig klumpet.

3. Jeg synes det kniber med at få bålet til at brænde i hele herden og ikke kun nede ved sneglen.

Nogen ideer til indstillinger?? Jeg har ændret pausefyringsperioden fra 30 min til 15 min. Og blæserforsinkelsen fra 2,o min til 1,0 min.


Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landevejsridderen » 28 okt 2010 19:59

Masser af fin respons herinde.. Eller noget ;)

Jeg har forsøgt at lave den famøse vandtest på pillerne, og efter 10 min begyndte jeg at hakke i dem med en ske, for at opløse dem bare lidt. Efter 20 min var der kun en enkelt lille klump tilbage. Ren træ, men hårde som beton.

Jeg har forsøgt mig frem med nogle indstillinger der ser ud til at virke. Asken er lysgrå, og stadig undervejs ned til skuffen. (Der er åbenbart ikke meget aske i de piller). Dog har jeg nogle vibrationer under forbrænding, der går over ligeså snart jeg åbner lågen og lukker luft ind udefra. Jeg har sat luft til 60% og det ser ud til at være rigeligt, men vibrationerne er der stadig. Henrik (producenten) anbefalede at åbne for spjældet på blæseren, og det er nu max åbent, uden ændring i resultatet.

Mine indstillinger er flg. i menu punkterne:

2. 60
3. 20
4. 3,2
5. 60
6. 1,5
7. 20
8. 15

Nogen der har et godt bud på hvad der er galt???

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Lau » 28 okt 2010 21:09

Kører du med piller fra stampemøllen? De er meget hårde og kan være ret svære at forbrænde problemfrit..

Din buldren mistænker jeg for at være små røggas-eksplosioner, på grund af manglende skorstenstræk - det manglende træk kan også være med til at give en mængde kondens i din aske.

På sigt er det vigtigt at din skorsten er tør, da den ellers nedbrydes af den sure røg (våd røg lig sur væske - cirka..)

Har du trækstabilisator i din skorsten?

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landbo » 28 okt 2010 21:32

Hej.

Der er åbenbart ikke så mange her i forumet der fyrer i en JA-STOKER. Og jeg kender desværre heller ikke noget til den. new9 Vil prøve at hjælpe dig så godt det mig muligt.

Næsten ligegyldigt hvor ringe dine piller er burde din stoker kunne futte dem af uden problemer. Nu er Barlink i øvrigt vist kendt som en kvalitetspille.

Problemet ligger jo nok i at få indstillet stokeren rigtigt. Farven på asken bør være grålig og luftig uden sorte klumper. Når asken er sort og klumpet (tung) køre du med for lidt luft i forhold til pillemængden. D.v.s. blæseren skal sættes til at give mere luft eller sneglens køretid sættes ned.

Er lidt i tvivl om dine viberationer. Men det er normalt, du kan høre det buldre svagt i kedlen når stokeren kører på højeste ydelse.

Bålets plads i herden bør normalt kun være fra sneglens ende og ud til der, hvor lufthullerne ender. Resten af vejen bør der kun ligge aske.

At du kan finde vand i askeskuffen er unormalt og skidt. Hvad er kedlens fremløbs og retur temperatur ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landevejsridderen » 28 okt 2010 21:37

Det virker som om det er noget kondensvand. fremløb er ca 60, og retur ca 50.

Det er ikke bålets buldren, men voldsomme vibrationer, så renselemmen i skorstenen står og klaprer.

Bålet har jeg efterhånden fået på plads ved at sætte pillemængden op. Kan det være at der skal rigtig meget luft til pga pillernes hårdhed??


Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landevejsridderen » 28 okt 2010 22:06

PS.: Ja jeg har trækstabilisator i, og den fungerer glimrende, kunne jeg se i gårsdagnes blæsevejr. ;)

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landbo » 28 okt 2010 22:23

Landevejsridderen skrev:Det virker som om det er noget kondensvand. fremløb er ca 60, og retur ca 50.

Ja ok. Så burde du ikke få kondensvand. Har du en termisk shuntventil på kedlen ?

Det er ikke bålets buldren, men voldsomme vibrationer, så renselemmen i skorstenen står og klaprer.

Hmm, det lyder lidt mærkeligt. Det er vel ikke fordi du kører stokeren med en alt alt for høj effekt. Hvordan er forholdet mellem køretid og pausetid sådan ca. ?

Bålet har jeg efterhånden fået på plads ved at sætte pillemængden op. Kan det være at der skal rigtig meget luft til pga pillernes hårdhed??

Hårheden af pillerne vil ikke gøre nogen forskel. Mængden af luft hører nøje sammen med mængden af piller.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landevejsridderen » 28 okt 2010 22:34

Det kunne måske være kondens, fordi sneglene på askeudtaget endnu ikke er fyldte, så der kommer lidt luft ud og bliver afkølet i skuffen? Det er ca 1-2 cl om dagen, så det er jo ikke alverden.. Så vidt jeg ved, er der ikke sådan en ventil på..

Snegl periode tid = 20 sek
Snegl ON periode = 3,2%
Blæser = 60%

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Lau » 28 okt 2010 22:42

Landevejsridderen » 28 Oct 2010, 22:34 skrev:Det kunne måske være kondens, fordi sneglene på askeudtaget endnu ikke er fyldte, så der kommer lidt luft ud og bliver afkølet i skuffen? Det er ca 1-2 cl om dagen, så det er jo ikke alverden.. Så vidt jeg ved, er der ikke sådan en ventil på..

Snegl periode tid = 20 sek
Snegl ON periode = 3,2%
Blæser = 60%


For pokker :oops: dine askesnegle, der kan jo komme falsk luft ind den vej..
Giv dem en skovlfuld sand, således sneglrøret er fyldt, sandet bliver bare smidt af i askeskuffen - men først når sneglen er fyldt med aske :great:

Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Nybegynder m. JA-stoker og Barlinek 8mm

Indlæg af Landevejsridderen » 28 okt 2010 22:46

Det burde der ikke kunne, da den slutter helt tæt på anlægget, og den buldrende vibration stopper også, hvis jeg tager askeskuffen af, ligesom hvis jeg åbner lugen til kedlen. Men det kunne da være værd at forsøge inden det hele ryster fra hinanden.. ;)


Besvar