Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

JA Stoker

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Besvar
Brugeravatar
ErnstM
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 02 jan 2007 19:09
Mit fyr: Black Star Scotte 10kw
Areal: 210 + 70garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: vinter op til 40kg
Årligt forbrug: Ca. 8T
Geografisk sted: Hedenstedkommune

JA Stoker

Indlæg af ErnstM » 09 jul 2007 22:25

Hej jeg har en Ja stoker som har ca. 25 år på bagen, monteret på en TassoB3, den ser ud til at kunne æder det meste af hvad man hælder i den, har monteret en TM3006 styring, men overvejer at skifte til en TM3010, da den også kan klarer fjernlageret. Fyrer pt. med savsmuld. Den er dog ikke så let at rengøre som en pladejern, til gengæld mener fabrikanten at jeg har fyr i min levetid.
VH
Ernst


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA Stoker

Indlæg af kaptajnen » 03 dec 2008 15:00

Kan se du bruger en TM3010 nu...Hvordan kørte JA stokeren med med hhv TM3006 og TM3010 styringen?
Hvilken software (3006 og 3010) bruger du og har du iltstyring på?
Hvordan synes du det kører i for hold til dem og den oprindelige JA stoker styring?

Hvilke modificeringer har du foretaget på JA-stokeren?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
ErnstM
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 160
Tilmeldt: 02 jan 2007 19:09
Mit fyr: Black Star Scotte 10kw
Areal: 210 + 70garage
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7160
Dagligt forbrug: vinter op til 40kg
Årligt forbrug: Ca. 8T
Geografisk sted: Hedenstedkommune

Re: JA Stoker

Indlæg af ErnstM » 03 dec 2008 16:06

Hej Kaptajnen.
Først har jeg ikke kørt med den oprindelige styring, da den er udviklet til træpiller/stokerkul og mit savsmuld fylder ca. fem gange så meget pr. kg som piller. Kunne slet ikke give nok tilen forbrænding. Men det er jo en gl. styring med pause funktion og den TM3010, med ilt, som nu sidder på er modulerende fra 10 til 100% også med pause hvis forbrug under 10% et givent tidsrum.( eget program). Opnåede ca. yderligere 5 til 10% udnyttelse af brændslet fra 3006, den gl. hvor du ikke kan stille graf for blæser, det har jeg oplevet som vigtig for at få de sidste Kw ud af brændslet. Hjemme test viser omkring 85% udnyttelse. Har tiltusket mig en Kw måler ved et fjernvarmeværk. Software i TM3010 er 1.31. Kan ikke lige huske hvad den hed i 3006. Har været i gang med testkørsel af mini flis, det kan ikke anbefales til et rundt fremførings rør, det kiler sig fast så motoren stopper, kunne ikke reversere mig ud af problemet. Det er lidt træls når den store rørtang skal frem. Hvis man holder sig til alt andet end flis og træstykker i savsmulden er det en kanon stoker, sådan en JA med askeudtræk. Min er lavet om til en lille beholder på ca. 50 liter. med omrører som så forsynes fra en 2,5 m2 lagertank.
Er i disse dage ved at skifte over til Alcon6 med en KSM18Kw som min fejer har lovet at godkende efter de papirer jeg her kunnet fremskaffe på et brugt anlæg, så nu håber jeg at han holder ord.
VH
ErnstM
PS. Glemte at skrive at rengærings venlig er en Tasso B3 ikke. For at holde en høj udnyttelse er det nødvendigt at rengøre en gang i ugen.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: JA Stoker

Indlæg af kaptajnen » 03 dec 2008 22:32

Tak for info Ernst!

Sjovt du siger problemer med rundt fremføringsrør med JA stoker. Min nye JA-stoker lyder som maskingevær og kraftig knurren ved blot at anvende korn!

Jeg var ganske overbevist om at komprimerer kornet et eller andet sted og at den ville trække splitten (messing skruen) til sneglen pga af den modstand, men det holdt dog indtil jeg fik tømt det sidste korn ud...

Jeg har prøvet både uden og med ca 1% foderkalk...

Jeg holder mig derfor indtil videre mig på Crown piller, men jeg vil da gerne kunne have muligheden for at brænde korn...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar