Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tasso kedel temperatur

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Besvar
Vejmand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 dec 2015 12:32

Tasso kedel temperatur

Indlæg af Vejmand » 09 dec 2015 12:41

Hej

Er ny her på forumet og også i det at have pillefyr

Jeg har overtaget en gammel gård hvor der er en gammel Tasso kedel med noget automatisk JA stoker brænder på.

Mit spørgsmål er;

1. Hvad skal temperaturen stå på i kedlen ? , 55 grader eller måske mere ?.

2. Jeg har manualen på JA stokeren, hvor der står de forskellige fyringsprogrammer i , men ikke hvad de består af. Lige pt har jeg sat det til "automatisk" men er det den billigste måde at have det kørerne på? så tager den vel bare piller efter hvad den har brug for.

Håber i kan svare på mine nybegynder spørgsmål :)


xkfc

Re: Tasso kedel temperatur

Indlæg af xkfc » 09 dec 2015 14:17

Tillykke med både gård og stoker.

Det betyder ikke så meget hvad temperaturen i vandet er, støbejernskedlen er en robust djævel, så om vandet er 55° eller 60° betyder ikke det store, det drejer sig mere om hvordan man syntes at fyret kører bedst. Jo højere temperatur du kører med jo højere vil strålingstabet fra kedel og rør være og der vil også suse mere energi ud gennem skorstenen.

Selve dit fyr ved jeg desværre ikke meget om, da jeg havde stoker var det en TwinHeat hvor kedlen var pladejern.

Og netop her begynder alderen og kedelvalg at spille ind på dit stokerfyr. Virkningsgraden på din kedel ligger måske nede på 70-75% når den er ren, og sådan en oliekedel bliver ganske hurtigt beskidt med fastbrændsel.

Hvis det er din plan at fyre med billigt korn eller du har en masse skov så du vil lave en masse gratis flis, så er en stoker det rigtige valg, men vil du bare have billig varme med et minimum af arbejde, så vil jeg faktisk anbefale dig at udskifte stokeren til en pillebrænder.

Hilsen Kenneth

Vejmand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 dec 2015 12:32

Re: Tasso kedel temperatur

Indlæg af Vejmand » 20 dec 2015 08:38

Tak for svar :)

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Tasso kedel temperatur

Indlæg af Flisbrænderen » 20 dec 2015 11:20

Vil holde med xkfc i udsagn om temp og støbejernskedel, at det ikke er så vigtigt, men jeg vil nok vælge at sætte den på 60 gr.
Kender ikke din styring, men vil formode at det vil være bedst at sætte den på automatisk så den selv regulerer og især når du ikke kender den ret godt endnu.
Har den iltstyring ?
En god tommelfingerregel er : Det må ikke ryge op af skorsten på noget tidspunkt. Det kan man bedst se i stille vejr eller svag vind.
Hvis det ryger op af skorsten skal sneglens køretid skrues lidt ned, så den får mindre brændsel.

Fyrer du kun med træpiller, vil du hurtigt kunne tjene hjem at installere et pillefyr i stedet for.


Besvar