Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

JA-stoker m. iltstyring

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
savmannen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 dec 2011 21:45
Mit fyr: JA-stoker med DB16 kedel
Brændsel: Savsmuld
Geografisk sted: Mandal Norge
Kontakt:

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af savmannen » 11 mar 2014 17:58

Hans skrev:Det vil jeg også meget gerne høre om.
Du kan evt. kontakte savmannen. Han har ifølge et af hans tidligere indlæg et JA fyr med den nye styring med iltstyring.
Hei
Vel, dette er jo en gammel tråd. Har hatt mange problemer med anlegget, særlig med styringen. Får stadig "blæserstop" på displyet.
Har snakket med Henrik flere gange om problemet, men han mener det ikke er noe galt med elektronikken.
Holder på å bli gal! Fyret stopper uannsett om jeg kører med eller uden iltstyring.


Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af Hans » 12 mar 2014 08:39

savmannen skrev:Har snakket med Henrik flere gange om problemet, men han mener det ikke er noe galt med elektronikken.
Holder på å bli gal! Fyret stopper uannsett om jeg kører med eller uden iltstyring.
Hej savmannen og andre.
Jeg har mildt sagt også haft mange problemer med mit anlæg. Jeg fyrer med savsmuld lige som dig. Inden jeg købte anlægget, spurgte jeg producenten, Henrik om det var velegnet til at fyre med savsmuld, hvilket han forsikrede mig om, at det var. I dag ved jeg af erfaring, at det ikke er tilfældet, men at det kan lade sig gøre, hvis der udelukkende fyres med helt tørt savsmuld, renses kedel meget oftere end ved træpiller, renses herd for aske dagligt, samt dagligt manuelt omrøres i magasinet for at undgå brobygning (omrøreren er stort set værdiløs). Endelig skal magasinet helst ikke tømmes mere end halvt. Ellers skal der manuelt omrøres flere gange dagligt.
Jeg har også haft mange andre problemer med mit fyr og hos Henrik, har der ikke været meget hjælp at hente.

Min styring er den lidt ældre Hennodahl-1096, så du kan desværre ikke forsøge med mine indstillinger. Men det kan altså lade sig gøre at fyre med savsmuld i et JA stokerfyr! Glem alt om de fugtighedsprocenter, der står i manualen og på den tidligere hjemmeside (der stod i øvrigt to forskellige ting…). Brændslet skal være knastørt! Henriks tip om at blande med træpiller duer ikke, det afblander bare. Bland i stedet med træpillesmuld, hvis dit brændsel er lidt for fugtigt.
Mvh.
Hans

savmannen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 dec 2011 21:45
Mit fyr: JA-stoker med DB16 kedel
Brændsel: Savsmuld
Geografisk sted: Mandal Norge
Kontakt:

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af savmannen » 12 mar 2014 09:29

Hans skrev: Hej savmannen og andre.
Jeg har mildt sagt også haft mange problemer med mit anlæg. Jeg fyrer med savsmuld lige som dig. Inden jeg købte anlægget, spurgte jeg producenten, Henrik om det var velegnet til at fyre med savsmuld, hvilket han forsikrede mig om, at det var. I dag ved jeg af erfaring, at det ikke er tilfældet, men at det kan lade sig gøre, hvis der udelukkende fyres med helt tørt savsmuld, renses kedel meget oftere end ved træpiller, renses herd for aske dagligt, samt dagligt manuelt omrøres i magasinet for at undgå brobygning (omrøreren er stort set værdiløs). Endelig skal magasinet helst ikke tømmes mere end halvt. Ellers skal der manuelt omrøres flere gange dagligt.
Jeg har også haft mange andre problemer med mit fyr og hos Henrik, har der ikke været meget hjælp at hente.

Min styring er den lidt ældre Hennodahl-1096, så du kan desværre ikke forsøge med mine indstillinger. Men det kan altså lade sig gøre at fyre med savsmuld i et JA stokerfyr! Glem alt om de fugtighedsprocenter, der står i manualen og på den tidligere hjemmeside (der stod i øvrigt to forskellige ting…). Brændslet skal være knastørt! Henriks tip om at blande med træpiller duer ikke, det afblander bare. Bland i stedet med træpillesmuld, hvis dit brændsel er lidt for fugtigt.
Hadde samme problemet som deg med omrører som ikke fungerte. Men i høst avmonterte jeg siloen og laget en ny silo med sirkelmater og monterte på 2 små skovler som blir drevet av mateskruen. Dette for å unngå tunellbygging. Skovlene rasper opp i "tunelltaket", om det en sjelden gang bygger tunell.
Jeg har kjøpt en egen gearmotor til omrøreren som sviver med ca 2 omdr. pr. min. Har på montert en 12 mm stålwire ( slik som bruges i spennbetong).som sveiper rundt i siloen. Har koblet gearmotoren(120w) til et justerbart tidsrele.
Nå mater skruen meget godt. (så det knirker).
Problemet er at fyret stadig melder blæserstop mens alle verdier ser helt normale ut. Men har bedt Henrik sende meg en ny blæser, så får vi se om det hjelper.
Har kostet en del penger dette, men gir ikke opp enda, selv om strømprisene her i Norge er blitt veldig lave efter at jeg installerte anlægget.
Jeg skal sende et bilde av den nye siloen jeg har lavet når jeg har tømt den for smuld.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af Hans » 12 mar 2014 17:12

savmannen skrev: Jeg skal sende et bilde av den nye siloen jeg har lavet når jeg har tømt den for smuld.
Ja tak. Send gerne en masse detaljerede billereder :) Det lyder meget spændende men også omfattende.
Mvh.
Hans

savmannen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 dec 2011 21:45
Mit fyr: JA-stoker med DB16 kedel
Brændsel: Savsmuld
Geografisk sted: Mandal Norge
Kontakt:

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af savmannen » 12 mar 2014 19:09

Hans skrev: Ja tak. Send gerne en masse detaljerede billereder :) Det lyder meget spændende men også omfattende.
Kommer tilbage over helgen, siden jeg fyldte opp siloen i går. Den er på 960 ltr. og da holder det i 5-7 dager, avhengig av temperatur.
Forresten har fyret nå gået 24 timer i strekk. Fantastisk! :D . Automatisk drift trinn 1-3 med lav blæserhastighed. Ca 30% i trinn 3.


savmannen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 dec 2011 21:45
Mit fyr: JA-stoker med DB16 kedel
Brændsel: Savsmuld
Geografisk sted: Mandal Norge
Kontakt:

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af savmannen » 18 mar 2014 09:19

flisfyr 004 (600x450).jpg
Ny silo
flisfyr 003 (560x420).jpg
Sirkelmader med stålwire
flisfyr 002 (560x420).jpg
Skovler drevet av mateskrue
Vedhæftede filer
flisfyr 005 (640x480).jpg
Gearmotor

savmannen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 dec 2011 21:45
Mit fyr: JA-stoker med DB16 kedel
Brændsel: Savsmuld
Geografisk sted: Mandal Norge
Kontakt:

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af savmannen » 18 mar 2014 09:27

Som du ser, har jeg brugt de 2 runde stålplader som var omrører i det orginale magasinet til at klemme fast wiren(e) med 4 bolter. Den ene wiren er kun en kort stubb som rekker så vidt over mateskruen

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af timkenneth » 18 mar 2014 11:12

det ser godt ud. god måde at lave en omrører på.
kan den holde gang i den hele tiden?

savmannen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 14 dec 2011 21:45
Mit fyr: JA-stoker med DB16 kedel
Brændsel: Savsmuld
Geografisk sted: Mandal Norge
Kontakt:

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af savmannen » 18 mar 2014 14:18

Ja, matingen er ingen problem lenger. Den fungerer utmerket.
Nå håper jeg bare at en ny blæser skal forhindre blæserstopp i fremtiden.
Omrøreren kører ca 20 sec. hver 3 min. Men det hender jeg forandrer den innstillingen hvis det er litt fuktighed i smulden.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

JA-stoker m. iltstyring

Indlæg af timkenneth » 18 mar 2014 14:39

savmannen skrev:Ja, matingen er ingen problem lenger. Den fungerer utmerket.
Nå håper jeg bare at en ny blæser skal forhindre blæserstopp i fremtiden.
Omrøreren kører ca 20 sec. hver 3 min. Men det hender jeg forandrer den innstillingen hvis det er litt fuktighed i smulden.
hvad mener du med blæserstopp?


Besvar