Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med JA og Tasso B3

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Besvar
Lundedal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 15 sep 2009 12:44
Mit fyr: Tasso B3 oliebrænder
Areal: 200 utæt + 180 tæt
Brændsel: olie
Årligt forbrug: 7000 L
Geografisk sted: Skævinge

Erfaringer med JA og Tasso B3

Indlæg af Lundedal » 15 sep 2009 13:24

Hej

Jeg er måske kommende JA-ejer og vil meget gerne høre jeres erfaringer med denne. Særligt hvis nogen af jer kører med Tasso B3 kedel. Jeg er også interreseret i at høre hvad i synes om styringen mm. Kvaliteten af stoker-delene ser jo fremragende ud, men er den lidt simple styring og manglen af el-tænding et problem? Eller gør det bare at man slipper for at bruge sin tid på at "rode med det" fordi det bare virker? Derudover vil jeg gerne høre om jeres erfaring med pasning, drift og service. Hvor meget/hvor lidt? Kan man tage på 3 ugers vinterferie og lade skidtet passe sig selv? Kender i nogen gode smede (der kører i nordsjælland) der kan yde tilkalde service på sådan et anlæg, hvis jeg er på ferie og huset er koldt, vedkommende må også gerne kunne rådgive mig nu, og udføre eventuelle forbedringer. Jeg påtænker at fyre med træpiller, da jeg antager at det er det nemmeste og mest driftsikre. Er der nogen JA-brugere der fyrer med andet, og som har gode erfaringer med det?

Fyret trækker 200 kvm meget dårligt isoleret hus (mine svigerforældres) hvor det står i en kælder med halvsløje adgangsforhold. Huset har en skøn blanding af 1-strengede radiatorer og 2-strengede dito. Yderligere trækker fyret mit hus på 180 godt isolerede kvm med gulvvarme og radiotar. Der er 2*15 meter fjernvarmeslange mellem husene. Olieforbruget ligger omkring 7000 liter. Jeg vil lave lidt tiltag med det samme for at isolere rør, skifte vvb etc. Råd omkring evt. styring af temperatur, shunt osv er meget velkomne. Skorstenen en omkring 10 muret med indstøbt leca-foring. Jeg antager at der skal monteres træk-regulator (eller hvad den nu hedder). men ellers ville jeg bare pille olie-brænderen af og sætte JA'en til.

Hvis jeg kan få godkendt en automatisk fødning af stokerens magasin (skorstensfejeren må spørges) regner jeg med at få Ringe Maskinfabrik til at strikke noget med en cellesluse og en snegl sammen, så der automatisk bliver fyldt på fra naborummet. Jeg håber at det kan laves for en 10-15 kilo oven i, inkl. materialer til at banke et 3 kbm lager sammen. Jeg påtænker at lave det, så der både kan blæses ind, men også så der kan fyldes manuelt på via et højtsiddende kældervindue (vil lave en slags tragt så man kan tippe direkte fra tip trailer eller trillebør).

På forhånd tak

Anders


Besvar