Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af HenrikN » 10 feb 2009 16:28

Hej Alle!

Jeg har lige fået startet mit nye fyr op,og det kører super godt. Jeg har startet det op på træpiller. Men jeg har lidt problemer mht. forbruget, som jeg synes er alt for højt. Jeg bruger pt. ca. 50 kg. i døgnet til 156 m2 medium isoleret hus. Jeg vil mene at et forbrug omkring 30 Kg. vil være mere acceptabelt.
Desuden har jeg problemer med at iltprocenten ligger for højt i forhold til de indstillede 10%
Jeg ligger ofte på 14-15% i alle 3 ydelses trin. Jeg har prøvet at give mere brændsel, så får jeg også iltprocenten ned, men så soder kedlen fuldstændig til i løbet af 1 dag og jeg har sort røg op af skorstenen.
Nu har jeg justeret brændselsmængden ned så brændkammeret er helt hvidt og asken er lige så fin som støv, og ingen røg op af skorstenen, så nu mener jeg at forbrændingen er iorden. Men iltprocenten ligger for højt og forbruget er som sagt for stort synes jeg.
Mht. ilten har jeg testet lambdasonden og den er ren og i orden, og ompakket alle samlinger i hele fyret for falsk træk, det har heller ikke hjulpet.
Jeg håber der er nogle af jer der har erfaringer på dette område og kan give nogle gode råd.

Mine indstillinger er pt.

Brændselsprogram: Træpiller
Kedeltemp: 73 gr.
Iltprocent: 10%
Vandrerist: 1,5sek. pr. min.
Snegletid : Trin 0: 0,03 sek. Trin 1: 0,10 sek. Trin 2: 0,26 sek. Trin 3: 0,36 sek.
Blæser: Standardindstillinger (Reka anbefaler ingen ændringer)
Modulerende drift


På forhånd tak

Med venlig hilsen
Henrik
Venlig Hilsen
Henrik


Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af Stokerservice » 10 feb 2009 18:16

Ilt sonden skal vise 20% når den er ude i det fri og 0% hvis du køre meget brændsel ind, har du testet det? tror den er def
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af thoken » 10 feb 2009 21:15

HenrikN skrev:Hej Alle!

Jeg har lige fået startet mit nye fyr op,og det kører super godt. Jeg har startet det op på træpiller. Men jeg har lidt problemer mht. forbruget, som jeg synes er alt for højt. Jeg bruger pt. ca. 50 kg. i døgnet til 156 m2 medium isoleret hus. Jeg vil mene at et forbrug omkring 30 Kg. vil være mere acceptabelt.
Desuden har jeg problemer med at iltprocenten ligger for højt i forhold til de indstillede 10%
Jeg ligger ofte på 14-15% i alle 3 ydelses trin. Jeg har prøvet at give mere brændsel, så får jeg også iltprocenten ned, men så soder kedlen fuldstændig til i løbet af 1 dag og jeg har sort røg op af skorstenen.
Nu har jeg justeret brændselsmængden ned så brændkammeret er helt hvidt og asken er lige så fin som støv, og ingen røg op af skorstenen, så nu mener jeg at forbrændingen er iorden. Men iltprocenten ligger for højt og forbruget er som sagt for stort synes jeg.
Mht. ilten har jeg testet lambdasonden og den er ren og i orden, og ompakket alle samlinger i hele fyret for falsk træk, det har heller ikke hjulpet.
Jeg håber der er nogle af jer der har erfaringer på dette område og kan give nogle gode råd.

Mine indstillinger er pt.

Brændselsprogram: Træpiller
Kedeltemp: 73 gr.
Iltprocent: 10%
Vandrerist: 1,5sek. pr. min.
Snegletid : Trin 0: 0,03 sek. Trin 1: 0,10 sek. Trin 2: 0,26 sek. Trin 3: 0,36 sek.
Blæser: Standardindstillinger (Reka anbefaler ingen ændringer)
Modulerende drift


På forhånd tak

Med venlig hilsen
Henrik


Hej!
50 kg i døgnet til 156m2 hus? :shock:
Den er sulten :cry:
Lad os håbe det bare er lambda sonden der er defekt som stokerservice skriver!


mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af Fiahgt » 11 feb 2009 15:00

Hvordan med din røgsuger kan den køre rundt min var lukket på et tidspunkt inden jeg fik isoleret mit røgrør. Det er kommet til at køre skidegodt efter jeg fik det gjort. Hvad med dysen inde i fyret er den stoppet og hvor meget underluft har du på??

HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af HenrikN » 13 feb 2009 07:11

Så har jeg tjekket lambdasonden, og den viser 21% i fri luft og går ned til 0% når jeg kører meget brændsel ind. Så jeg tror den er i orden.
Min røgsuger kører fint og røgrøret er helt rent indeni. Dyssen inden i fyret er også helt ren. Jeg har ca. 5% åbent for underluft, så der stadig er gløder når det når den sidste rist. Men forbruget er stadig det samme. Så jeg er faktisk ved at løbe tør for idéer.

Venlig hilsen
Henrik
Venlig Hilsen
Henrik


Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af Fiahgt » 15 feb 2009 10:32

Jeg går udfra du stadig døjer med at få din iltprocent til at falde ned på de 10%. Hvad med det rør der sidder inde i kedlen som der blier suget røg ud af er det stoppet???

Hvor stor er afkøling på dit vand. Det kan jo være du rent faktisk har så højt et forbrug. Men du skulle stadig kunne ramme din iltprocent . Men har ikke lige så mange ideer tilbage til hvad det kan være.

Bøie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 29 dec 2007 15:56
Mit fyr: REKA HKRST 10 FSK
Areal: 177m2
Geografisk sted: Gislev Fyn

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af Bøie » 15 feb 2009 11:37

Hej Henrik.

Kan se du har askesnegl, du har vel husket at fylde tragten med grus/sand, således at du ikke får falsk luft ind i kedlen den vej. Har selv prøvet, i forbindelse med rensning af askesnegl, ikke at være omhyggelig nok med at få lukket af for sneglen, med det resultat at der bliver kørt alt for meget brændsel ind og kedlen soder til/sort røg op af skorsten.

Mvh. Bøie.

HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af HenrikN » 15 feb 2009 20:29

Hej igen!

Så tror jeg at jeg har fået styr på ilten. Efter at jeg havde iltsonden ude for at kontrollere den blev det meget bedre. Jeg tror der må have været en utæthed ved pakningen mellem sonde og røgrør selvom jeg havde spændt den godt. Nu kom jeg lige pludselig ned på 6%. Så idag har jeg fået justeret tilbage til standard instillinger for sneglen, og nu holder jeg fint de 10% så nu er det på plads. Nu må jeg så se hvordan forbruget udvikler sig de næste dage. Jo jeg havde husket at fylde askesneglen med sand :) og røgrøret er helt rent. Måske har jeg stort forbrug? Jeg har en temperaturforskel mellem fremløb og retur på ca. 30 gr. det er forskellen der hvor fremløbet går i gulvet ind til huset og hvor returen kommer tilbage op af gulvet. Er det meget?
Jeg aner ikke hvordan rørerne i gulvet er isoleret, så der kunne godt være en del tab der.
Venlig Hilsen
Henrik

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Reka hkrst 10 Stort forbrug og for høj iltprocent

Indlæg af Fiahgt » 17 feb 2009 05:59

Ja okay det er en rimelig afkøling du harpå dine rør selom jeg trækker lidt mere ud af mine. Men det lyder godt du har fået styr på det.


Besvar