Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ydelse/økonomi

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
Maztec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 okt 2009 18:52
Mit fyr: Reka Tpk 12
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca 25 kg pt
Geografisk sted: Nordjylland

Ydelse/økonomi

Indlæg af Maztec » 22 okt 2009 18:05

Hej der ude.

Jeg vil gerne høre nogle meninger om ydelse/økonomi

Er det mest økonomisk at fyret kører max ydelse, så kedlen bliver varmet hurtig op og derefter kører pause fyring ?
Eller er det bedre at sætte ydelsen ned, så det kører længere inden kedlen er varmet op ?

Mvh
Brian


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Landbo » 22 okt 2009 18:59

Hej.

Det er slet ikke et dårligt spørgsmål du der stiller. :great:

På prøveattesten kan du læse virkningsgraden for stokeren (forudsat den er godkendt efter de nye regler) når den kører ved henholdsvis 100% og 30% ydelse. Hvis du kigger på de forskellige modeller vil du opdage at virkningsgraden ved 100% normalt ligger på 89-92%. Ved 30% last kan du finde meget større forskel. Den stoker jeg har ligger virkningsgraden eks. på 89% mens andre er set helt nede under 83%.

Mit gæt, der udelukkende er baseret på fornemmelsen, for min stoker med en virkningsgrad på 89,8-89% siger mig, det er billigst at lade den køre så 'langsomt' det er muligt uden at gå i pause, i praksis svines kedlen mindst. Men hvis virkningsgraden nu lå på 83% ved 30% kørsel, vil det måske godt kunne betale sig at lade stokeren svinge mellem fuld skrald og pause, hvis det er muligt.

Pausefyring er jo kun lige at holde gløderne vedlige i herden som man kan puste til live når der skal startes op igen. Det vil i praksis sige at bålet ligger og 'kvolmer' (ryger) uden at bidrage til kedlens opvarmning og derfor er det spildt brændsel.

Der er sikkert andre der overhovedet ikke deler min holdning ????

Men egentelig er det vel en ligning med mindst 3 ubekendte der skal løses. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Fiahgt » 22 okt 2009 19:29

Det vil uden tvivl give en masse sod hvis du kører lav lastet hele tiden, har selv problemet med mit fyr. Men har lige koblet det modulerende trin ud og hævet hysteresen på temperaturen for at få røggassen op når der fyres. Har haft en del problemer med glanssod i kedlen skal det dog lige siges. Det største problem ved nutidens stokerfyr er jo at de ikke er små nok og det giver nogle enorme problemer med at komme af med varmen, det giver meget pausefyring og hvis noget bare ligger og ulmer giver det meget røg og sod til følge. Så det meste optimale er jo at få en god temperatur på kedlen hele tiden. Men det kommer an på hvad det er du fyrer med i kedlen. For der er kan være problematiker ved noget brændsel med hensyn til pause fyring.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Ole S. » 22 okt 2009 21:46

Hej

Jeg tror de fleste kan blive enige om, at pausefyring skal undgåes. Der er ikke god fyringsøkonomi i, at holde kunstigt gang i bålet, og det sviner som bare pokker. Hvor den så forøvrigt skal ligge imellem min. ydelse og fuld skrald, er nok lidt svært at sige noget entydigt om. Jeg vil sige der, hvor den brænder bedst/renest, altså den pæneste forbrænding. Vær dog opmærksom på, at jo mere gang der er i blæseren, er oftest lig med højere røgtemp, altså mere varme ud til gråspurvene.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Maztec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 okt 2009 18:52
Mit fyr: Reka Tpk 12
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca 25 kg pt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Maztec » 23 okt 2009 17:32

Tak for svarene.

Havde ikke lige tænkt på det med sod og røg temp.

Men det lyder til at det er noget man prøver sig lidt frem med.

Er der nogle gode bud på hvad hysteresen skal stå på ?
Er det en fordel at den er så høj så mulig så fyret for lov at brænde ordentlig igennem ?

Er nybegynder med en masse spørgsmål :wink:

Brian


Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Fiahgt » 24 okt 2009 11:45

Nu ved jeg ikke lige hvor godt isoleret dit hus er men vil da skyde på at det skulle passe sammen det har der og derfor er der ikke de store problemer i at du kører lidt på pause. Men ellers har jeg på min reka sat hysteresen til 5 indtil videre hvilket betyder at den faktisk er helt oppe på 8 grader og den kan sagtens være højere, men ved ikke hvad for en styring der sidder på dit fyr.

Maztec
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10 okt 2009 18:52
Mit fyr: Reka Tpk 12
Areal: 195
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca 25 kg pt
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Maztec » 24 okt 2009 13:20

Mit hus er et rimelig isoleret hus på 195 m2 fra 1975.

Jeg kan styre alle tider på fyret. Hysteresen kan stilles fra 0 til 10 grader og jeg fyrer kun med træpiller.

Hvis jeg stiller hysteresen på 10 grader vil fyret jo brænde godt igennem inden det stopper, men samtidig vil pauserne jo også blive længere.
Og jeg kan jo høre på jer at man skal undgå for lang pause fyring.

Skal jeg så sætte ydelsen lidt ned så det for lov at brænde godt igennem på den måde ?
Så kan jeg vel godt sætte hysteresen ned så pause fyringen bliver så kort som muligt ?

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Ydelse/økonomi

Indlæg af Fiahgt » 26 okt 2009 07:33

Prøv dig frem mde det, der er så mange ting der spiller ind omkring det med at fyre. Det er det bedste råd.


Besvar