Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Aku tank på REKA HKRST 20

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Besvar
Allan-Da
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 jul 2016 21:52

Aku tank på REKA HKRST 20

Indlæg af Allan-Da » 05 jul 2016 22:03

Mit første indlæg...... Håber på at blive MEGET klogere

Jeg har en REKA stoker fra 2001 som sådan set kører meget fint. Det er dog lukket ned om sommeren, da det er alt for dyrt at have til at køre, til den smule varme vi har brug for.

Men nu overvejer jeg lidt at sætte en aku tank på til sommer brug, så jeg har mulighed for at have en lille smule varme i gulvarmen i huset.
Forestiller mig at varme aku tanken op og derefter slukke fyret, indtil der igen er brug for varme i tanken.

Er der mon nogen der har erfaring med dette?

Leger også lidt med tanken om at skifte til en TwinHeat M20i med aku tank, og så fyre tanken op med fastbrændsel om sommeren. Måske det var en bedre løsning?

Lad mig høre hvad i mener :)
Reka HKRST 20 - 2001
203 kvm stuehus fra 2001


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Aku tank på REKA HKRST 20

Indlæg af PellX21 » 06 jul 2016 03:23

der er nogle tanker om det her
- Nyt fyr

Allan-Da
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 jul 2016 21:52

Re: Aku tank på REKA HKRST 20

Indlæg af Allan-Da » 06 jul 2016 07:42

Jeg takker.
Det ser ud til at være en ok løsning med akkutank når der ikke er autotænding.
Reka HKRST 20 - 2001
203 kvm stuehus fra 2001

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Aku tank på REKA HKRST 20

Indlæg af PellX21 » 06 jul 2016 12:50

Der er delte meninger om det. Nogle siger akkutankene helst skal undgåes. Min egen oplevelse er at jeg har sparet en del ved at smide en 500l tank efter den gamle salamander, men det der gør udslaget er de færre tændinger og den intelligente varmestyring fra tanken. Umiddelbart ville jeg mene at autotænding er en vigtig del af mit setup. Hvis du gør alvor at skifte, og du stadig vil have en stoker med brændefyringsmulighed, så ville jeg se på KSM, da de har mulighed for autotænding.

Jeg vil dog lige understrege at jeg på ingen måde er ekspert, jeg taler mest ud fra egne erfaringer, og hvad andre har skrevet herinde.

Allan-Da
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 jul 2016 21:52

Re: Aku tank på REKA HKRST 20

Indlæg af Allan-Da » 06 jul 2016 13:23

PellX21 skrev:Der er delte meninger om det. Nogle siger akkutankene helst skal undgåes. Min egen oplevelse er at jeg har sparet en del ved at smide en 500l tank efter den gamle salamander, men det der gør udslaget er de færre tændinger og den intelligente varmestyring fra tanken. Umiddelbart ville jeg mene at autotænding er en vigtig del af mit setup. Hvis du gør alvor at skifte, og du stadig vil have en stoker med brændefyringsmulighed, så ville jeg se på KSM, da de har mulighed for autotænding.

Jeg vil dog lige understrege at jeg på ingen måde er ekspert, jeg taler mest ud fra egne erfaringer, og hvad andre har skrevet herinde.
Jeg tager gerne imod alle de råd jeg kan få :)
Efter at have læst den tråd der bliver henvist til, tror jeg at jeg vil gøre et forsøg med akkutank. Som det er nu, kan det under alle omstændigheder ikke betale sig at have fyret kørende. Og jeg vil rigtig gerne have en smule varme i gulvet hen over sommeren.
Reka HKRST 20 - 2001
203 kvm stuehus fra 2001


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Aku tank på REKA HKRST 20

Indlæg af HR LUCCA » 06 jul 2016 21:04

Allan-Da skrev:Jeg tager gerne imod alle de råd jeg kan få :)
Efter at have læst den tråd der bliver henvist til, tror jeg at jeg vil gøre et forsøg med akkutank. Som det er nu, kan det under alle omstændigheder ikke betale sig at have fyret kørende. Og jeg vil rigtig gerne have en smule varme i gulvet hen over sommeren.
Måske er løsningen en akutank og nogle solfanger på taget :)


Besvar