Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

indføring larmer

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
Bent K
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jul 2017 15:46

indføring larmer

Indlæg af Bent K » 02 jul 2017 15:59

hej.
min indføringssnegl på Reka 10Kv er begyndt at larme meget, jeg tror det er et leje i gearet, men er ikke sikker. gearmotoren er monteret så motoren vender opad, meget naturligt, men det bevirker at det øverste leje i gearet ikke kører i olie. er der andre bud på hvad det kan være?
hvad er prisen på et nyt gear?
Bent.


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: indføring larmer

Indlæg af coctail » 02 jul 2017 18:07

Kender ikke prisen på et nyt gear, men hvad med at kontrollere oliestanden? Olien skal op til ca midt på akselgennemføringen, det er en niveauprop som du kan skrue ud, for at se om der er nok olie på. Hvis olien løber ud når du skruer proppen af, så er der nok olie på, hvis ikke, er der for lidt på.
Det gælder selvfølgelig for et stillestående gear, dvs ikke under drift.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Bent K
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jul 2017 15:46

Re: indføring larmer

Indlæg af Bent K » 03 jul 2017 15:35

coctail skrev:Kender ikke prisen på et nyt gear, men hvad med at kontrollere oliestanden? Olien skal op til ca midt på akselgennemføringen, det er en niveauprop som du kan skrue ud, for at se om der er nok olie på. Hvis olien løber ud når du skruer proppen af, så er der nok olie på, hvis ikke, er der for lidt på.
Det gælder selvfølgelig for et stillestående gear, dvs ikke under drift.
du har ret i det du skriver, men på denne gear fra Reka er der ingen prop. og på den måde de har monteret gearet kommer der aldrig olie op til det øverste leje. bk

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1653
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: indføring larmer

Indlæg af T-mek » 03 jul 2017 16:39

Nu ved jeg ikke lige hvordan det ser ud i virkeligheden, men måske det kunne lade sig gøre at dreje gear med motor og det hele 90 grader og bolte det fast igen, på den måde kunne alle bevægelige dele i gearet komme til at ligge i olie...?
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: indføring larmer

Indlæg af coctail » 03 jul 2017 16:46

Kan du evt tage nogle billeder af gearet?

Som udgangspunkt er der ingen regler for, hvordan et gear skal/må vende, blot at udluftningsproppen sidder øverst.

Et gear som dem der sidder på en reka, bliver det øverste leje slyngsmurt, men det kræver at der er nok olie på.

Hvis du tror at det er lejet på indgangsakslen som er gået, så kan du løsne de 4 bolte som holder motoren og tage den af. En godt ide vil være at starte for motoren, når du har taget den af, for det kan også. Være lejerne i motoren som er stået af.

Har du kontrolleret at det ikke er en sten eller en træpille som sidder i klemme i skjoldet ved kølevingen på motoren?
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Bent K
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jul 2017 15:46

Re: indføring larmer

Indlæg af Bent K » 03 jul 2017 20:33

WIN_20170703_19_58_21_Pro_LI.jpg
der er lejet som pilen peger på som ikke kører i olie og er et åbent leje. jeg har en mistanke om det kan være den som larmer,


Besvar