Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

styring til JA stoker

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Besvar
jspr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19 jan 2009 16:22
Mit fyr: Tasso B3 med JA-stoker
Areal: 175m3 i 3 etager
Brændsel: 8 mm træpiller
Dagligt forbrug: pt 20kg (januar)
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: midtfyn

styring til JA stoker

Indlæg af jspr » 28 jan 2009 10:17

styring til JA-stoker?
jeg har en ældre styring (uden pausefyring) monteret og flere kloge mennesker mener at jeg kunne reducere både forbrug og slaggedannelse ved at skifte til en nyere. jeg har set priser fra 1800,- til 4100,-.
er styringenheden universel eller skal den passe til min JA-stoker? kan det passe at slaggemængden mindskes. eller??
jeg er meget modtagelig for gode råd. er der evt nogen der har noget brugt liggende?
vh jspr


Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: styring til JA stoker

Indlæg af Hans » 02 feb 2011 18:12

Ja, jeg ved at tråden er to år gammel, men alligevel:
Jeg snakkede med Henrik (JA producenten) forleden. Han er igang med at udvikle en ny styring, der kan modulere driften mellem otte trin. Derudover kommer der også en ny jævnstrøms blæser, der er mere energiøkonomisk. Den nye styring og blæser skulle også kunne monteres på ældre JA stokere uden problemer :great:
Mvh.
Hans

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: styring til JA stoker

Indlæg af kaptajnen » 07 mar 2011 05:26

Jeg går selv med tanker om at skifte styring på min JA-stoker. Den er fra lige før den blev godkendt (altså uden modulering - desværre). Jeg har selv overvejet om en Scotte styring med stokerkontrol kunne bruges. Eller alternativt den nye kommende 8 trins.
Gad vide om det den nye JA styring ville gøre at stoker/Tasso US3 kedel kunne godkendes eller er der ændret andet også?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

styring til JA stoker

Indlæg af kaptajnen » 03 sep 2011 22:46

Der er pt ingen tanker om at opdatere styring til denne JA-stoker da problemet med udfald blev løst efter at have isoleret røgføleren!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

styring til JA stoker

Indlæg af Hans » 04 sep 2011 13:41

Den nye JA-styring er ellers klar nu. Så vidt jeg kan forstå på Henrik (JA-producenten) og af manualen på hans hjemmeside, er der ud over ottetrins modulering og den energibesparende blæser flere andre nye tiltag, bl.a. iltstyring og en ekstra sikring mod tilbagebrand (hvis temperaturen i sneglrøret mellem herd og magasin overstiger en given temperatur, starter sneglen op og kører ét minut). Den nye styring skulle give en betragtelig brændselsbesparelse.
En ting kan jeg dog ikke blive klog på: virker ottetrins moduleringen kun i træpilleprogrammet, som er lagt ind fra fabrikken (det er faktisk tilfældet for JA's totrins modulering :besvime: ), eller er der mulighed for at man selv kan oprette egne ottetrins modulerende programmer til alternative brændsler?

Hvis nogen har anskaffet den lille nye, vil jeg meget gerne høre erfaringerne.
Mvh.
Hans


Besvar