Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker fyr til Hvede

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
ksch06
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 mar 2015 08:48

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af ksch06 » 27 mar 2015 22:52

Hej

Jeg har nu kørt med mit dejlige hkrst 30 kw Fuldautomatiske Reka Stoker uden problemer med HVEDE i 15 år, men nu kan slid fra saltsyre ses i form af tynde røgrør som snart bliver utæt.


Mit spørgsmål lyder : Findes der andre Fuldautomatiske Stokerfyr der er mere modstand dygtig over for saltsyre og kan fyre med hvede uden problemer ?
Mvh
KSCH


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af Brandsen » 27 mar 2015 22:59

Halløj i forum,

NEJ ! Sådan et dyr findes ikke i denne zoo.

Faktisk er 15 år ret flot når du fyrer med korn, mine røgrør fik 'pest' efter kun 10 år,
og blev lige kittet med ovnkit fra Silvan, bare for lige at overleve et par år mere, inden
jeg bliver nødt til at skifte røgrør. Fejeren var ok med den løsning, så længe skidtet
er 100% tæt, sådan er ikke kan sive røggas ud i fyrrummet
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af timkenneth » 27 mar 2015 23:07

ksch06 skrev:Hej

Jeg har nu kørt med mit dejlige hkrst 30 kw Fuldautomatiske Reka Stoker uden problemer med HVEDE i 15 år, men nu kan slid fra saltsyre ses i form af tynde røgrør som snart bliver utæt.


Mit spørgsmål lyder : Findes der andre Fuldautomatiske Stokerfyr der er mere modstand dygtig over for saltsyre og kan fyre med hvede uden problemer ?
Mvh
KSCH
synes det er flot hvis du har fyret med korn i 15 år og først nu oplevet tærring af kedel i en sådan grad, at du er bange for den bliver utæt. har du haft snakket med REKA om en "ombytter" kedel skal koste? får du blandet noget foderkridt i?
tror ikke der andre af de kendte stoker mærker som holder længere på kedeldelen når den skal æde korn.

ksch06
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 mar 2015 08:48

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af ksch06 » 27 mar 2015 23:22

timkenneth skrev:
synes det er flot hvis du har fyret med korn i 15 år og først nu oplevet tærring af kedel i en sådan grad, at du er bange for den bliver utæt. har du haft snakket med REKA om en "ombytter" kedel skal koste? får du blandet noget foderkridt i?
tror ikke der andre af de kendte stoker mærker som holder længere på kedeldelen når den skal æde korn.
Ja utæt bliver den garanteret en kold vinterdag med - 14 og strid østenvind !!
Ja jeg blander lidt kridt i og ja jeg har fået et okay tilbud fra Reka.

- så der findes ikke nogen korn stokerfyr der kan vippe Reka af føreskamlen ??

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af timkenneth » 28 mar 2015 12:46

ksch06 skrev:
Ja utæt bliver den garanteret en kold vinterdag med - 14 og strid østenvind !!
Ja jeg blander lidt kridt i og ja jeg har fået et okay tilbud fra Reka.

- så der findes ikke nogen korn stokerfyr der kan vippe Reka af føreskamlen ??
der er flere der har erfaringer herinde med baxi multiheat og benekov til korn abrænding med stor succes, men om det holder længere end dit nuværende setup tvivler jeg på. de 2 nævnte har også udviklet brænderhoveder specielt beregnet til korn.
prøv at ring til karsten fra mgm boilers, http://www.mgm-pillefyr.dk/ han vil kunne give et bud på om benekov vil være værd at sætte penge i.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af triumph » 28 mar 2015 13:35

Der findes meget der er billigere end Reka, men jeg tror ikke der er noget der er bedre. Twinheat er nok det der kommer tættest på ifh til kvalitet. Men der er vist lidt usikkerhed om regler for afbrænding af biobrændsel.
Før blev fyr testet og godkendt til f.eks at køre med korn. Og når man har stillet et sådant fyr op, så må det fyre lovligt med korn.
I dag er kravende til stokere blevet skærpet, og der er meget få producenter tilbage, der rent faktisk sælger stokerfyr. Og dem der gør får dem kun godkendt til piller.
Der har været noget debat om hvorvidt man må brænde korn af i et stokerfyr, der kun er godkendt til piller.
Jeg ved ikke hvad reglerne er, men jeg ville blive glad for at få dem forklaret.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af timkenneth » 28 mar 2015 14:42

triumph skrev:Der findes meget der er billigere end Reka, men jeg tror ikke der er noget der er bedre. Twinheat er nok det der kommer tættest på ifh til kvalitet. Men der er vist lidt usikkerhed om regler for afbrænding af biobrændsel.
Før blev fyr testet og godkendt til f.eks at køre med korn. Og når man har stillet et sådant fyr op, så må det fyre lovligt med korn.
I dag er kravende til stokere blevet skærpet, og der er meget få producenter tilbage, der rent faktisk sælger stokerfyr. Og dem der gør får dem kun godkendt til piller.
Der har været noget debat om hvorvidt man må brænde korn af i et stokerfyr, der kun er godkendt til piller.
Jeg ved ikke hvad reglerne er, men jeg ville blive glad for at få dem forklaret.
jeg ved ikke om juraen er på plads fra teknologisk institut og hvor opdateret det er jf 2015 regler, men sådan som jeg læser det må en stoker godkendt til piller gerne fyre med fx flis eller korn. og er det ikke dem som tester fyr?
http://www.teknologisk.dk/ydelser/faq-o ... el/33716,6

når det så er sagt lyder det meget som om svaret på trådstarters spørgsmål ligger i en renovation af nuværende kedel eller en erstatning, så han kan fortsætte på "de gamle regler"

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af Flemmingth » 28 mar 2015 14:45

At uskifte kedelkroppen (eller en del deraf) er vel en gemen reservedelsudskiftning.
På den måde kommer du ikke i karambolge med diverse nyere og strammere regelsæt.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af triumph » 28 mar 2015 15:11

Nu er Hkrst kedlen jo stadigt godkendt, så sådan en kan han godt få igen

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Stoker fyr til Hvede

Indlæg af Kruse » 28 mar 2015 15:29

Jeg har fyret med hvede i Benekov en vinter og det kørte fint.
I følge Fyns biostoker, som er dem der importer dem, er de godkendt til korn fyring.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar