Høj røggas temperatur

Spørgsmål vedr. Reka Stokerfyr
Zolo
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 okt 2011 09:49
Mit fyr: REKA HKRST-FSK 30
Areal: 350
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Vedtofte ved Glamsbjerg - Fyn

Høj røggas temperatur

Indlæg af Zolo »

Hej
Vi oplever pludselig og tilsyneladende uden grund at røggastemperaturen under drift kommer helt op på 280 grader.
Vi fyrer med træpiller, har stort set ikke haft problemer med Rekaen, men dette forstår vi ikke. :(

Vi har fået anbefalet at røggastemperaturen skal holdes på omkring 100-110 grader. Og ved at vi kan indstille på håndtagene bag på fyret for at justere på røggastemepraturen. Men da det hidtil har kørt uden problemer har vi glemt hvilke håndtage der er til hvad (primær/sekundær luft) og hvad vej de skal stilles for at lukke/åben for luften. OG her er Rekas medfølgende manual ikke særlig oplysende. Er der der nogen der kan hjælpe mig?

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Høj røggas temperatur

Indlæg af timkenneth »

hvordan med rengøring af kedel? Hvornår har den fået en ordentlig tur af børsten?
er der trækstabilisator på?
Zolo
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 okt 2011 09:49
Mit fyr: REKA HKRST-FSK 30
Areal: 350
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Vedtofte ved Glamsbjerg - Fyn

Høj røggas temperatur

Indlæg af Zolo »

Kedel bliver rengjort, om ikke hver uge så hver anden. Der er en fin forbrænding - gråhvid aske, og røgrørerne rengør jeg også hver 2. uge - så ikke noget der. Nej til trækstabilisator. Fyret har kørt stort set uden problemer siden dec. 2000, og vi har ikke oplevet dette før.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Høj røggas temperatur

Indlæg af timkenneth »

måske en død føler så? eller nogne der har pillet ved nogen indstillinger?
elprebsius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2012 22:44
Mit fyr: Blackstar 1016 + 16kW woddy
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vesthimmerland, Aars

Høj røggas temperatur

Indlæg af elprebsius »

Hej. Jeg er selv ny Reka bruger har en model 20 kW, uden at vide det tror jeg vores ligner hinandens til forveksling. De 2 slanger der går fra blæser bagpå og op til 2 kuglehaner i mit tilfælde er sekundær luft og det luft der blæses ind "under" ristene er primær luft.
På Reka's hjemmeside er der en quick guide til generel fyring, jeg ved ikke om jeg må linke til den, så det springer jeg over.
Men med træpiller siger den 15/25 % underluft altså primær luft og 70/85% sekundær luft.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Høj røggas temperatur

Indlæg af Tom_AT »

Selvfølgelig må du linke til Rekas hjemmeside.
Og hvis ikke, skal en moderator nok selv tage action på det efterfølgende.
elprebsius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2012 22:44
Mit fyr: Blackstar 1016 + 16kW woddy
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vesthimmerland, Aars

Høj røggas temperatur

Indlæg af elprebsius »

Brugeravatar
rmi-vejr
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 322
Tilmeldt: 15 okt 2009 10:17
Mit fyr: Kondenserende oliefyr
Areal: 160
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 1450 liter
Geografisk sted: Hallendrup mellem Århus og Randers
Kontakt:

Høj røggas temperatur

Indlæg af rmi-vejr »

Zolo » 09 Feb 2012, 18:56 skrev:Hej
Vi oplever pludselig og tilsyneladende uden grund at røggastemperaturen under drift kommer helt op på 280 grader.
Vi fyrer med træpiller, har stort set ikke haft problemer med Rekaen, men dette forstår vi ikke. :(

Vi har fået anbefalet at røggastemperaturen skal holdes på omkring 100-110 grader. Og ved at vi kan indstille på håndtagene bag på fyret for at justere på røggastemepraturen. Men da det hidtil har kørt uden problemer har vi glemt hvilke håndtage der er til hvad (primær/sekundær luft) og hvad vej de skal stilles for at lukke/åben for luften. OG her er Rekas medfølgende manual ikke særlig oplysende. Er der der nogen der kan hjælpe mig?
Hej

Jeg ved ikke om dit fyr ser ud som mit, men på røgrøret på mit fyr er der en hane.
Den hane er til at stille på, så du har det rigtige tryk inde i fyret.
Når den kører fuldlast, så piller du glasset af hvor du kigge ind i fyret, uden at åbne lågen.
Når du har gjort det, så tager du lille stykke papir og sætter det foran hullet.
Papiret skal kun lige kunne blive hængende (det skal være lige før det selv falder af), og det er så her du regulerer på hanen på røgrøret, så papiret kun lige hænger der.
Håber du forstår hvad jeg skriver icon_cheesygrin.gif
Min hjemmeside http://www.rmi-vejr.dk
Min private mail rmi@rmi-vejr.dk
Zolo
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16 okt 2011 09:49
Mit fyr: REKA HKRST-FSK 30
Areal: 350
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Vedtofte ved Glamsbjerg - Fyn

Høj røggas temperatur

Indlæg af Zolo »

Tak for alle kommentarerne. Til rmi-vejr: nej jeg ikke en hane hvor jeg kan stille på trykket, men jeg kan da stadig tjekke det med din nemme metode, så det vil jeg gøre. Tak for den.

Til Elprebsius: Tak for din kommentar. Vi vil se om ikke vi kan stille på de forskellige kuglehåndtag og opnå den rette temperatur. Synes altså ikke REKAS manual er særlig god. Kender godt til minimanualen på deres hjemmeside, den fik vi med for 12 år siden da vi købte fyret, sammen med en større brugsvejledning. Der mangler bare oplysende tegninger/billeder så man bedre kan se hvad det er de forskellige dele er og hvordan de skal betjenes.

Super at der er andre derude der tager sig tid til at hjælpe. God weekend til alle.
elprebsius
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 jan 2012 22:44
Mit fyr: Blackstar 1016 + 16kW woddy
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vesthimmerland, Aars

Høj røggas temperatur

Indlæg af elprebsius »

Jamen der kan jeg kun give dig ret, mht. billeder/forklaring. Men nu er jeg så også så heldig stillet, at min nuværende chef har været på maskinfabrikken og jeg bor selv i samme by hvor fabrikken ligger. Så hjælpen er ikke langt væk. Jeg kan scanne min store manual ind hvis du gerne vil have den.
Go weekend.

Besvar